Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
19-10-2017
BMW R 1200 RS ConnectedRide - BMW komt met prototype voor voertuig-naar-voertuig communicatie



Vind Motoroccasion.nl leuk 


Motoroccasion.nl 19-10-2017: BMW Motorrad is voortdurend bezig met het ontwikkelen van systemen die bijdragen aan de veiligheid van het motorrijden. Op 12 oktober 2017 werd op de BMW CMC Conference 2017 bij BMW Welt in Munchen een prototype getoond met een glimp richting de toekomst. Het CMC (Connected Motorcycle Consortium www.cmc-info.net) werd in 2016 opgericht door BMW Motorrad, Honda en Yamaha. Dit om samen op te trekken met als doel het bevorderen van cooperatieve intelligente transportsystemen (C-ITS) voor motorfietsen, dus een standaard ontwikkelen die door alle fabrikanten kan worden gebruikt. De CMC houdt in het bijzonder rekening met de eisen die specifiek zijn voor de motorfiets.

In de automobielindustrie is de ontwikkeling al behoorlijk dynamisch. Motoren horen ook bij deze ontwikkelingen te worden betrokken om zo optimale verkeersveiligheidssystemen te ontwikkelen. Naast de mogelijkheid tot intensieve dialoog, zal de CMC zich concentreren op het gezamenlijk uitvoeren van informatiemomenten, het verspreiden van informatiemateriaal en deelnemen aant evenementen in 2018 om de laatste ontwikkelingen op het gebied van veiligheidssystemen voor tweewielige voertuigen actief vorm te geven.

Een voorproefje van wat er staat aan te komen werd gegeven op de CMC Conferentie 2017 door het BMW R 1200 RS ConnectedRide prototype en twee prototypes op basis van een Honda CRF 1000 L Africa Twin en een Yamaha Tracer 900 met een gemeenschappelijke cummunicatie-architectuur. De volgende belangrijke datum in de CMC-kalender is het ITS World Congress van 29 oktober tot 2 november 2017 in Montreal, Canada. Dit is s werelds grootste evenement gericht op intelligente transportsystemen en -diensten. Bij de round-table-talk op 1 november zal de CMC een diepgaande discussie voeren over de onderwerpen bet betrekking tot de aangesloten netwerken en V2V communicatie met experts uit de VS, Europa en Taiwan.

Klik hier voor alle BMW R 1200 RS motoren
Voor meer informatie over de CMC, ga naar www.cmc-info.net

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Hardtail" betekent: Letterlijk: stijve of harde achterkant. In dit geval de benaming voor een frame dat niet is uitgevoerd met een scharnierende achterbrug, noch met plunjervering. Kortweg een stijf frame genoemd. De meeste Europese en Amerikaanse motorfietsen uit de jaren twintig, dertig en begin jaren veertig hadden een stijf frame. De Britse en de Duitse motorfietsindustrie kwamen als eerste uit met seriemodellen die beschikten over zowel achter- als voorvering. De ooit toonaangevende Engelse motorindustrie tekende voor de eerste generatie massaal uitgevoerde semi-hydraulische voor- en achterschokbreking. In Engeland werd de Matchless G3L (l voor light) als eerste met een telescopische voorvork uitgerust aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse industrie bleek op dit gebied het conservatiefst. De zware Indians werden in 1940 nog uitgerust met het Springframe, waarbij plunjervering was verwerkt in de achterwielophanging. Harley-Davidson ging met zijn zwaarste modellen pas in 1958 over op een frame met scharnierende achterbrug na in 1949 de springervoor vork door een hydraulische voorvork te hebben vervangen. De op zich uiterst trage aanpassing van het rijwielgedeelte van de topmodellen aan de moderne stroom van Europese motorfietsontwerpen, trompetterde het reclamebureau van Harley-Davidson van de daken als ongekende noviteit op het gebied van motorrijderscomfort. De begeleidende namen van modellen als Hydra Glide (hard tail met hydraulische voorvork) en Duo Glide (hydraulische voorvork Ún achtervering) getuigen van een bombastische mythologisering van een door Harley-Davidson matig ontwikkelde schokbrekingstechniek. Een hard tail komt bij moderne fabrieksmotorfietsen niet meer voor. Bij sommige motorfietsen ziet het er overigens wel zo uit omdat de schokbreker(s) weggewerkt zijn onder of boven het motorblok. Bij Harley-Davidson werd met het Softail-frame voor de hard tail-look gekozen omdat deze in is bij customrijders.
© 2000 - 2019 Motoroccasion