Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
12-06-2017
Op Wheels & Waves is Yard Built met acht Europese projecten klaar voor de zomer

Deze zomer doet het Yard Built programma van Yamaha het evenement Wheels & Waves 2017 aan. Ditmaal met acht nieuwe customs, geheel gericht op de Yamaha-modellen XSR700 en XSR900 uit de Sport Heritage reeks.  Deze nieuwe generatie Yard Built creaties is sterk beÔnvloed door de landen en is gebouwd in nauwe samenwerking met de lokale Yamaha-importeur en een geselecteerde, lokale custom builder.


In navolging van de kernwaarden van het Yard Built programma komen de acht projecten uit ItaliŽ, Duitsland, Spanje, Portugal, Griekenland, Zwitserland, Engeland en Frankrijk. De Yard Built filosofie van customization is voortgezet zonder al te ingrijpende wijzigingen aan het frame en de motor. Dit was eenvoudig voor alle betrokkenen, want de XSR is namelijk een motor die makkelijk te personaliseren is, zonder dat de emotionele rijeigenschappen verloren gaan.

Dit is werkelijk een fascinerend project voor ons, zegt Cristian Barelli, Marketing CoŲrdinator van Yamaha Motor Europe. Naargelang het Yard Built platform zich ontwikkelt en meer en meer trouwe fans krijgt door heel Europa, zien we steeds meer unieke projecten naar boven komen. Door ze allemaal zo samen te brengen, creŽren we een unieke mogelijkheid om op ťťn plek de verbindende kracht en het rijplezier van de XSR-modellen samen te zien, in combinatie met de zeer veelzijdige aanpak en visies van de lokale custom builders. Elk project geeft een eenvoudig, doch krachtig signaal af. De XSR is namelijk een motorfiets die erg eenvoudig kan worden aangepast, maar die tegelijkertijd oneindige mogelijkheden biedt om iets heel persoonlijks en unieks te creŽren. De ongeŽvenaarde rijervaring van de standaard motorfiets wordt daarentegen behouden.


Yamaha Motor ItaliŽ koos ervoor om samen met custom builder OMT GARAGE en mediapartner Ferro Magazine aan de XSR900 te werken. Ze besloten om hun XSR te transformeren tot een high performance scrambler en de veelzijdigheid van de motor voor multifunctioneel gebruik te laten zien.

De XSR biedt een geweldige basis voor customization, aldus OMT GARAGE. Het is een motorfiets met een klassieke uitstraling en een agressieve ziel, je kunt dus met heel veel aspecten aan de slag. We zijn dol op het driecilindermotorblok, zo compact en gespierd. En het frame-ontwerp hoeft slechts gepolijst te worden en dan is het al perfect. Onze filosofie is dan ook: Minder is meer!

Ferro Magazine voegt hieraan toe: Onze XSR900 scrambler is werkelijk een geheel nieuw concept. Als Ferro Magazine zijn we van mening dat een motorfiets aantrekkelijk, verbazingwekkend en rebels dient te zijn. De samenwerking met OMT GARAGE was een unieke ervaring; de gebroeders Troiano waren in staat om handwerk en visie samen te brengen in ťťn project. Ze zijn volledig toegewijd aan het behalen van de doelstelling en het stellen van nieuwe grenzen: dit is de juiste instelling om de uitdaging aan te gaan die zowel door Yamaha Motor ItaliŽ als Ferro Magazine is voorgesteld, namelijk de creatie van een ambitieuze Yard Built voor het hooggekwalificeerde publiek van Wheels & Waves.

Yamaha Motor Duitlsand wendde zich tot een vertrouwde naam die geen introductie in de wereld van Yamahas Yard Built behoeft, de iconische custom builder Marcus Walz van WalzWerk Motorcycles. Marcus leverde zijn verbluffend mooie visie op de Yamaha XV950 twee jaar geleden al in met de El Raton Asesino. Marcus Walz ademt de Yard Built filosofie. In samenwerking met CustomBike Magazine richtten de twee partijen zich op de XSR700 en ze kozen ervoor om een motor te bouwen in de Tracker stijl.

Voor mij is de XSR700 de ideale funbike, verklaarde Marcus Walz. Hij is superlicht, superhandig en perfect in balans. Dit alles maakt dat de XSR700 de ideale basis vormt voor een supercoole custom bike!

Het is verbazingwekkend om te zien hoe het Yamaha Yard Built platform zich ontwikkelt en hoeveel verbluffend mooie customversies op basis van een Yamaha we vanaf het begin af aan al hebben gezien, voegt CustomBike hieraan toe. Als het langst bestaande blad voor custom motorfietsen in Europa kijken we ernaar uit om samen met Marcus Walz de Yard Built van dit jaar te begeleiden. We kunnen niet wachten om het eindresultaat te zien. Daarom hebben we besloten om een reportage te wijden aan het project van de Yard Built Yamaha XSR700 van WalzWerk, die je in de komende drie nummers van ons tijdschrift kunt volgen.


De custom builders van Cafe Racer SSpirit zijn door Yamaha Motor Spanje geselecteerd voor de samenwerking, met het vertrouwen dat deze Spaanse vakmensen werkelijk iets unieks zouden kunnen maken. Zij kozen voor de XSR700 om hun karakteristieke wonderen te verrichten en een modern icoon te bouwen als eerbetoon aan de racemotoren van de zeventiger en tachtiger jaren, een ware cafť racer.

Het project was duidelijk, bevestigen ze. We wilden echt iets helemaal anders maken. Niet alleen kleine wijzigingen doorvoeren, maar een complete customization. Ons doel was om een racemotor te maken, geÔnspireerd op de motorfietsen uit de zeventiger en tachtiger jaren: met een enkel zadel, verlaagd stuur en een sportuitlaat en rekening houdend met de vereisten om een motorfiets te bouwen die legaal de openbare weg op mag.

Om extra nadruk te leggen op het race-aspect, is besloten om het resultaat de naam XS700-R te geven.

Zodra de kuip, het zadel, de verlichting en accessoires waren verwijderd, begonnen we te analyseren hoe we de 3D-geprinte bodykit in het frame zouden kunnen passen. Vervolgens begonnen we aan de kuip en met het buigen en aanpassen van de diverse metalen onderdelen om zo een beeld te krijgen van de benzinetank en het monocoque-zadel. Zodra de simulatie was goedgekeurd, namen we contact op met de plaatselijk 3D-specialist (Tumaker 3D) om de bodykit te scannen en te printen, in plaats van het ontwerp verder voort te zetten in conventioneel glasvezel. Alles, behalve de zadelbasis vanwege de benodigde stijfheid, wordt middels 3D-printen vervaardigd. Aangezien we de complete bodykit reeds gescand hebben en deze klaar is om te worden geprint, is het onze bedoeling om de kit, samen met de montage-instructies (eenvoudig te installeren, plug-and-play), ook aan het publiek aan te bieden.

Yamaha Motor Portugal koos er eveneens voor om zich te richten op de eenvoud waarmee de XSR700 kan worden getransformeerd in een veelzijdige tracker die voor veel rijplezier zorgt. Men werkte samen met de plaatselijke custom builders van de Maria Riding Company om het project te verwezenlijken en er een Yard Built tint aan te geven met een toepasselijke avontuurlijke naam: The Orbiter.

The Orbiter is een nieuwe benadering van een crossmotor, aldus Maria Riding Company. Een motorfiets die ontwikkeld is om in alle vrijheid en met plezier het veld op te zoeken en het terrein te ontdekken. De combinatie van de levendige 689cc tweecilinder, het lichte chassis en de nieuwe voorzijde met responsievere wielophanging maakt het een eenvoudig en wendbaar voertuig om over velden en paden te rijden die nog niet in kaart zijn gebracht.

The Orbiter is ontdaan van alle niet-essentiŽle aspecten en geheel vernieuwd om het volledige wendbaarheidspotentieel van de XSR te bereiken en is daar door uitermate geschikt voor verkenningsmissies in ruw en onherbergzaam terrein.

Het uiterlijk heeft elementen van een ruimteverkenner in combinatie met die van een vintage motorcrosser, met als eindresultaat een originele en sportieve uitstraling.

In Griekenland wendde Yamaha-importeur Motodynamics zich tot een van de winnaars van de Yard Built wedstrijden van afgelopen jaar, Jigsaw Customs. Jigsaw Customs veroorzaakte vorige zomer reeds opschudding met de transformatie van de XJR1300. Motodynamics wist dat het nieuwe project in goede handen was. Jigsaw Customs is met het werk aan de XSR700 een nieuwe weg ingeslagen en heeft zich voor dit project laten inspireren door de Amerikaanse flat trackers uit de jaren zeventig.

Het concept is gebaseerd op de TZ750 uit 1975 en het idee was om het lichtgewicht chassis, de krachtige motor en de compacte afmetingen van de XSR700 aan te passen aan de Amerikaanse flat tracker norm. De XSR wordt volledig gestript en krijgt 19-inch wielen, speciale flat track banden, een compact handgemaakt uiterlijk dat is gebaseerd op de felle kleuren van de jaren zeventig en een laag zwaartepunt dat bijna de grond raakt.

De Zwitserse Yamaha-importeur Hostettler AG vormde een team met een naam die direct wordt herkend door iedereen die zich in de afgelopen twee jaar in de buurt heeft gewaagd van een dragstrip op een van de grotere custombeurzen: de Young Guns Speed Shop. De getalenteerde jonge custom builders besloten om hun inspanningen te richten op het creŽren van hķn visie op een moderne tracker met de XSR700 als basis.

Het was ons idee om iets te bouwen dat werkelijk past bij het DNA dat Yamaha de XSR700 heeft meegegeven: eenvoudig, licht en handig voor dagelijks gebruik, werd er aangekondigd. Omdat Yamaha al een hele coole en technisch eenvoudige basis heeft ontwikkeld, wilden we deze behouden en hierop voortbouwen. We wilden de gedachtegang die de ingenieurs van Yamaha hebben toegepast niet onderbreken, en gewoon de beste onderdelen op de aftermarket toevoegen, zoals Borani-wielen, een Nissin-remsysteem en zonder twijfel de fantastische Akrapovič-uitlaat, die speciaal voor de XSR700 werd ontwikkeld.

Bovenal wilden we een geweldig goed werkende, mooie en stijlvolle street tracker maken, met een aantal prachtige aftermarket onderdelen, aluminium tank, zadel en nummerplaat, inclusief de verlichting.

Yamaha Motor Engeland liet geen twijfel bestaan over haar keus voor de custom builder en bundelde haar krachten met de zeer gerespecteerde custom builder Down & Out Motorcycles. Ook kozen zij ervoor om Bike Magazine toe te voegen aan het team en samen werkten ze aan de XSR700 als basis om de ultieme praktische motor voor stadsavonturen te ontwikkelen.

Mediapartner Bike Magazine heeft een lange geschiedenis van customprojecten en was dolblij om weer mee te mogen werken aan een dergelijk leuk project, en is werkelijk van plan om een behoorlijk aantal kilometers met de voltooide motor te rijden.

De XSR700 is zon moderne motorfiets, verklaarde Down & Out Motorcycles. Yamaha had het in ťťn keer goed, waardoor het een flinke uitdaging is om deze te customizeren. Maar het is goed gelukt en het is een ontwerp geworden dat mensen eenvoudig kunnen kopiŽren, of waaraan ze bepaalde ideeŽn kunnen ontlenen.

En tot slot naar Frankrijk, waar Yamaha Motor Frankrijk de creatieve visie van custom builder George Woodman aan boord heeft gehaald om zijn wonderen te verrichten aan de XSR700 om zo een unieke Yard Built te creŽren.

Het moodboard dat Yamaha aan mij voorlegde was een bron van inspiratie en legde de nadruk op de geweldige combinatie tussen muziek en motorfietsen, verklaart George. De lijnen en afwerking van de Revstar-gitaren komen perfect overeen met die van een cafť racer en vormden voor mij een bron van inspiratie. De subtiele verschillen tussen glanzende, geborstelde oppervlakken en hout die we hebben toegepast, komen rechtstreeks voort uit het karakter van twee van de gitaren uit de Revstar-serie. We zien de gitaren als een hoogwaardig kunstwerk en we wilden dat je bij de XSR700 hetzelfde gevoel krijgt. We combineren nieuwe technologie met een klassieke stijl, zoals we ook moderne materialen combineren met hout. Het concept wordt gedreven door onderliggende prestaties, afgewerkt met elegante details die tot nadenken stemmen. De motor wordt niet verhuld, maar is een eerbetoon aan de fijnere details die worden blootgelegd.

Alle acht voltooide projecten zullen worden onthuld op het evenement Wheels & Waves 2017 in Ocean City, Biarritz, Frankrijk, dat van 14tot en met 18juni as. plaats zal vinden.

Bron: Yamaha

Een stukje historie: AERMACCHI in 1965 - De verhoogde productie door Harley-Davidson zorgde ervoor dat de productielijnen in ItaliŽ tussen de motorfietsen en de vliegtuigen gescheiden diende te worden. De vliegtuigfabriek in Varese werd stand-alone voor het vliegtuigsegment terwijl de oudere werkunits aan de rand van het meer werden gemoderniseerd en verbouwd om aan de grotere vraag naar motorfietsen te kunnen voldoen. Aan het einde van 1962 werd het Alfredo Bianchi duidelijk dat er niet meer vermogen geknepen kon worden uit de 250 cc en voerd hij de boring en slag van het blok op naar een ovalere 72 mm bij 61 mm. Zodoende nam het vermogen toe tot zo n 30 pk bij 9,500 rpm (meer dan de regerend wereldkampioen double-knocker Guzzi produceerde) en de toepassing van een vijf-bak liet vol gebruik van dit vermogen toe. Verder in 1965 werd de power nog opgekrikt naar een goeie 34 pk bij 10.000 toeren. Niet slecht voor een push-rod productie racer! Zich bewust van het feit dat er een einde kwam aan het maar eindeloos doorverbeteren van het blok had Bianchi ondertussen een nieuw ontwerp klaar. Helaas vond hij Harley-Davidson op zijn pad welke sterk aggeerde tegen de plannen van Bianchi. Dit omdat men fundamenteel wilde blijven verschillen van de roadster machines. Harley-Davidson gebruikte zelf een Golden Wing motorblok om in hun eigen U.S. recordbrekende sigaar. Het project werd dus niet uitgevoerd.
© 2000 - 2018 Motoroccasion