Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
23-10-2019
Indian Motorcycle levert met het nieuwe PowerPlus blok krachtigste motor in zijn klasse



  • Vloeistofgekoeld 1769 cc motorblok levert 121 pk en 178 Nm koppel voor nieuwe Indian Challenger
 
Indian Motorcycle, America’s first motorcycle company, legt de lat voor Amerikaanse motorfietsen weer hoger met de aankondiging van zijn krachtigste motorblok ooit, de PowerPlus. Deze compleet nieuwe 1769 cc (108 ci) grote, vloeistofgekoelde V-twin levert 121 pk (90,1 kW) en 178 Nm aan koppel. 

De PowerPlus vormt het hart van de nieuwe Indian Challenger, een gloednieuwe bagger met vaste kuip. De naam verwijst naar het roemruchte verleden van Indian Motorcycle en is een hommage aan de Indian PowerPlus motorfiets die tussen 1916 en 1924 werd geproduceerd. 

“We geven onze technici altijd dezelfde uitdaging mee: niets minder dan het allerbeste in zijn klasse is goed genoeg. En het is duidelijk dat ze met deze nieuwe motor exact dat hebben geleverd,” aldus Steve Menneto, President van Indian Motorcycle. “Er zijn talloze uren gestoken in design, ontwikkeling en in het testen om er zeker van te zijn dat we met de allerbeste vloeistofgekoelde V-twin komen. Ik ben ongelooflijk trots op ons team en op deze fantastische motor.”  

 



De PowerPlus neemt een aantal design- en prestatiekenmerken over van de 1133 cc Indian Scout motor, zoals de bovenliggende nokkenas met vier kleppen per cilinder. Maar daar houdt de vergelijking dan ook op: de PowerPlus is ontwikkeld rond het concept van - grote zuiger, groot koppel -; met als end-game een maximale krachtenoverbrenging binnen het hele toerenbereik.
 
De nieuwe aandrijflijn wordt gevormd door een versnellingsbak met 6 versnellingen en overdrive, koppelingsondersteuning voor een lichtere koppeling en drie rijinstellingen waarmee de berijder de gasrespons kan afstemmen op de persoonlijke behoefte. Andere geavanceerde functies zijn de hydraulische klepstoters en hydraulische kettingspanners op de distributieketting voor eenvoudig onderhoud en maximale betrouwbaarheid.  

De PowerPlus is getest en verder aangepast binnen een van de zwaarste ontwikkel- en testprogramma’s in de sector. Het blok heeft alles bij elkaar meer dan anderhalf miljoen kilometer gemaakt aan gesimuleerde tests, onder andere op de testbank, en meer dan 400.000 kilometer op de weg. 

“De ultieme bagger is eenvoudigweg niet te bouwen zonder een blok dat letterlijk alles in zijn klasse achter zich laat. Dat was onze motivatie bij het ontwikkelen van de PowerPlus,” aldus John Callahan, Vice President, Engineering bij Indian Motorcycle. “We ontwikkelden de meest geraffineerde V-twin die er is. En vervolgens hebben we er alles aan gedaan om er zeker van te zijn dat-ie alles aankon wat we maar konden verzinnen. Het eindresultaat is iets heel bijzonders.” 


Indian Motorcycle PowerPlus Motorspecificaties:

•    Cilinderinhoud: 1769 cc (108 ci)
•    Vermogen: 120,6 pk / 90 kW bij 5.500 RPM
•    Koppel: 178 Nm bij 3.800 RPM
•    Maximum Draaisnelheid: 6.500 RPM
•    Ontwerp: 60 graden V-twin, vloeistofgekoeld
•    Carter: Enkelvoudig ontwerp met semi-dry sump oliesysteem met hoge capaciteit
•    Timing System: Bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder
•    Brandstofsysteem: Elektronische brandstofinjectie. Gasklephuizen met dubbele 52mm boring
•    Compressieratio: 11:1
•    Transmissie: Zes versnellingen met echte overdrive, constant mesh
•    Koppeling: ondersteunde koppeling 

Meer informatie is te verkrijgen bij de lokale dealer, via www.indianmotorcycle.eu.

Je droomINDIAN nog niet gevonden?

De beste koop vind je op www.motoroccasion.nl

#Indian #PowerPlus #Motorcycles #Motoroccasion #Motorkopen

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Liberator" betekent: Benaming voor de v-twin 750CC zijklep Harley-Davidsons die met de troepen van de Amerikanen en Canadezen meekwamen om Europa te bevrijden. Harley-Davidson maak­te deze legermotorfiets zowel voor het Amerikaanse als voor het Canadese leger. De officiële fabrieksaanduiding is WLA voor de Amerikaanse uitvoering, WL staat voor de typeaanduiding van 750CC (de a staat niet voor American zoals vaak wordt gedacht, maar voor army en de C in WLC voor Canadian).Tussen 1941 en 1946 werden er in totaal circa 90.000 door de Harley-Davidson fabriek in Milwaukee gemaakt. De naam Liberator, letter­lijk bevrijder, werd pas na de bevrijding aan dit type motorfiets toegekend. De WLA en WLC verschilden op details van elkaar (ondermeer voorvork, luchtfilter, achterlicht, verwisselbare voor- en achterwielen, plaats van de koplamp). De Liberator was primair een ordonnansmotorfiets, al werd er later tevens een gevechtsuitvoering van de WLA gemaakt, voorzien van een geweerhouder voor een Thompson-machinegeweer. In 1943 was echter al duidelijk dat de rol van de WLA/WLC beperkt zou blijven tot ordonnanstaken en werd een veel prominentere rol weggelegd voor de jeep. Toen werd al duidelijk dat de meeste Liberators voorbestemd waren om dumpmotorfietsen te wor­den. Duizenden van deze legermotorfietsen, soms nog nieuw in de krat, alsmede vele tonnen reserveonderdelen werden in Europa achtergelaten en ook in Nederland verhandeld. Voor een grijpstuiver waren ze te koop en ze vonden dan ook hun weg als goedkoop vervoermiddel naar politie, marechaussee, wegen­wacht en tal van particulieren. De verspreiding van Liberators heeft ertoe bijgedragen dat in Nederland de naam Harley-Davidson algemeen bekend werd en onlosmakelijk met een legermotorfiets werd verbonden. De belangstelling voor mo­torfietsen bereikte in de jaren zestig een dieptepunt en Libe­rators werden (veelal door studenten die zich nog geen auto konden permitteren) voor een habbekrats aangeschaft. Vanaf de jaren zeventig ontwikkelde zich een bredere interesse voor de 750CC Liberators, vooral onder werkende jongeren. Voor velen van hen werd de Liberator de opstap naar een zwaardere Harley-Davidson van recentere datum. In Nederland heeft de Liberator veel betekend voor de naoorlogse populariteit van het merk Harley-Davidson. Menig berijder van een nieuw ty­pe Harley-Davidson heeft zijn eertijds aangeschafte Liberator aangehouden en in de schuur o f zelfs in de huiskamer staan. Momenteel zijn er naar schatting zo’n zesduizend Liberators in Nederlandse handen.
© 2000 - 2020 Motoroccasion