Welcome to the world of Harley-Davidson The road to personal service and teamwork. The place where you feel and find the soul of Harley-Davidson
| |
HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER S RH 1250
2024, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON LOW RIDER ST FXLRST
2023, 8085 Km
HARLEY-DAVIDSON PAN AMERICA 1250 ST
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON HERITAGE CLASSIC SOFTAIL FLHC
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON ROAD GLIDE SPECIAL FLTRXS
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON ROAD GLIDE CUSTOM FLTRX
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON STREET GLIDE ST FLHXST
2023, 8700 Km
HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER IRON 1200 XL 1200 NS
2021, 25415 Km
HARLEY-DAVIDSON ROAD GLIDE SPECIAL FLTRXS
2022, 5609 Km
HARLEY-DAVIDSON STREET GLIDE FLHX
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON FAT BOY SPECIAL FLSTFB
2015, 26747 Km
HARLEY-DAVIDSON ELECTRA GLIDE REVIVAL
2021, 4060 Km
HARLEY-DAVIDSON SPORT GLIDE FLSB
2021, 38227 Km
HARLEY-DAVIDSON STREET GLIDE SPECIAL FLHXS
2019, 36290 Km
HARLEY-DAVIDSON STREET GLIDE CVO FLHXSE
2024, 4162 Km
HARLEY-DAVIDSON LOW RIDER ST FXLRST
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER S RH 1250
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER S RH 1250
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON BREAKOUT FXBR
2025, Nieuw
HARLEY-DAVIDSON BREAKOUT FXBR
2025, Nieuw
Wist u dat: In de motortaal "Knucklehead" betekent: Bijnaam die in kringen van Harley-Davidson-liefhebbers ontstond voor het model E, de eerste v-twin kopklepper met een cilinderinhoud van 1000cc, die HarleyDavidson uitbracht in 1936. Dit model was onmiddellijk een succes en dat kon de Harley-Davidson-fabriek op dat moment goed gebruiken. Indian, in die tijd Harley’s enige concurrent, verkocht veel motorfietsen van haar topmodellen, de IndianFour en de Indian Chief, ondermeer aan gemotoriseerde afdelingen van de politie (police squads) in de Verenigde Staten en in de rest van de wereld. In datzelfde jaar 1936 slaagde
fabriekscoureur en medeconstructeur Joe Petralli erin om het nationale snelheidsrecord in Daytona te verbeteren. Op een speciaal geprepareerd exemplaar wist hij een recordsnelheid te bereiken van 139.15 mijl (222,5 kilometer) per uur. Het E-model was in meerdere opzichten een nouveauté, want niet alleen het motorblok was totaal nieuw ontworpen, maar ook het rijwielgedeelte: frame, spatborden, voorvork, benzinetanks en dry
sump olietank. Al snel werd het E-model (evenals het EL-model, de l stond voor hoge compressie en had een hogere topsnelheid dan de E-versie) het paradepaardje van de fabriek. In 1941 verscheen naast de 1000cc-versie een 1200cc-uitvoering, aangeduid met FL , waarmee tegemoet werd gekomen aan de vraag van het motorpubliek naar nog meer pk’s. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werden weinig Knuckleheads gemaakt, omdat Harley-Davidson de handen vol had aan de oorlogsproduktie van militaire motorfietsen van het model WLA en WLC, bij ons bekend geworden onder de naam Liberator. De Knucklehead werd gemaakt tot en met 1947, waarna de fabriek het motorblok in 1948 verving door het Panhead motorblok, zoals dat door Harley-liefhebbers werd genoemd. De bijnaam Knucklehead voor deze motorfiets is van een ietwat cryptische herkomst en wordt vaak verkeerd uitgelegd. Wanneer knucklehead wordt gebruikt om een persoon mee aan te duiden, wordt er domoor of stommeling mee bedoeld. Bij dit
type motorfiets zijn de knuckles de aluminium tuimelaarhuizen bovenop de cilinderkoppen (head), die van voren bezien gelijkenis vertonen met een dichtgeknepen vuist die naar voren wordt gestoten om er een slag mee toe te dienen en die is gestoken in een boksbeugel. Het is een esthetisch motorblok, een waar sculptuur uit chroom, aluminium en staal. Er zijn meer associaties mogelijk bij de aanschouwing ervan. Zo wordt de Knucklehead in België aangeduid met Doodskop. De Knucklehead is een zeer gezocht model Harley-Davidson, waarvoor als hij nog in de originele staat verkeert een hoge prijs wordt betaald.
Snel navigeren? Bekijk hier al onze merken