Nieuwsbrief:

BMW  R 100 RS - 1979

Garantie: Nee
80997 Km
Blauw
OmschrijvingTechniekBetaalgemakBedrijf

Te koop :

Originele BMW R100RS
Datum eerste toelating : 30-03-1979
Productiemaand : 05-1978
Km stand : 80997
Kleur : Blauw / Zilver
Framenummer : 6091002 (in de serie van de motorsport versie!)

Opties / Accessoires:

Koffers Krauser
Tanktas Origineel BMW
EHBO-Set Origineel BMW
Bandenpomp Origineel BMW
Handleiding en onderhouds boekje
Schijfrem achter (brembo)
Gereedschapset Origineel BMW
Smoke windscherm Origineel BMW

Inruil mogelijk
Prijs is een richtprijs, bieden per bericht of telefoon 


Motor
 
Type viertakt, tweecilinder, horizontaal gepositioneerde “Boxer” motor, lucht gekoeld
Boring X slag 94 x 70,6 mm
Cilinder inhoud 980 cm3
Maximum vermogen 70 Pk (51 kW) bij 7250 RPM
Max koppel 76 Nm. at 5500 RPM
Compressie verhouding 9,5 : 1
Kleppen per cilinder 2
Klep bediening onderliggende nokkenas met stoterstangen en tuimelaars
Brandstof systeem 2 constant vacuüm carburateurs Bing
Smering van de motor middels oliepomp
 
Versnellingsbak en cardan
 
Koppeling enkele koppelingsschijf met een diafragma drukgroep
Aantal versnellingen 5
Keuze van versnelling schakelvorken, bediend door een nokkenschijf
Overbrengingsverhouding 4,4 / 2,86 / 2,07 / 1,67 / 1,50 :1 (optionele sport versie 3,38/2,43/1,93 /1,67/1,50)
Eindaandrijving verhouding 1 : 2,91 of 1 : 3,0
Worm/kroon wiel 11 / 32 tanden of 11 / 33 tanden
 
Elektrisch systeem
 
Dynamo Bosch 12 V / 240 W
Ontsteking middels contactpunt, vanaf 1980: contactloze elektronische ontsteking (Bosch)
StartmotorBosch 0,6 Pk (vanaf 1978: 0,7 kW)
BougiesBosch W 225 T 30 / Beru 230/14/3 A / Champion N 6 Y
 
Vering / wielen / remmen
 
Soort frameDubbel buis frame met aangeschroefd achterframe
Voor veringtelescopische voorvork met hydraulische schokbreker
Achter veringlange swingarm met instelbare vering
Veerweg 200 / 125 mm
Voorwiel 1,85 B x 19
Achterwiel 2,15 B x 18
Voorband 3,25 H 19
Achterband 4,00 H 18
Voorremmenschijfrem Ø 260 mm
Achterremmenremtrommel Ø 200 mm, 1978: schijfrem Ø 260 mm
 
Afmetingen en gewicht
 
Lengte x breedte x hoogte 2130 x 746 x 1300 mm (vanaf 1978: lengte 2210 mm)
Wiel basis 1465 mm
Grond speling165 mm
Tank inhoud 24 l
Leeg gewicht, met volle tank 230 kg
Max toelaatbaar gewicht 398 kg
Brandstof verbruik 5,75 l / 100 km (bij 90 km/h)
Acceleratie0 – 100 km/h 4,6 s
Top snelheid 200 km/h

De R100RS History begint in september 1976, bij de IFMA show in Keulen, was de  motorfietswereld zowel verbijsterd als opgewonden door de introductie van de R 100 RS. Dit was een BMW als geen ander. De R100RS is een volledig geïntegreerd ontwerp dat was voorbestemd om een ​​klassieker te worden.
BMW maakte er geen geheim van dat er een verrassing zou zijn in Keulen. Er was zelfs een countdown naar de opening van de ‘s werelds grootste motorshow en er werden ‘peep previews ‘aangeboden op de Earls Court Motor Show in Londen. Wanneer de IFMA de deuren opende was er een ware rush naar de BMW stand. Onder de schijnwerpers was een zilver blauwe R100RS neergezet. In prime positie aan de voorkant van de nieuwe / 7 modellengamma.
De R100RS had een meer elegante stijl dan de traditionele motoren van die tijd, die de fiets een aparte look en een duidelijke verbinding met de  succesvolle, sportieve BMW auto’s uit die tijd had gegeven.
De RS was het werk van de jonge ontwerper Hans A. Muth, die in 1971 bij BMW is gaan werken aan het ontwerp van de auto-interieurs. Hij had een vergelijkbare positie bezet bij Ford Europa, maar zijn echte agenda bij BMW was om te werken met motorfietsen. Hij ontmoette de toenmalige baas van BMW Motorrad, Hans-Gunther von der Marwitz, en overtuigde hem ervan dat hij de beste man was voor de revitalisering van BMW motorfietsen. Zijn komst viel samen met die van Bob Lutz en het resultaat was de / 6 en / 7-serie, de R 90 S en de R 100 RS.
Muth ontwierp  het oorspronkelijke ontwerp voor de RS en gebruikte voor de eerste het computer-aided design (CAD). Een andere primeur voor de RS was het gebruik van een windtunnel in het formuleren van het uiteindelijke ontwerp. De universiteit van Stuttgart werd aanvankelijk gebruikt, gevolgd door de volledige auto faciliteit in Italiaanse designhuis Pininfarina, ten koste van $ 5000 per dag – een aanzienlijke hoeveelheid geld in de jaren ‘70.
De kuip is ontworpen om niet alleen indrukwekkend te ogen, maar ook om de bestuurder te beschermen en geeft tevens meer stabiliteit bij het gebruik van het volledige potentieel van de motorfiets. De RS weegt  230 kg, produceerde 70 pk en heeft een topsnelheid van meer dan 200 km/h, wat in 1976 geen gemeengoed was. De bescherming tegen het weer werd op de proef gesteld tijdens de pers lancering in de Marnau regio Beieren. De journalisten waren verbijsterd  te kunnen rijden in zware regen en daarbij bleven zij ook nog droog.
De RS had kleine details waarmee hij zich onderscheidde van zijn concurrenten. De ‘Integrated Cockpit’, zoals BMW noemde, bevatte dezelfde instrumenten als geïntroduceerd op de R 90 S, maar met het contactslot  gelegen tussen de klok en voltmeter. De zitting was een opvallende ‘one-and-a-half’ sport-stijl, maar velen kozen ervoor om de optionele (en meer praktische) buddyseat te monteren, waardoor het origineel een gewild item is geworden. De ongebruikelijke nog al opvallende zilveren blauw kleurenschema , de  pin-striping in het blauw, net als de ATE remklauwen en – alleen op het eerste model – pin-striping op de spaakwielen.
De M65 motor was nu 980cc en produceerde 70 pk met  40mm Bing carburateurs . Motor upgrades die in de laatste reeks van de voorgaande / 6 modellen werden geïntroduceerd werden uitgevoerd op de nieuwe modellen. Deze werden ontworpen om de extra kracht te bedwingen en motorgeluid te verminderen, wat belangrijk is bij een volle kuip.
Om de extra kracht en gewicht aan te kunnen en een grotere stabiliteit te verkrijgen, is het frame versterkt met een brace over het frame en een versterkte hoofdframe buis. Dit frame, ontworpen voor de RS werd ook op de rest van de modellen range toegepast. De zeer geprijsde RS was meteen een sensatie – niet alleen op de Keulen-show, maar ook  in dealer showrooms. Dit was wat veel kopers wilde van BMW: een elegante, snelle machine, met een vleugje exclusiviteit. Dit was het begin van een nieuw genre  motorfiets, de ‘Sports Tourer’.
De R 100 RS won een reeks van ‘Fiets van het Jaar’ awards en het model werd met succes voortgezet tot 1984. In die tijd waren er updates en nieuwe kleuren. De eerste kleurvariatie was goud metallic en dit werd gevolgd door het prachtige blauw / zilver met oranje pin-striping, en later groen, rook grijs en rood. Er waren ook een aantal ‘speciale’ edities: de Motorsport, John Player Special, de limited-edition genummerd RSR en de uiteindelijke zilver / blauw Series 500. De Snowflake lichtmetalen velgen werden tevens geïntroduceerd.
Aan de mechanische kant werd gedurende de levensduur van het model, de versnellingsbak en koppeling airbox veranderd, de punten zijn vervangen door elektronische ontsteking, een oliekoeler toegevoegd en, belangrijker nog, Brembo vervangen door ATE remmen.
In 1984 kwam de laatste van de 33.648 R 100 RS motorfietsen  van de fabriek assemblagelijn. Dat was echter niet het einde. In antwoord op de grote vraag van veel liefhebbers en de exportmarkten, zoals Japan bracht BMW in 1986 opnieuw de 1000cc Boxer motor op de markt. Gemonteerd in het loopwerk van de nieuwe R 80. In eerste instantie bedoeld als een speciale serie, maar als “gewone” machine meer dan 6.000 keer verkocht tot in 1992 definitief het doek viel.
De R 100 RS verbaasde de motorwereld. Het ontwerp, ontworpen door Hans Muth, heeft de tand des tijds doorstaan. De RS ziet er vandaag de dag nog steeds bijzonder uit en heeft een belangrijke plaats ingenomen in de geschiedenis van de BMW motorfiets.

-
Inruil mogelijk
MotoRestyle
Louk Tigchelaar
Hommel  9
7317 BL  Apeldoorn
055-3032254 of  06 24242858 of  06 13355858

mail :  info@motorestyle.nl
website: www.motorestyle.nl
Geopend : dinsdag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur
Zaterdag : van 10.00 tot 16.00 uur
Maandag eventueel op afspraak
Voor een bezichtiging graag eerst even bellen

Ik beantwoord geen  "wat is de uiterste prijs"  mails.
-


Opties en Accessoires:
Alarmverlichting, Bagagerek, Cardan, Klassieker, kofferdragers, Kofferset, Middenbok, Nieuwstaat !, Oldtimer !, Special Paint, tanktas, valbeugels, Windscherm




Deze motor is na aanpassing geschikt voor A2 rijbewijs.
MotoRestyle
Ook van deze verkoper:
Een stukje historie: YAMAHA in 1980 - De XT 250, een "4-takt Super Trail", verschafte een hoge mate van off-road plezier waarbij het gebruikt kon worden voor de blubber, de bossen en enduro gebruik. De 250 cc ééncilinder was gemonteerd in een diamondvormig frame en had een gewicht van slechts 114 kg. Aan de achterkant werd een monocross demping gemonteerd, de eerste op een viertakt model.
© 2000 - 2019 Motoroccasion