Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
15-06-2023
Zo maak jij je motor winterklaar

De meeste motorrijders hebben gedurende de herfst en wintermaanden de motor in de schuur of stalling staan. Toch is het wel belangrijk dat je je motor niet zomaar in de garage of schuur zet, aangezien de kans vrij groot is dat deze daar de komende maanden blijft staan. Om te voorkomen dat je dan in het voorjaar de nodige extra onderhoudswerkzaamheden hebt aan je motor, is het belangrijk je motor winterklaar te maken. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je straks wanneer je je motor weer wilt gaan gebruiken, je een stuk sneller klaar bent, maar zorgt het er ook voor dat je motor niet onnodig een verhoogde kans op schade heeft. Om ervoor te  zorgen dat je precies weet wat er allemaal moet gebeuren om je motor klaar te maken om de stalling in te gaan, hebben we een aantal tips voor je.


Schoonmaken van de motor
Om ervoor te zorgen dat je motor in goede conditie blijft, is het belangrijk om je motor op de juiste manier weg te zetten. Dat houdt in dat je allereerst moet zorgen dat de motor mooi gepoetst is en dus geen zand of ander vuil meer bevat. Helemaal wanneer je de motor maanden niet gaat gebruiken, loop je hiermee het risico dat het de lak aantast en dat wil je natuurlijk niet. Belangrijk is wel dat je de juiste zeep gebruikt, die geschikt is voor jouw type motor. Nadat je motor schoon is, is het zaak te kijken of je motor schade heeft en hoe het profiel van de banden is. Na een seizoen te hebben gereden, kan het zijn dat je banden aan vervanging toe zijn. Ook is het belangrijk te kijken naar de bandenspanning, zodat de banden niet te zacht zijn. Kijk daarnaast ook goed naar de remblokken en de werking van de remmen. Net als de banden, zullen ook je remblokken gaandeweg slijten.


Het motorblok
Het motorblok is het hart van de motor. Door deze goed te onderhouden verbeter je niet alleen de prestaties op de weg, maar zorg je er ook voor dat de levensduur wordt verlengd. Belangrijk is om te zorgen voor een volle tank, zodat je condensvorming in de tank minimaliseert. Ook is het belangrijk om de brandstofsystemen te reinigen. Dit kun je relatief eenvoudig doen met een brandstofadditief. Zo voorkom je verstoppingen en eventuele hoge kosten. Vind je het lastig om zelf te doen, dan kun je je motor ook voor een onderhoudsbeurt naar de garage brengen. Gaat het alleen om een paar kleine punten, dan kun je hier vaak nog even op wachten. Zo kun je tussentijds in een van de vele mobiele casinos een potje poker spelen, terwijl de monteur bezig is met jouw motor.

Zet je motor overdekt of afgedekt weg
Tijdens de winterperiode is het belangrijk om je motorfiets goed te beschermen tegen alle weersomstandigheden. Investeer in een kwalitatieve motorhoes die waterdicht en ademend is. Hiermee voorkom je roestvorming en vochtproblemen. Daarnaast is het aan te bevelen om je motor op een verhoogde standaard of paddockstand te plaatsen, zodat de banden geen contact maken met de koude ondergrond. Dus ook wanneer je de motor in de schuur of garage zet, is het aan te raden een hoes te gebruiken.

Meer tips en hulp nodig? Vraag het je lokale motorbedrijf!



Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Speed-E-shift" betekent: Voordat Harley-David son zelf uitkwam met een handgekoppelde en voetgeschakelde versie van de zwaarste modellen - dit gebeurde pas na 1955 - ontwikkelde het rijderspubliek, waaronder veel dealers, zelf een technische oplossing voor de door de fabriek genegeerde wens een voetschakeling te ontwerpen. De Speed-E-shift was niet alleen een antwoord op die vraag in de zin dat het een voetschakeling was voor de 1200CC zijklep- en 1000/1200CC kopklep-Harley’s van 1946 (types U, UL, ULH , E, EL en FL ), de zwaarste en meest imposante lijn van die tijd. Er kon bovendien bliksemsnel mee worden doorgeschakeld omdat het eveneens voorzag in een automatische koppelingsbediening. De Speed-E-Shift is een plat mechaniek dat aan de linkerzijde naast de cilinders aan het frame werd bevestigd. Het bestond uit platte ijzeren strips en stangetjes. Het hart werd gevormd door twee notchedplates, platen waaruit een schuine vertanding was gefreesd, die zijdelings in elkaar grepen en deden denken aan een bereklem, waartussen zich het uiteinde van de schakelstang bevond. Onder invloed van trekveren en in het geval van de schuine vertanding ook de zwaartekracht, schoof de schakelstang trapsgewijs een stukje op wanneer het mechanisme werd bediend. Per stand correspondeerde dat met een versnelling. Zodoende werd met een enkele voetbeweging tegelijkertijd ontkoppeld en geschakeld, waardoor het bedieningsgemak van een half-automaat werd bereikt. Met een manette aan het stuur kon in één keer, bij voorkeur voordat volledige stilstand werd bereikt, terug worden geschakeld naar de vrijstand. Het concept en de uiteindelijke realisering van dit mechaniek is even geniaal als beperkt geweest. Wanneer de Speedy niet goed stond afgesteld was het risico van een totale inwendige verwoesting van de overigens zeer solide vierversnellingsbakvan Harley-Davidson, tot en met verbogen frame, niet ondenkbeeldig. De Speed-E-shift werd in 1945-46 op de markt gebracht door een kleinschalig toeleveringsbedrijf van Harleyaccessoires in Californië. Wie nu op zoek gaat naar deze rariteit kan dus het beste zijn geluk gaan proberen aan de westkust van de Verenigde Staten en moet naast de bereidheid minstens duizend gulden neer te tellen over de nodige overredingskracht beschikken om de bezitter afstand te laten doen van zijn speedy
© 2000 - 2025 Motoroccasion