Nieuwsbrief:

Motor niet gevonden

Motor niet gevonden
Aanbieder
Motor niet gevonden
Wist u dat: In de motortaal "Café-racer" betekent: De café-racer duikt voor het eerst op in de voorsteden van Londen rond 1955. Groepen jongeren met zware of middelzware Engelse motorfietsen schoolden in de avonden en weekenden samen bij bepaalde cafés en wegrestaurants. Zo ontstond, wellicht uit verveling en een hang naar spanning en sensatie, een gecultiveerde snelheidsmanie op motorfietsen, met een sterk element van competitie. Op de openbare weg werden snelheidsduels aangegaan, waarbij onaanvaardbare risico’s werden genomen en jonge motorrijders de reputatie van doodrijders kregen. Ze ontwikkelden een motorfiets waarmee uitsluitend zo hard mogelijk gereden moest kunnen worden. Het accent lag op tank, stuur en vooral uitlaten, die een vervaarlijk lawaai produceerden. De café-racer werd door zijij berijder als eenpersoonsmotorfiets gestileerd. Er werden wedstrijden gehouden, waarbij vertrekkende vanuit het café waar de on-up-boys bijeen kwamen met de motorfiets een traject moest worden afgelegd binnen de tijdsduur van een singletje uit de jukebox. Wanneer de waaghals niet terug was van een dergelijke record run voordat het nummer was afgelopen, kon hij heel wat meer verloren hebben dan een weddenschap. Nu figureert de term café-racer uitsluitend nog als variant op een thema bij het vormgeven van een motorfiets. Op het hoogtepunt van de café-racer-cult waren er in Engeland ontwerpers die allerhande accessoires zoals tanks, uitlaten, sturen en opvoerkits op de markt brachten. De bekendste was Paul Dunstall, wiens reputatie van briljante customizer van Nortons en Triumphs ver uitsteeg boven anderen die actief waren op deze aftermarket. Volgens Engelse bronnen werd hij wel de ‘Godfather van de café-racer’ genoemd, aan wie de algemene acceptatie van deze stijl wordt toegeschreven. Hij wist de motorscene van de jaren zestig zozeer te beïnvloeden, dat de Engelse motorpers zelfs de term to dunstallize ging hanteren om aan te geven dat een motorfiets naar zijn inzichten was omgebouwd. Min of meer gedicteerd door een spontane vraag van liefhebbers, die met name zijn zelf ontworpen *swept back-uitlaten felbegeerden, ontstond een produktielijn van allerhande race-accessoires. Zijn beste produkt werd een uitlaatsysteem onder de naam Decibel Silencers, waarvan er aanvankelijk dertigduizend per jaar werden verkocht. In 1967 leidde hij een eigen onderneming die nieuwe, aangepaste Dunstall Nortons verkocht. Later zouden er zelfs Dunstall Hondas en Dunstall Suzuki s komen. Begin jaren tachtig verkocht hij zijn onderneming na te hebben moeten inkrimpen als gevolg van het inzinken van de markt voor motorfietsen. Op het hoogtepunt van zijn imperium had hij zelfs een filiaal in de Verenigde Staten. Andere vormgevers naast Dunstall waren Ian Kennedy, die speciale versies van Vincents uitbracht, Paul Mitchell, die de schepper was van de Norvin, en Dave Degens, een eminent constructeur van zogenaamde *Tritons, motorfietsen met een Triumph motorblok in een Norton Featherbedframe. Degens zou later een nog grotere naam verwerven als ontwerper en constructeur van de *Dresda, een handgebouwde motorfiets, waarin in principe elke krachtbron kon worden opgenomen. De grootste concurrent van Paul Dunstall op de markt van café-race-onderdelen was John Tickle, een vormgever en grootschalige producent van accessoires. (Zie Mike Clay, Café RacersRockers, Rock N ’Roll and the Coffee-Bar Cuit, Osprey Publishing Ltd London 1988.).
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van KAWASAKI

1400 GTR
900 Z1
D-TRACKER 125
ELIMINATOR 500
ELIMINATOR 500 SE
EN 500
ER 5 25KW
ER 6 F
ER 6 F ABS
ER 6 N
ER 6 N ABS
GPX 600 R
GPZ 900 R
GTR 1000
GTR 1400
GTR 1400 GRAND TOURER
J 300
J 300 SPECIAL EDITION
KFX 90
KLE 650 VERSYS
KLV 1000
KLX 110 R
KLX 125
KSR 110
KX 250 F
KX 450 F
KX 450 X
KXF 450
KZ 1000
KZ 400
MEGURO S 1
MEGURO S1
NINJA 1000SX
NINJA 1000SX PERFORMANCE TOURER
NINJA 1000SX TOURER
NINJA 1100 SX
NINJA 1100 SX SE
NINJA 125
NINJA 250 R
NINJA 300
NINJA 400
NINJA 400 KRT EDITION
NINJA 500 SE
NINJA 650
NINJA 650 ABS SE
NINJA 650 KRT EDITION
NINJA 650 PERFORMANCE
NINJA 650 SPORT
NINJA 7 HYBRID
NINJA e-1
NINJA H2 SX
NINJA H2 SX SE
NINJA H2 SX SE TOURER
NINJA H2R
NINJA ZX 250 R
NINJA ZX-10R
NINJA ZX-10R KRT REPLICA
NINJA ZX-10R SE
NINJA ZX-10RR
NINJA ZX-4RR
NINJA ZX-4RR 40TH ANNIVERSARY EDITION
NINJA ZX-6R
NINJA ZX-6R 30TH ANNIVERSARY EDITION
NINJA ZX-6R 636
NINJA ZX-6R PERFORMANCE
VERSYS
VERSYS 1000
VERSYS 1000 ABS
VERSYS 1000 GRAND TOURER
VERSYS 1000 S
VERSYS 1000 S GRAND TOURER
VERSYS 1000 S TOURER
VERSYS 1000 SE
VERSYS 1000 SE GRAND TOURER
VERSYS 1000 SE TOURER
VERSYS 1000 TOURER
VERSYS 1100
VERSYS 1100 S
VERSYS 1100 SE
VERSYS 1100 SE GRAND TOURER
VERSYS 1100 SE TOURER
VERSYS 650
VERSYS 650 ABS
VERSYS 650 ABS TOURER
VERSYS 650 GRAND TOURER
VERSYS 650 SE
VERSYS 650 TOURER
VERSYS X-300
VN 1500 A
VN 1500 CLASSIC
VN 1500 CLASSIC TOURER
VN 1500 DRIFTER
VN 1600 CLASSIC
VN 1600 CLASSIC TOURER
VN 1600 MEAN STREAK
VN 1700 CLASSIC
VN 1700 CLASSIC TOURER
VN 1700 VOYAGER
VN 2000
VN 2000 CLASSIC
VN 800 A VULCAN
VN 800 C1
VN 800 CLASSIC
VN 800 DRIFTER
VN 800 VULCAN
VN 900
VN 900 CLASSIC
VN 900 CLASSIC SE
VN 900 CUSTOM
VULCAN S
VULCAN S CAFE
VULCAN S PERFORMANCE
VULCAN S SPECIAL EDITION
VULCAN S TOURER
W 230
W 650
W800
W800 BLACK EDITION
W800 CAFE
W800 SPECIAL EDITION
Z 1000 SX
Z 1000 SX ABS
Z 1000 SX TOURER
Z 1000 SX TOURER ABS
Z 1300
Z 300
Z 300 PERFORMANCE
Z 400
Z 400 PERFORMANCE
Z 500
Z 500 SE
Z 7 HYBRID
Z 750
Z 750 ABS
Z 750 R
Z 750 R ABS
Z 750 S
Z 800
Z 800 ABS
Z 800 E
Z 800 E ABS
Z 800 PERFORMANCE
Z E-1
Z H2
Z H2 SE
Z H2 SE PERFORMANCE
Z1000
Z1000 ABS
Z1000 PERFORMANCE
Z1000 R
Z1000 SPECIAL EDITION
Z125
Z650
Z650 50th ANNIVERSARY
Z650 ABS
Z650 PERFORMANCE
Z650RS
Z650RS 50th ANNIVERSARY
Z900
Z900 50th ANNIVERSARY
Z900 70kW
Z900 70kW PERFORMANCE
Z900 PERFORMANCE
Z900 SE
Z900 SE PERFORMANCE
Z900RS
Z900RS 50TH ANNIVERSARY
Z900RS CAFE
Z900RS CAFE PERFORMANCE
Z900RS SE
ZEPHYR 1100
ZEPHYR 750
ZR 7 S
ZR 750
ZRX 1100
ZRX 1200
ZRX 1200 R
ZRX 1200 S
ZX 10
ZX 10R
ZX 10R KRT EDITION
ZX 10R NINJA
ZX 12R NINJA
ZX 600 G
ZX 6R
ZX 6R NINJA
ZX 6RR / 636
ZX 7R NINJA
ZX 9R
ZX 9R NINJA
ZXR 400
ZXR 750
ZXR 750 RR
ZZR 1100
ZZR 1200
ZZR 1400
ZZR 1400 ABS
ZZR 600
© 2000 - 2025 Motoroccasion