Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van MOTO GUZZI
1920
1920: Eerste Guzzi met behulp van een smid.

Een horizontale een-cilinder viertakt 500 CC motor, vier kleppen per cilinderkop...
Met behulp van smid Giorgio Ripamonti had Carlo Guzzi net zijn eerste motorfiets geconstrueerd. We schrijven het jaar 1920. De gemotoriseerde fiets werd voorgesteld aan Emanuele Vittorio Parodi. Een Genoese scheepseigenaar, die, na een eerste lening van twee duizend Lires, met Guzzi overeenkwam om het opzetten van zijn bedrijf te financieren.

1920: Societa Anonima Moto Guzzi
In Mandello del Lario richtten op 15 maart 1920 Carlo Guzzi, technische genie en ontwerper, en zijn vriend Giorgio Parodi, de zoon van Emanuele, de -Societa Anonima Moto Guzzi- op. En zo werd een van de beroemdste motorfietsmerken geboren. 
Carlo Guzzi en Giorgio Parodi waren een paar jaar daarvoor werkzaam bij de luchtmacht en samen met motorfietscoureur Giovanni Ravelli tot de ontdekking gekomen dat ze allen een brandende hartstocht voor de motorfiets hadden. In tegenstelling tot bijna alle andere constructeurs die in die jaren constant streefden naar betere prestaties was men bij Moto Guzzi gefocust op het feit dat elke component van de motorfiets het vooral moest hebben van de functionaliteit en betrouwbaarheid.
Dit word al direct zichtbaar in het eerste prototype. Radicaal verschillend van andere motoren in zijn motorconfiguratie en framebouw. Een filosofie die Moto Guzzi door haar meer dan tachtig jarig leven nog steeds nastreeft. 

1921: De adelaar in het embleem werd toegevoegd
De eerste motorfietsen waren voorzien van de initialen G.P. (Guzzi-Parodi), maar om verwarring met de initialen van Giorgio Parodi te vermijden werden de navolgende modellen Moto Guzzi genoemd. De adelaar in het embleem werd toegevoegd als hulde aan Giovanni Ravelli die tijdens een luchtongeval kwam te overlijden.
Om het nieuwe merk in de markt te zetten en de verkoop te bevorderen beslist Carlo Guzzi om de racerij in te gaan. 

1921: eerste finish van Gino Finzi
Het debuut op 28 mei 1921 tijdens Milaan-Napels wordt gereden met de enige twee tot dusver geproduceerde machines. Men verovert de 20ste en 21ste plaats. Het duurde echter maar vier maanden en een sensationele eerste finish van Gino Finzi tijdens het prestigieuze Targa Florio was een feit. Dit was het begin van een buitengewone reeks van 3.329 successen, 11 gewonnen Tourist Trophy’s en 14 wereldtitels die het Mandelleese bedrijf tussen 1921 en 1957 binnenhaalden. Deze race-ervaring werd ook weerspiegeld in de standaardproductiemachines in termen van kwaliteit, de verbetering en oplossingen van technische vraagstukken en in de verkochtte aantallen, die dankzij het race-succes de bekendheid van het merk onder het publiek opvoerde.


1923: Moto Guzzi met opmerkelijk succes
De Sport serie die in 1923 met opmerkelijk succes (vooral het Sport 15 model) wordt geintroduceerd en in 1928 wordt opgevolgd door de lancering van GT is de eerste Moto Guzzi met een flexibel frame. Een innovatie die aanvankelijk bekritiseerd wordt maar al snel geaccepteerd door alle constructeurs.

1934: Introductie van de Guzzi 500 Twin
De groei van het bedrijf is explosief. In 1934, slechts 13 jaar na de oprichting, is het personeelsbestand in de Guzzi fabriek te Mandello vermeerderd van 17 werknemers naar een slordige 700 medewerkers. In datzelfde jaar introduceerde men de beroemde Guzzi 500 Twin en heerst met deze 120° V machine als onbetwiste wereldkampioen. 

1935: Winnaar op Isle of Man als eerste niet-Engels merk
De definitieve internationale doorbraak kwam in 1935 op het Island of Man met de 250 Twin en de 500 Twin, beide Guzzi s met een elastisch frame, en al eeder winnaars van de Tourist Trophy. Voor het eerst in de geschiedenis had een niet-Engelse fabrikant gewonnen in wat reeds de belangrijkste race ter wereld was geworden. En Moto Guzzi deelde nu in de legende. Samen met hun racende voorvechters in die jaren als Tenni, Woods en, recenter, Ruffo, Lorenzetti en Anderson om een aantal officiële coureurs van de Guzzi stal te noemen.

1940: Radicaal veranderde martkt
In de jaren 30 werden twee nieuwe modellen voorgesteld aan het publiek namelijk de P 175 en P 250 met zijn afkortingen P.E., P.L., Egretta, Ardetta, en in 1939 de beroemde Airone 250, bijna 15 jaar de populairste motorfiets in de middenklasse in Italië. Voor privérijders werden de modellen zoals Dondolino, Gambalunga en Condor ontwikkeld. Na de oorlog radicaal veranderde de motorfietsmarkt radicaal. 

De oorlog liet in Italië diepe sporen na met bijna alle wegen beschadigd en de gemotoriseerde automobiliteit slechts toegankelijk voor weinigen. De motorfiets werd zo een zeer belangrijke factor in de mobiliteit van de Italianen. Dit deels dankzij de technologische vooruitgang die toeliet dat de hoogst efficiënte motorfietsen werden ontwikkeld. Na de Tweede Wereldoorlog waren Italianen aangewezen op goedkope vormen van vervoer als scooters en de zogenaamde lichtgewichtmotorfietsen die een veel groter publiek bedienden dan de zwaardere modellen. De kenmerken die toen van belang waren voor een succesvolle verkoop bestonden uit het kunnen rijden van een aanvaardbare snelheid terwijl het vervoermiddel sterk, schoon en gemakkelijk te berijden en te besturen moest zijn.

1946: Verbeterde lichtgewichtmotorfiets
Dit waren precies de belangrijkste kenmerken van de Guzzino 65 CC die door Moto Guzzi in 1946 wordt gelanceerd. De door Antonio Micucci ontworpen en door Cardellino verbeterde lichtgewichtmotorfiets is in de jaren 50 voor meer dan een decennium de best-selling motorscooter in Italië en Europa. Het werd zo goed verkocht dat aan de eerste Guzzino-rally in 1949, dat slechts drie jaar na de lancering werd georganiseerd, 14.000 mensen deelnemen. 

1950: Falcone word de droom van motorrijders
Het ongekende succes van de Guzzino opende de deur voor een andersoortige produktie van andere lage capaciteitsmotorfietsen. Van de Galletto, de originele hybride tussen scooter en een motorfiets, voor de Zigolo, een 98 CC lichtgewichtmotorfiets en de Lodola 175 CC. Deze was het laatste ontwerp van de hand van Carlo Guzzi zelf in 1956. in de hogere capaciteitsregionen werd in 1950 de toenmalig verouderde GTV 500 (later genoemd de Astore) vervangen door de Falcone 500. Deze Falcone word de droom van het meerendeel aan motorrijders in de jaren 50. 

1955: Guzzi 500 Eight Cilinder
In 1949 worden de eerste WKs gehouden en in de tijd dat Moto Guzzi deelnam slaagde het bedrijf erin om enthousiastelingen te blijven verbazen door het creëren van een reeks van innovatieve en constant succesvolle ontwerpen en machines in successie. Naast Carlo Guzzi omvatte het raceteam hoog opgeleide werktuigkundigen zoals Umberto Todero en Enrico Cantoni die samenwerkten met een ontwerper genaamd Giulio Cesare Carcano. Na het komen werken bij Moto Guzzi in 1936 was hij verantwoordelijk voor het creëren van een sensationele Guzzi 500 Eight Cilinder, door velen aangezien als de buitengewoonste machine met twee wielen aller tijden. Met zijn 90 graden V-motor, zijn achtcilinder met de extreemste capaciteit ooit, toonde men het uitzonderlijke technische niveau van de Mandello ontwerpafdeling aan. 

In 1955, tijdens zijn eerste officiële uitje, reed het bij wijze van proef de Grand Prix van België en gaf de Eight Cilinder een glimp van zijn buitengewone potentieel. Het jaar daarop ging de handrem eraf en met zijn 72 PK en 275 km/h ging men officieel op jacht naar de eerste triomfen. 

In 1957 verhinderde een overeenkomst onder Italiaanse producenten en de terugtrekking van Moto Guzzi uit de racerij een verdere ontwikkeling van deze spectaculaire machine.


1964: Dingo en Trotter
De jaren 60 brachten belangrijke veranderingen binnen het bedrijf. Met eerst de dood van Giorgio Parodi in 1955 en later die van Carlo Guzzi in 1964, gecombineerd met de diepe crisis die de motorbranche raakt in die periode, werd Moto Guzzi overgenomen door SEIMM. Het bedrijf concentreerde zich op hoofdzakelijk op lichtgewichtmachines zoals de bromfietsen Dingo en Trotter om aan de grote vraag van jonge mensen te voldoen. Om dit imago te keren en weer de Moto Guzzi hartstocht op te laten leven start men de ontwikkeling van een nieuwe 90 graden V-Twinmotor die door Carcano wordt ontworpen en die het symbool van Moto Guzzi van vandaag zou worden. 

1967: Guzzi V7 in de jaren 70
De Guzzi V7 die in 1967 werd gelanceerd, werd als eerste uitgerust met de twin van Carcano met een cilindervolume van 703 CC. Het model was succesvol en na de V7 Special met 750 CC longinhoud in 1971 opgevolgd door de legendarische V7 Sport. Deze machine, met zijn elegante lijnen en uitzonderlijke stabiliteit, werd buitengewoon succesvol. Voor de Amerikaanse markt werden speciaal modellen gemaakt als de Special de California en de Ambassador. 

1973: Guzzi 254 4 cylinder
In 1973, werd Moto Guzzi een deel van de De Tomaso Inc. groep en startte een reeks van vier-cilindermotoren die resulteerden in de Guzzi 254 4 cylinder, een Moto Guzzi produkt met de typische karakteristieken die altijd door het publiek hoogst werden gewaardeerd. 

1977: Moto Guzzi V35 en V50
Een nieuw type Sportframe en motorblok worden die gebruikt worden in de verdere versies van de V7 worden in 1977 ook aangepast voor montage in de lagere capaciteitsversies zoals de Moto Guzzi V35 en V50. Deze twee modellen nemen een prominente plek in op het leveringsprogramma in de jaren 80. Dit mede omdat er erg veel zorg besteed was aan het ontwerp.

1990: V11 Sport Rosso Mandello
In de jaren 90 kwam met de toevoeging van de California, de Nevada en de V11 Sport een radicale heropleving van de Guzzi spirit.  Moto Guzzi, toen deel van de Aprilia groep, had als blikvanger de nieuwe V11 Sport Rosso Mandello. Een combinatie van traditie en innovatie, getooid met de Mandello adelaar. Ook verrast men met prototypen als de Corsa en de Griso. Moto Guzzi leeft.



1994: California en Nevada
De Moto Guzzi California kreeg in 1994 ook een injectiemotor. In die tijd waren 80% van de in Nederland verkochte Moto Guzzi motorfietsen Californias. Ook motorfietsen als de California 1100 EV Jackal, de 1000 Strada en de 750 Strada verschenen ten tonele. De customlijn werd toebedeeld met de naam Nevada zoals de Nevada 750 en de Nevada 350.

Moto Guzzi California

1999: Wie o wie stuurt Guzzi?
In 1995 kocht de De Tomaso Group de investeringsbank Finprogetti. Finprogetti benoemde Arnolfo Sacchi tot algemeen directeur, maar in 1997 werd hij vervangen door Oscar Cecchinato, die eerder bij Aprilia had gewerkt. Er ontstond een strijd tussen Ducati en Aprilia om Moto Guzzi over te nemen en zelfs KTM werd genoemd. In het voorjaar van 1999 werd de voormalige directeur van Ducati/Cagiva, Mario Scandellari, directeur van Moto Guzzi.

2002: Nieuwe ontwerpen
In 2002 werd het Moto Guzzi Style Laboratory opgezet, waar onder leiding van Giuseppe Ghezzi (bekend van de Ghezzi & Brian modellen) nieuwe ontwerpen werden gemaakt. 
De 940 Bellagio representeerde een aanval op de Amerikaanse markt, met name op de Harley-Davidson Sportster. De Stelvio en de Norge moesten concurreren met modellen van BMW, respectievelijk de R 1200 GS en de R 1200 RT.

moto guzzi stelvio
2011: 90 jaar Italiaanse eigenzinnigheid
in 2011 werd het 90-jarige bestaan gevierd met de California 90 Anniversario, de Nevada 750 Anniversario en de Griso 1200 8V SE. De Breva-serie verdween na 2010. In 2012 werd de Moto Guzzi V7 Classic-serie herzien en voorzien van één centraal gasklephuis en iets grotere kleppen.

Moto Guzzi Griso 8V SE

2014: V7 voor A2 rijbewijs
In 2014 zijn er weinig wijzigingen dan in kleur en accessoires. De V7 is nog steeds het meest populaire model en verschijnt in een aantal mooie uitvoeringen, waaronder de opvallende V7 Racer. De motor wordt in Nederland ook voor A2 rijbewijs geschikt gemaakt.

2015: Moto Guzzi verrast op Motorbeurs Utrecht oa met Eldorado
Bij Moto Guzzi stond alles in het teken van nakeds, vintage en cruisers, met de nieuwe Eldorado, California Custom, de V7 II ABS en de Garage kits voor de V7. Moto Guzzi zal de bezoekers van de Motorbeurs verrassen met de Eldorado, voorzien van het krachtige 1.400cc V-twin big block -Made in Mandello-.

Moto Guzzi Eldorado
De nieuwe Eldorado weerspiegelt de persoonlijkheid van de legendarische Eldorado 850. Duidelijke verwijzingen naar een rijk verleden zijn ondermeer de gespaakte wielen, de brandstoftank met verchroomde flanken, het oversized zadel, het achterspatbord met het juweelvormige achterlicht en de bullhorn handlebar. Qua prestaties vertrouwt de Eldorado op de prestaties van de 1.400cc 90° V-Twin die in ongewijzigde vorm ook de California Touring en Custom aandrijft.

Moto Guzzi Eldorado Motoroccasion
Een stukje historie: HARLEY-DAVIDSON in 1980 - In 1980 worden de motorblokken in rubber gemonteerd op de FLT of Touring modellen. De kettingaandrijving wordt vervangen door een Kevlar-aandrijfriem en is daardoor schoner (geen smering nodig) en heeft minder onderhoud en stelling nodig.
© 2000 - 2024 Motoroccasion