Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
01-10-2020
Tips voor tweedehands motor kopen

Door een tweedehands motor te kopen, kun je veel geld besparen op de aanschafprijs. Daarnaast is er een grote keuze aan occasions, waardoor de kans groot is dat je een motor vindt die aan jouw wensen voldoet. Maar waar let je precies op bij de aankoop? Dit zijn drie tips voor het kopen van een tweedehands motor.

Controleer de banden
Bekijk het loopvlak en de wangen van de banden goed. Een scheef afgesleten profiel kan er op wijzen dat er iets scheef is door bijvoorbeeld een val of ongeluk. Dit laat een slechte uitlijning zien van bijvoorbeeld de voorvork, het frame of de achterbrug. Droogtescheuren in de banden van de motor zijn levensgevaarlijk omdat deze de kans op een klapband vergroten. Je kunt de leeftijd van de band eenvoudig controleren door de DOT-code op te zoeken. Deze viercijferige code bestaat uit een weeknummer en jaartal van productie. 2117 = week 21 van 2017. Het is verstandig om de banden te vervangen na vier of vijf jaar. Zijn de banden bijna aan vervanging toe? Dan kun je mooi wat van de prijs af praten. Net als de autoverzekering kun je ook prijzen voor de motorverzekering vergelijken. Kijk alvast rond voordat je een occasion gaat kopen zodat je direct weet waar jij je motor wilt verzekeren nadat je deze overkoopt.


Check de remmen
Een ander zeer belangrijk onderdeel voor je eigen veiligheid is de staat van de remmen. De remschijven kun je gemakkelijk controleren door met je vingers te voelen aan het remvlak van de schijf. Zijn ze vlak afgesleten? Dan zijn de remschijven in prima staat. Een hobbelig oppervlak betekent ingesleten remblokken. Het is niet direct nodig om deze te vernieuwen, maar het is niet 100 procent veilig. Bij het maken van de proefrit merk je hoe de remmen het doen. Trilt de voorzijde niet te hard bij het remmen? En is er nog voldoende remkracht? Een sponzige remhendel wijst op lucht op de leiding. Dit probleem is makkelijk op te lossen. Een trillende voorkant heeft te maken met kromme remschijven. Dit kan wel flinke kosten met zich meebrengen.

De staat van de vering
Een ander zeer belangrijk onderdeel om een tweedehands motor op te beoordelen is de staat van de vering. Dit controleer je door het stuur en het zadel een paar keer in te duwen. Ga vervolgens met je vingers langs het inverende deel van de voorvork en schokdempers. Als er een beetje olie op je vingers achterblijft is er een keerring lek die je moet vervangen. De motor moet direct naar boven komen na het inveren en niet onderin blijven hangen of langzaam omhoog komen. Onderhoud van een slechte vering kan flink wat kosten.

In 2020 is de vraag naar tweedehands motoren flink gestegen. Twijfel dus niet te lang als je een motor ziet die aan jouw wensen voldoet, want voor je het weet gaat een ander ermee vandoor.
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Bakkenist" betekent: Degene die in de zijspanbak van een zijspancombi­natie meerijdt tijdens een wegrace, motocross of grasbaanrace en daarbij zijn lichaamsgewicht in de strijd werpt om de combinatie de bocht door te krijgen. Iemand die gewoon in het verkeer meerijdt in een zijspan is geen bakkenist, maar pas­sagier of, zoals in het Amerikaans treffend wordt gezegd, een side kick.
© 2000 - 2021 Motoroccasion