Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
07-04-2017
Motorrijden goed voor je gezondheid

https://cdn.qonnex.nl/
7 april - Internationale wereld gezondheid dag

Je kent vast het gezegde wel;
Je ziet nooit een motorfiets buiten het kantoor van een psychiater geparkeerd ziet staan. Conclusie: motorrijden is goed voor je gezondheid, zowel mentale welzijn. Net als fysiek. We nemen het even onder de loep.....
Laten we eerst eens kijken naar de hersenen. Er zijn een aantal studies over de cognitieve voordelen van motorrijden. Het bekendste onderzoek op dit gebied werd gedaan door het Ryuta Kawashima Laboratorium van de afdeling Functional Brain Imaging, Institute of Development, Tohoku University. De resultaten waren als volgt:
Bij het rijden op een motorfiets wordt het brein van de rijder op verschillende wijzen gestimuleerd. Er zijn verschillen in de hersenen waargenomen waarbij motorrijders die regelmatig rijden beter dimensies in kunnen schatten dan motorrijders die langere tijd niet hebben gereden (minimaal 10 jaar). Met andere woorden, integratie van motorrijden in het dagelijks leven verbetert verschillende cognitieve functies, met name prefrontale cortex functies.

Verder heeft het een positief effect op de mentale en emotionele gezondheid zoals vermindering van stress. Vanuit de wetenschap is het bevestigd maar wij motorrijders weten het allemaal vanuit onze eigen ervaringen. Motorrijden biedt een vrijheid die vele andere bezigheden niet kunnen bieden. Of je nu de bos in gaat, het mulle zand opzoekt of het zinderende asfalt....motorrijden is ontstressend. Denk ook eens aan al het fileleed waar we doorgaans fluitend en zingend tussendoor laveren. Ha!

Het goede nieuws is dat de voordelen van motorrijden niet beperkt zijn tot onze geest. Het kan helpen om uw cholesterolgehalte te verlagen. Zelfs op een ongedwongen rit verbrandt je calorieën tijdens het rijden. In de eerste plaats wordt je blootgesteld aan de wind en andere natuurelementen. Dat betekent dat je je spieren veel meer gebruikt dan in een auto. Daarbij is een positief neveneffect dat je een toename ziet in spierkracht. Deze toename wordt zelfs groter bij een gevarieerder gebruik van de motor in bochten, differentiatie in snelheden en zelfs bij het remmen.

Ga off-road en je zult zelfs serieus gewicht beginnen te verliezen. Een Canadese studie toont aan dat off-road motorrijders minder kans hebben op lichamelijke beperkingen of gezondheidsproblemen in vergelijking tot de algemene bevolking. De studie, door Dr. Jamie Burr uitgevoerd, laat zien dat regelmatig op een parcours rijden een effectieve manier is om vet te verbranden, spieren sterker te maken, het bijdraagt aan het verhogen van het uithoudingsvermogen en een lagere bloeddruk tot gevolg heeft.


Biomechanisch gezien heeft off-road-, enduro- en crossrijden veel sportcomponenten in zich. Qua uithoudingsvermogen vergelijkbaar met de effecten van stevig joggen. Het balanceren op off-road motoren lijkt op dat van een stabiliteitsbal, de bewegingen aan het stuur zijn als bankdrukken. Op de steps staand maak je veel squats of diepe kniebuigingen. Door de instabiliteit van de bewegingen werk je mogelijk zelfs harder dan in de sportschool.
Dus de volgende keer dat je de impuls krijgt om te willen gaan sporten, verruil de loopband dan voor een motorband.
Een stukje historie: BMW in 1994 - Van een aantal R 1100-modellen werden ook 850cc-versies uitgebracht, die uiterlijk gelijk waren aan de zwaardere modellen, maar de nog leverbare R 80 modellen moesten vervangen. Vooral de viercilinder-, 1000- en 1100cc-modellen met brandstofinjectie zouden moeiteloos meer dan 100 pk kunnen leveren, maar BMW beperkte aanvankelijk het motorvermogen om Europese wetgeving voor te blijven. In 1997 doorbrak men met het "Max 100 pk"-principe met de 130 pk sterke K 1200 RS. De K serie vormde ook een eerste aanzet tot een veel moderner ontwerp van BMW motorfietsen, hoewel daar eigenlijk al met de R 65 LS een voorzichtig stapje in was gemaakt. De Form Follows Function ontwerpfilosofie werd nog lang niet losgelaten, maar bij de K 100 modellen was de functionaliteit al niet meer bepalend voor het uiterlijk van de motorfietsen. Dit bleek bijvoorbeeld uit de "BMW nieren", die in elke BMW-autogrill herkenbaar waren, maar die nu ook de radiateurbekleding van de motorfietsen sierden. Ook de vierkant gevormde uitlaatdempers en de driehoekige dempers van de K 75-serie waren hier voorbeelden van.
© 2000 - 2024 Motoroccasion