Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
02-08-2017
2018 YZ450F - Nu met de eerste Power Tuner App ter wereld

Yamaha onthult de gloednieuwe YZ450F met elektrische starter: de eerste productiecrossmotor ter wereld met een tuning app voor smartphones. De volledige gerestylde YZ450F wordt aangedreven door een nieuw motorblok met omgekeerde cilinderkop en biedt rijders de mogelijkheid om het ware potentieel van de machine te ontdekken. De nieuwe YZ450F is uitgerust met de nieuwste, modernste technologie en levert uitzonderlijk motorvermogen. En door het uiterst wendbare chassis voelt de rijder zich als nooit tevoren, één met de nieuwe YZ450F. Dit alles zorgt ervoor dat de rijder van een nieuwe YZ450F, vanaf medio augustus leverbaar, gegarandeerd in de prijzen valt. Deze gloednieuwe, op de MXGP geïnspireerde crossmotor vertegenwoordigt het begin van een geheel nieuw tijdperk van vooruitstrevende racetechnologie, waarin de rijder zich één voelt met zijn motor en waarin de motor settings op het circuit snel en eenvoudig nauwkeurig kunnen worden geprogrammeerd via zijn of haar smartphone.



De ontwerpers van Yamaha zijn aan de slag gegaan om een nieuw soort crossmotor te bouwen die het ideale evenwicht biedt tussen vermogen en vertrouwen én die tevens toonaangevend is op het gebied van stijl, prestaties en besturing.

De motor heeft een nieuw ontworpen cilinderkop, zuiger, nokkenassen, cilindergeometrie en meer. Al deze onderdelen werken nauw samen en bieden indrukwekkend én bruikbaar vermogen, hierdoor nog meer controleerbare rijeigenschappen. Het nieuwe, lichtgewicht aluminium frame is dusdanig ontworpen dat de veranderde positie van het motorblok niet alleen zorgt voor een verbeterd evenwicht, maar tegelijkertijd het bochtgevoel verbetert en de algehele stijfheid vergroot.

s Werelds eerste Power Tuner app voor een productiemotor
Yamaha lanceert vandaag ook een specifiek ontworpen Yamaha Power Tuner smartphone app voor toestellen met iOS en Android besturingssystemen, waardoor de 2018 YZ450F de eerste productiecrossmotor ter wereld is met een draadloze motor-tuner op basis van een smartphone. Nu zijn alle Yamaha YZ450F rijders beter dan ooit tevoren verbonden met hun crossmotor en kunnen ze de motorprestaties afstemmen op hun verschillende rijstijlen, de toestand van het circuit en veranderende weersomstandigheden.

Met de Yamaha Power Tuner app kan de rijder snel en eenvoudig wijzigingen aanbrengen in de programmering van brandstof en ontsteking - de wijzigingen worden draadloos naar de motor gestuurd via het onboard Wifi systeem, wat weer zorgt voor ultiem gemak bij het fine tunen van je motor settings. Met de 'Log' functie kun je aantekeningen opslaan over de locatie, omstandigheden,
motorinstellingen en meer - waardoor je een basis hebt voor toekomstige wedstrijden - en deze baanbrekende app is ook in staat om een reeks gegevens te bewaken, waaronder de juiste instellingen, onderhoud en systeemdiagnose, bedrijfsuren van de motor en meer.
Met de nieuwe Power Tuner app die samen met de 2018 YZ450F wordt gelanceerd, is het niet alleen mogelijk om de motorprogrammering nog gedetailleerder te wijzigen dan ooit tevoren - gebruikers kunnen hiermee ook hun instellingen delen binnen het team of met bevriende Yamaha-rijders, waardoor het systeem een uniek hulpmiddel wordt dat de communicatie vereenvoudigt en de prestaties verhoogt.

De 2018 YZ450F maakt gebruik van een compacte elektrische starter en een ultralichte lithium-ion accu en introduceert zo het gemak van starten met één druk op de knop. Het systeem wordt gevoed door een ultralichte lithium-ion accu met hoge capaciteit dat slechts minimaal gewicht toevoegt. Yamaha heeft het karakteristieke achteroverhellende ontwerp van de cilinder van de 2018 YZ450F verfijnd met een unieke naar achter gerichte uitlaat en een efficiënt inlaatsysteem aan de voorzijde. De gloednieuwe cilinderkop is lichter en het motorblok is geherpositioneerd, hierdoor ontstaat een geoptimaliseerde gewichtsverdeling aan de voorzijde. Het nieuwe motorblok is uitgerust met nieuwe nokkenassen, evenals een nieuwe krukas en een krachtiger hoge compressie "box bridge" zuigerontwerp met een pen met Diamond-Like Carbon coating (DLC) en ademt nu door een nieuw
Mikuni gasklephuis van Ø 44 mm. Al deze modificaties tezamen bieden de rijder de ideale balans tussen vermogen, uitzonderlijke controle en wendbaarheid.

De transmissie en de koppeling zijn herzien voor meer gevoel in de koppeling, evenals verhoogde sterkte in de gehele aandrijflijn. De aangepaste versnellingsbak, de vergrote koppelingsplaten en een stijvere buitenste drukplaat dragen allemaal bij aan een grotere duurzaamheid. De radiateurs van de 2018 YZ450F zijn groter voor verbeterde prestaties en gewichtsverdeling en zijn
dusdanig geplaatst waardoor de inkomende lucht directer naar binnen stroomt voor een verbeterde koeling onder de meest veeleisende omstandigheden. Het innovatieve ontwerp van het uitlaatsysteem verbetert zowel de massa-centralisatie als de vermogensafgifte, en heeft voor 2018 een herzienegeometrie. Met deze herziene lay-out heeft de 2018 YZ450F een ideaal zwaartepunt gecreëerd wat derijeigenschappen ten goede komt.

Ook heeft de 2018 YZ450F het Launch Control Systeem (LCS), volledig geïntegreerd in het karakter van het nieuwe motorblok. Gevolg is dat de 2018 YZ450F nog sneller van zijn startplek gaat. Het Launch Control Systeem levert geoptimaliseerd vermogen en zorgt ervoor dat de rijder supersnel kan starten en het veld meteen vanaf de eerste bocht kan aanvoeren.

Rond dit volledig opnieuw ontworpen chassis zijn op de 2018 YZ450F van voor tot achter nieuwe, lichtere en compactere panelen geplaatst die niet alleen mooier ogen, maar ook zorgen voor verbeterde ergonomie en dat de berijder zich nog gemakkelijker kan verplaatsen.
Een kleine brandstoftank met inhoud van 6,2 liter en een herontworpen bovenop gemonteerd luchtfilter, in combinatie met een nieuwe radiateurpositionering, zorgen voor een smallere knieuitsparing waardoor niet alleen het uiterlijk wordt verfraaid, maar ook het houvast voor de knieën en de algehele rijpositie is verbeterd. Ook is de zadelbreedte met 9 mm gereduceerd. Het zadel is bijna 20 mm lager aan de achterzijde, waardoor er een vlakker profiel ontstaat en de mobiliteit van de bestuurder verbeterd wordt bij het naar voren en naar achteren verplaatsen van het gewicht.

De eenvoudig programmeerbare, volledig instelbare KYB upside-down voorvork heeft snelheidsgevoelige demping die een uitstekend evenwicht biedt tussen sturen en het verwerken van hobbels, voor prestaties waarmee je de race wint. Het AOS ontwerp (Air-Oil-Separate) wordt algemeen beschouwd als een van de toonaangevende systemen in de industrie en levert een uitstekend lage snelheidsgevoel bij hoge snelheidsstabiliteit - en is bovendien eenvoudig in te stellen.
De nieuwe dempende eigenschappen van de KYB schokdemper passen perfect bij het nieuwe chassis en de demper is uitgerust met een lichtere veer voor een lager gewicht - bovendien is voor een consistente demping tijdens langere races de capaciteit van het reservoir verhoogd met 30 cc.

De gloednieuwe 2018 YZ450F is vanaf augustus 2017 verkrijgbaar bij de Yamaha MX-dealer. De adviesverkoopprijs varieert per land.

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: HONDA in 1995 - De radicale EXP-2 (tweetakt 400cc) wint zijn klasse in de Granada-Dakar rally. De motor is een ‘proof-of-concept’ voor een schonere verbranding.
© 2000 - 2017 Motoroccasion