Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
18-08-2016
Milwaukee Eight blok Harley-Davidson

https://cdn.qonnex.nl/
Dankzij de nieuwe 2017 motorcertificeringgegevens die werden vrijgegeven door de US Environmental Protection Agency hebben we nu meer informatie over het nieuwste Harley-Davidson blok die de Twin Cam motor zal vervangen.

Volgens gegevens van de EPA zal Harley-Davidson een nieuwe 1746cc (107ci) motor introduceren met een grotere 1868cc (114ci) krachtbron voor CVO-modellen. De nieuwe motor zal o.a. worden gebruikt op de CVO Street Glide, CVO Ultra Limited, Electra Glide Ultra Limited Low , Road Glide Ultra, Ultra Limited, Ultra Limited Edition Shrine en de Tri Glide Ultra en de Free Wheeler trikes.


Volgens de EPA gegevens heeft de 1746cc motor 92,5 pk bij 5.000 toeren per minuut, ter vergelijking met de vorige 1688cc Twin Cams met 80,5 pk bij 4.000 toeren per minuut. Ondertussen zijn de CVO modellen met een 1868cc motor fors gestegen naar 100,6 pk bij 5000 toeren per minuut, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het huidige 1802cc blok met 87,2 pk bij 4.000 toeren per minuut.

Eerdere speculaties over de "Eight Milwaukee" verklaarden dat het nummer verwijst naar het aantal kleppen (vier per cilinder). De EPA gegevens ontkrachten echter deze theorie en bevestigen dat de nieuwe motoren twee kleppen per cilinder zullen blijven gebruiken. Zeker weten doen we dat natuurlijk als H-D er zelf mee naar buiten komt.

Evengoed, uitgaande van het feit dat de EPA gegevens correct zijn, hebben we een andere theorie voor de naam. Afgaand op de geschiedenis van de Harley-Davidson Big Twin motorgeschiedenis voert ons terug tot de 1914 F-Head, waarna de Milwaukee Eight de achtste op volgorde is:

F-Head (1914-1929)
Flathead (1930-1948)
Knucklehead (1936-1947)
Panhead (1948-1965)
Shovelhead (1966-1984)
Evolution (1984-1999)
Twin Cam (1999-2016)
Milwaukee Eight (2017 en verder)

Harley-Davidson onthult meestal zijn modelupdates eind augustus. Het is te verwachten dat we de officiële aankondiging in de komende weken te horen krijgen. 
Een stukje historie: APRILIA in 2003 - De geliefde Tuono wordt in dit jaar uitgebracht. In feite een RSV Mille met in motorcross-stijl een hoog stuur en een klein kuipje. Wereldkampioen in 2003 wordt Poggiali in de 125cc klasse. Aan het einde van het seizoen verlaat Aprilia het dure en onproductieve MotoGP project om opnieuw de aandacht te vestigen op de lichtere klassen
© 2000 - 2024 Motoroccasion