Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
22-07-2019
YZF-R1 2020

De legendarische YZF-R1 is gebouwd zonder compromissen en is Yamaha's ultieme Supersport motorfiets.

Sinds dit baanbrekende model op de markt is, is de introductie van Yamaha's revolutionaire crossplane motor in 2009 een van de belangrijkste ontwikkelingen in de geschiedenis van het bedrijf geweest. De crossplane technologie van Yamaha zorgt voor een sterk, lineair koppel en transformeert de Supersport rijervaring met een hoog bruikbaar vermogen. Dit was het begin van een nieuw tijdperk waarin Yamaha zich heeft gericht op een verbeterd rijgedrag en betere controle.

In 2015 introduceerde Yamaha een geheel nieuwe generatie elektronische regeltechnologie, waardoor elke rijder de grenzen van de YZF-R1 nog meer kon opzoeken. Hoewel het model uit 2015 dezelfde typenaam kreeg als zijn illustere voorgangers, was het in feite een gloednieuwe motorfiets die de overgang van de YZF-R1 van analoog naar digitaal markeerde. In 2018 kreeg de YZF-R1 nog meer geavanceerde technologie om de technologische verfijning van dit vlaggenschip te onderstrepen.

Voor 2020 heeft de YZF-R1 een radicaal nieuwe racelook. Dit in combinatie met een zeer verfijnde motor en een verbeterd chassis, maakt het nog steeds het ultieme Supersport model. Met zijn radicale nieuwe MotoGP stijl en zeven elektronische rijdersbedieningselementen, is de YZF-R1 voor 2020 meer dan klaar voor het derde decennium van de 21st eeuw.

Nieuw op de M1 geïnspireerde kuipwerk design
Elk model van de R-serie is geïnspireerd op de YZR-M1 en het geheel nieuwe kuipwerk van de YZF-R1 voor 2020 benadrukt de nauwe band tussen de MotoGP racemotor en de Supersport modellen van Yamaha. Puur M1-DNA komt tot uiting in de agressief vormgegeven kuipdelen en het kuipruitje. Daarnaast lopen de zijkanten van de nieuwe kuip naadloos over in de brandstoftank. Een strakke en volledig geïntegreerde look die wordt versterkt door het gebruik van tankpanelen in bijpassende kleur.

Het nieuwe kuipwerk geeft het 2020 model niet alleen een dynamischere stijl en een hoogwaardig gevoel, maar zorgt er ook voor dat rijders het gevoel van eenheid met hun motor kunnen versterken. De aerodynamische efficiëntie wordt met meer dan 5% verhoogd, waardoor de prestaties bij hoge snelheden aanzienlijk toenemen. Bovendien benadrukken de nieuw vormgegeven LED koplampen en de opnieuw ontworpen LED contourverlichting de radicale, vooruitstrevende look en het karakter van het 2020 model nog meer. Dit hoogwaardige kuipwerk is voor extra stevigheid voorzien van een nieuw aluminium luchtkanaal achter de voorkuip. En het onderste deel van de kuip dat het uitlaatsysteem afdekt, is nu gemaakt van hoogwaardig en lichtgewicht titanium.

Zeer geraffineerde Euro 5 motor
De 998cc viercilinder motor met 200 pk is een van de meest opwindende krachtbronnen die voor een motorfiets verkrijgbaar is. Deze geavanceerde crossplane motor levert ultieme prestaties en biedt voor 2020 een reeks wijzigingen die consistent hoge niveaus van verfijnde prestaties garanderen en tegelijkertijd voldoen aan de nieuwste Euro 5 voorschriften.

Geoptimaliseerde prestaties bij hoge toerentallen
Dankzij de unieke crossplane krukas met een onregelmatig ontstekingsinterval van 270°/180°/90°/180° en een maximaal vermogen bij 13.500 tpm levert de YZF-R1, voor de meest opwindende rijervaring in combinatie met een betoverend karakter, een hoog lineair koppel.

De technici van Yamaha hebben de uitstekende prestaties bij hoge toerentallen van de motor verder verfijnd door nieuw ontworpen "vingervormige" tuimelaars en nieuwe nokprofielen te gebruiken. Die zorgen voor een geoptimaliseerde kleplichthoogte en een stabielere klepopening en klepsluiting bij hoge toerentallen, wat op zijn beurt weer zorgt voor een soepelere en efficiëntere werking van de motor.

Grotere verbrandingsefficiëntie
Een van de belangrijkste veranderingen is de nieuw ontworpen inlaatconstructie met een nieuw ontworpen cilinderkop en verplaatste injectoren die de motorprestaties optimaliseren. De gaskleppen zijn dichter bij de verbrandingskamers geplaatst om het inlaatvolume te verlagen voor een betere verbrandingsstabiliteit en een grotere efficiëntie. De nieuwe Bosch injectoren zijn nu voor de gasklep (diameter 45 mm) geplaatst, in plaats van erachter. Om een grotere verbrandingsefficiëntie te bevorderen injecteren de nieuwe 10-gaats injectoren de brandstof nu met een sproeihoek van 21,5 graden.

Verdere verbeteringen zijn onder meer een nieuw ontworpen uitlaatsysteem met in totaal 4 katalysatoren, waarvan één paar zich voor de balanspot bevindt en het andere paar erachter. Zowel de uitlaatdemper als het hitteschild zijn voorzien van extra geluidsverminderende maatregelen.

Grotere motorefficiëntie
Voor een grotere efficiëntie en minder vermogensverlies, is de smering van de krukaslagers aangepast. De oliepomp maakt gebruik van een 10% compactere rotor. Andere wijzigingen zijn onder andere oliekanalen met een gewijzigde afmeting in het carter om de oliedruk te optimaliseren en nieuw ontworpen sproeiers om de zuiger te koelen.

Daarnaast heeft de tweede versnelling een breder tandwiel gekregen en is de 2020 YZF-R1 voorzien van een nieuwe, duurzame ketting. Voor betere koelprestaties bij de uitlaatpoorten is een gewijzigde indeling van het koelvloeistofkanaal in de cilinderkop doorgevoerd.

Ride-by-wire APSG gasklep voor betere regeling
De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), voor de aansturing van de gaskleppen, wordt ook in 2020 gebruikt. Voor een beter gasgevoel en lager gewicht is de YZF-R1 nu voorzien van een nieuw Accelerator Position Sensor Grip systeem (APSG) met een magneet en een sensor die signalen naar de YCC-T stuurt. Om het intuïtieve gevoel van een conventionele draaigasgreep te behouden, is het nieuwe APSG systeem voorzien van een veer, geleider en tandwiel die een natuurlijk en progressief gevoel geven. Voor een betere controle met een optimale interactie tussen rijder en machine.

Geoptimaliseerd veersysteem geeft een betere feedback
De hoogwaardige Kayaba upside-down voorvork (Ø 43 mm) van de YZF-R1 - met een veerweg van 120 mm - behoort tot de beste in zijn klasse en door de binnenconstructie aan te passen heeft de rijder een betere feedback. Met een iets lagere veerkarakteristiek, de nieuw ontworpen dempingskleppen en een aangepast oliepeil, geeft de upside-down voorvork een nauwkeurigere feedback en een directer en natuurlijker rijgedrag.

Deze wijzigingen aan de voorwielophanging worden aangevuld met een aangepaste stuurdemper en gewijzigde instellingen voor de achterschokdemper, die de prestaties van de 2020 YZF-R1 nog verder verbeteren.



Toonaangevende remprestaties en wegligging
De twee Ø 320 mm remschijven vóór met monobloc remklauwen, zijn vermaard om hun opmerkelijke remgevoel en -prestaties. Voor 2020 zijn ze voorzien van een nieuw materiaal met een hoge wrijvingsweerstand dat nog krachtiger remmen oplevert. Daarnaast bieden de nieuwste generatie Bridgestone Battlax RS11 banden een uitstekende tractie en een nauwkeurig gevoel.

Geavanceerde elektronische regeltechnologie
De YZF-R1 is de eerste motorfiets die beschikt over kunstmatige intelligentie van de volgende generatie in de vorm van een Inertial Measurement Unit (IMU) met 6 assen. De IMU is uitgerust met gyrosensoren en G-krachtsensoren die de hellingshoek en het uitbreken bewaken. Tevens voorzien van een versnellingsmeter om versnelling vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en naar links en rechts te meten. De IMU verzendt 125 keer per seconde alle gegevens naar de ECU. Deze ECU regelt de geavanceerde elektronische hulpmiddelen van de YZF-R1.

Voor 2020 profiteert deze toonaangevende Supersport van twee belangrijke, nieuwe, geavanceerde, elektronische regeltechnologieën die het uitstekende potentieel van deze machine nog verder vergroten.

Nieuw remregelsysteem - bochten ABS
Met het nieuwe remregelsysteem (Brake Control - BC) kunnen rijders een van de twee ABS-functies kiezen (BC1 of BC2 modus) die het beste past bij hun persoonlijke voorkeur en rijomstandigheden.

De BC1 modus heeft een vast geprogrammeerd gevoeligheidsniveau voor het ABS, terwijl de BC2 modus een flexibele ABS gevoeligheid heeft die afhankelijk is van de hellingshoek en de positie van de machine. In de BC2 modus nemen de gevoeligheid van het ABS systeem en de interventiesnelheid toe naarmate de hellingshoek groter wordt, wat extra vertrouwen en controle geeft bij het nemen van bochten.

Gegevens met betrekking tot de snelheid van het voor- en het achterwiel en informatie van de Inertial Measurement Unit (IMU), zoals de hellingshoek en de wielspin, worden doorgegeven aan de hydraulische- en de elektronische regeleenheid van het ABS, die real-time berekeningen uitvoert. Deze informatie stelt de remregeling vervolgens in staat om wielblokkering te voorkomen door de hydraulische druk in de systemen van de voor- en de achterrem te moduleren.

Nieuw Engine Brake Management (EBM)
Een andere nieuwe toevoeging aan het indrukwekkende aanbod van elektronische regeltechnologieën van de YZF-R1, is het Engine Brake Management (EBM). Een systeem dat rijder de mogelijkheid biedt om te kiezen uit drie verschillende motorremniveaus (hoog, gemiddeld, laag) om te voldoen aan uiteenlopende rijomstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Aan de hand van gegevens van verschillende sensoren, waaronder de versnelling, het motortoerental, de gashendelstand en de gasklepstand, past de ECU de gasklepopening, het ontstekingstijdstip en de brandstof inspuithoeveelheid aan om het niveau van de motorremwerking te regelen. EBM1 levert de hoogste en EBM3 de laagste motorremkracht.



Gewijzigd Launch Control Systeem (LCS)
Het Launch Control Systeem (LCS) van de YZF-R1 biedt meer controle tijdens de starts van bijvoorbeeld een wedstrijd. Voor 2020 is de LCS1 modus aangepast om geactiveerd te worden bij 9.000 tpm met een gasklepopening van 41 graden.

Met de toevoeging van BC en EBM en het gewijzigde LCS, beschikt de 2020 YZF-R1 over in totaal zeven verschillende typen elektronische rijdershulpmiddelen en bedieningsfuncties, waardoor de rijder meer vertrouwen en controle heeft bij een breed scala aan rijomstandigheden. Elk elektronisch systeem is ontworpen om naadloos te integreren met andere systemen voor een natuurlijk en intuïtief gevoel, zodat elke rijder zijn of haar ware potentieel kan benutten.

Uitgebreid TFT instrumentenpaneel
Het volledig TFT (Thin Film Transistor) instrumentenpaneel van de YZF-R1 is verbeterd met indicatoren voor de Brake Control (BC) en de Engine Brake Management (EBM) functies.

Nieuwe kenmerken YZF-R1
  • Agressief nieuw design kuipdelen in M1-stijl
  • Volledig geïntegreerd kuipwerk, hierdoor een betere eenheid van rijder met machine
  • Aerodynamische efficiëntie met meer dan 5% verhoogd
  • Versterkt gevoel van kwaliteit en M1 DNA
  • Geoptimaliseerd veersysteem voor een verfijnde feedback
  • 2-mode Brake Control (BC) bochten ABS
  • 3-mode Engine Brake Management (EBM)
  • Geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
  • APSG ride-by-wire gasklep
  • Verbeterde verbrandingsefficiëntie en prestaties bij hoge toerentallen
  • Verbeterde remprestaties
  • Nieuwe instellingen voor de stuurdemper
  • Bridgestone Battlax RS11 banden
  • TFT instrumentenpaneel met BC en EBM indicatoren
  • Motor conform Euro 5 voorschriften
  • Hoofdkenmerken van de YZF-R1
  • 998cc, 200 pk, viercilinder crossplane 'CP4' motor
  • Lineaire koppelafgifte
  • Uiterst geavanceerde elektronische regelsystemen
  • 6-assige IMU met Gyro/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
  • Modi voor vermogensafgifte (PWR)
  • Hellingshoekgevoelige Traction Control Systeem (TCS) en Slide Control Systeem (SCS)
  • Wheelie Control (LIF) en Launch Control Systeem (LCS)
  • Quick Shift Systeem (QSS) - Up & Down
  • Aluminium Deltabox chassis met korte wielbasis
  • Opwaarts gerichte swingarm en magnesium subframe
  • Magnesium velgen en 17 liter aluminium brandstoftank
  • Power Mode Selection Systeem (PWR) voor instelbare rijmodi
  • TFT (Thin Film Transistor) instrumentenpaneel

Kleuren
Yamaha Blue - DPBMC
Tech Black - SMX/MBL2

Beschikbaarheid en adviesverkoopprijs 2020 YZF-R1
De 2020 Yamaha YZF-R1 is vanaf september 2019 beschikbaar. Voor meer informatie en de adviesverkoopprijs kunt u contact opnemen met de lokale Yamaha importeur in uw land. 

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: DUCATI in 1983 - In 1983 werd Ducati overgenomen door Claudio en Gianfranco Castiglioni en werd daarmee deel van de Cagiva Group. Met deze verandering in het management was de groep in handen van twee grote racefans welke samen Ducati naar de vele triomfen zouden leiden in de Superbike era.
© 2000 - 2019 Motoroccasion