Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
14-07-2020
40 Jaar BMW GS



Een motorfietsconcept dat even legendarisch als verfijnd is, viert zijn jubileum in 2020: de BMW GS-modellen worden 40 jaar. 

In het najaar van 1980 presenteerde BMW Motorrad de R 80 G / S, een motorfiets die twee zeer speciale rijgebieden combineerde, off-road en on-road. Dankzij zijn unieke combinatie van weg-, toer- en offroad-capaciteiten werd de R 80 G / S de  voorloper van de nieuwe Adventure modellen van BMW Motorrad. In de 40 jaar GS historie heeft BMW Motorrad meer dan 1,2 miljoen BMW GS-modellen aan klanten kunnen overhandigen.

Er zijn in 40 jaar een behoorlijk aantal memorabele momenten te noemen. Een kort overzicht: 

In 1981 Hubert Auriol naar de overwinning in  Parijs - Dakar Rally.  

In 1993 kwam de F 650 Funduro als eerste eencilinder BMW enduro op de markt. 

Met de BMW R 1100 GS presenteerde BMW Motorrad niet alleen de eerste GS met een boxer met 4 kleppen en een vermogen van 80 pk, maar betrad men ook nieuwe wegen met betrekking tot de ophangingstechnologie voor grote touring-enduro's. Bovendien was de nieuwe R 1100 GS de eerste enduro ooit die werd uitgerust met ABS - een veiligheidsplus dat nu standaarduitrusting is op alle BMW-motorfietsen.

De F 650 GS- en F 800 GS-modellen werden gelanceerd in 2007 en waren een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van BMW GS. Met hun krachtige 2-cilinder lijnmotor met hoog koppel en torsiestijf buisframe interpreteerden ze het BMW GS-thema op hun eigen, maar toch heel typische BMW-manier.

BMW Motorrad presenteerde in het najaar van 2009 nog een hoogtepunt met de lancering van de herziene BMW R 1200 GS. Nu uitgerust met de nog meer vrij draaiende DOHC-boxer met twee bovenliggende nokkenassen per cilinder, bood hij 81 kW / 110 pk en een nog geavanceerdere rijdynamiek. 

In het jubileumjaar 2010 bracht BMW Motorrad een ode aan het 30-jarig jubileum van de GS-modellen en hun successen in zowel de productie van motorfietsen als de motorsport met de speciale modellen "30 Years GS" van de BMW R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS en F 650 GS gespoten in de bedrijfskleuren van BMW Motorrad Motorsport.

BMW Motorrad zette het succesverhaal van de GS-modellen voort in het najaar van 2010. Met de BMW G 650 GS voegde BMW Motorrad nog een aantrekkelijk lid toe aan de BMW GS-familie.

De dynamische ontwikkeling van het BMW GS-thema ging in het vierde decennium onverminderd door. Toen BMW Motorrad in het najaar van 2012 de nieuwe R 1200 GS op Intermot presenteerde, was de aandacht vooral gericht op de volledig vernieuwde motor. De lucht / vloeistofgekoelde platte twin-motor introduceerde cilinderkoppen met verticale stroming; ze hadden vanaf dat moment een geïntegreerde versnellingsbak en een asaandrijving aan de linkerkant, aangevuld met de modernste chassistechnologie en elektronische controlesystemen zoals ABS, tractiecontrole of semi-actief chassis.

Amper anderhalf jaar later, in maart 2014, rolde de 500.000ste BMW-motorfiets van de GS-serie met boxermotor van de lopende band in de fabriek in Berlijn - dit was een R 1200 GS Adventure.

In het najaar van 2016 presenteerde BMW Motorrad weer een ander GS-model. Dit keer was het de G 310 GS. Het bracht de kernkwaliteiten van een BMW GS over naar het segment van de cilinderinhoud onder de 500 cc en interpreteerde deze in zijn eigen stijl.



Met de nieuwe R 1200 GS breidde BMW Motorrad het GS-portfolio niet alleen uit met verdere productoptimalisaties, maar ook door het aanbod van eigenschappen van de motorfiets uit te breiden. 

In hetzelfde jaar verscheen een geheel andere interpretatie van het GS-thema: de R nineT Urban G / S. De R nineT Urban G / S putte uit de genen van de allereerste en legendarische BMW R 80 G / S van het jaar 1980 en bracht ze het moderne tijdperk binnen met hedendaagse technologie in de vorm van een klassieke BMW-motorfiets in endurostijl met boxer motor. Net als bij de andere R nineT-modellen werd de krachtige, lucht- / oliegekoelde boxermotor met een vermogen van 81 kW (110 pk) in combinatie met een zesversnellingsbak geïnstalleerd.

In 2017 bleef BMW Motorrad GS-geschiedenis schrijven met de twee volledig opnieuw ontworpen F 750 GS- en F 850 GS-enduromodellen. BMW Motorrad bouwde consequent voort op de typische GS-sterke punten in de opvolgermodellen van de succesvolle 2-cilinder F 650 GS-, F 700 GS- en F 800 GS-motorfietsen met als doel goede dingen nog beter te maken. 

In het najaar van 2018 introduceerde BMW Motorrad opnieuw een radicale upgrade voor de boxermotor van de grote GS-modellen om het vermogen en het koppel nog verder te verbeteren en het brandstofverbruik en de emissiewaarden te verlagen. Hiervoor werd BMW ShiftCam Technology voor het eerst gebruikt in de serieproductie van BMW Motorrad-motoren: hierdoor konden kleptiming en klepslag aan de inlaatzijde worden gevarieerd. Bovendien waren de inlaatnokkenassen ontworpen voor asynchrone opening van de twee inlaatkleppen, wat resulteerde in een verbeterde werveling van het verse, binnenkomende mengsel en daardoor een effectievere verbranding. Andere technische wijzigingen aan de motor hadden betrekking op de nokkenasaandrijving - nu verzorgd door een getande ketting (voorheen een rollenketting) - geoptimaliseerde olietoevoer, twin-jet injectiekleppen en een nieuw uitlaatsysteem.

Je droomBMW nog niet gevonden? De beste koop vind je op Motoroccasion.nl
#BMW #Motorrad #40years #GS #Adventure #Motoroccasion
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Ride control" betekent: Wrijvingsschokdemper op de girder of springer voorvork, voor de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld op Engelse motorfietsen toegepast. Met de komst van de hydraulisch gedempte voorvork verdween de ride control.
© 2000 - 2020 Motoroccasion