Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
30-06-2015
tips: Motorrijden in warmte

https://cdn.qonnex.nl/
We gaan een paar mooie dagen tegemoet, echt prachtig weer voor motorrijders. De temperaturen gaan plaatselijk richting de veertig graden. Ik vroeg mij af hoe we hier als motorrijder mee om gaan. Koude op de motor kennen we allemaal en hoe we hier mee omgaan maar hoe zit het nu met extreme hitte?

Koeling
Menselijke organen wisselen warmte af met de omgeving op vier primaire manieren: convectie (luchtkoeling), conductie (geleiding), straling en verdampingskoeling (transpiratievocht). Bij omgevingstemperaturen beneden de normale lichaamstemperatuur van 37 graden Celsius, gebruikt het lichaam alle vormen van koeling. Hoe hoger de windsnelheid, hoe meer koeling er is door convectie. Iets anders wordt het wanneer de omgevingstemperatuur boven de 37 graden Celcius uit stijgt. Dan kan alleen verdampingskoeling werken. Wat nog belangrijker is om te weten is dat op dat moment een teveel aan luchtkoeling averechts werkt. Er is een grens aan de transpiratiesnelheid van ons lichaam en als de windsnelheid zo hoog is dat het het zweet meeneemt krijgt het vocht niet de tijd om ons lichaam te koelen. Dit is het tegenovergestelde van Wind Chill. 


Extreme hitte
Wat dit betekent is dat je niet wilt dat de wind je huid direct bereikt. Gaas pakken, of het dragen van alleen een lichtgewicht overhemd is dan niet de juiste aanpak. Je zult beter gekoeld blijven met een conventioneel motorpak met ventilatieopeningen die je kunt aanpassen zodat er een meer gematigde luchtstroom over je huid gaat.

Vocht en concentratie
Bij temperaturen onder de 37 Celsius, kun je minder dan één liter per dag transpireren. Maar wanneer de behoefte aan verdampingskoeling groter wordt loopt het al snel op naar 1,5 liter per uur. Als je dat onder extreme omstandigheden niet aanvult zal je snel beginnen met uitdrogen. Als je daardoor minder transpireert zul je je snel warmer voelen, zal je hartslag verhogen en wordt je concentratie en beoordelingsvermogen minde
Indicatoren van een hitteberoerte zijn hoofdpijn, duizeligheid, desoriëntatie, hete en droge huid en traagheid.
Stop regelmatig, zoek de verkoeling (schaduw) op en drink voldoende. Draag ook bedekkende kleding want de stralingswarmte van de zon kan lelijke verbranding opleveren, ook op het gezicht.

Alcohol
Alcohol en verkeer gaan niet samen, dat is geen hogere wiskunde. In omstandigheden waarin het warmer is is het extra dom. Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Dat komt doordat alcohol in de nieren de hormonen beinvloedt die ervoor zorgen dat je lichaam vocht vasthoudt. Dus hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer vocht je kwijtraakt. De mythe van -het biertje als dorstlesser- is daarmee ontmaskerd. Beter is om te wachten tot na de rit. Dan kan het grote nagenieten beginnen met een versnapering naar keuze.


Eduard van Uffelen
Motoroccasion

afbeelding: Voorbeeld van een all-weatherjas waarmee de luchtstroom te regelen is, de Richa Cumulus met het C_Change membraam. Meer info: http://www.grandcanyonbike.eu

Bron: Motoroccasion

Een stukje historie: BMW in 1953 - In 1950 werden er weer tweecilinders geproduceerd. Het systeem met de “gekoppelde” toer- en sportmodellen werd losgelaten, want er werden geen zijklepmotoren meer gebruikt. Incidenteel zouden nog wel sportieve modellen worden gemaakt, zoals de R 68 (1952) en de R 69 (1955). Toch moest het “sportieve” element van BMW’s met een korreltje zout genomen worden. Ze konden qua prestaties en uitstraling niet in de schaduw staan van de Britse één- en tweecilinders. Daar moest BMW het ook niet van hebben. BMW kreeg vanaf de jaren vijftig het imago van “degelijk”, “betrouwbaar” en “waardevast”. Voor liefhebbers van vlottere motorfietsen gold het merk echter als “oubollig”. Met de introductie van de 35 pk sterke R 68 in 1952 deed BMW een poging een snelle motorfiets neer te zetten, maar het rijwielgedeelte was niet opgewassen tegen zo veel vermogen.
© 2000 - 2024 Motoroccasion