Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
23-09-2019
2020 Honda Africa Twin

Een zeer belangrijke evolutie voor Honda’s grote avonturier: verbeterde prestaties offroad dankzij een lichter chassis, slank bodywork in rally stijl en een hertekende rijhouding. Het gewicht neemt af met 5 kg en de cilinderinhoud neemt toe, waardoor er meer vermogen en koppel is. Bovendien voldoet de Africa Twin aan de EURO5 normen. Een IMU met zes assen stuurt de rij-modi en het HSTC aan, maar ook drie nieuwe systemen: bochten ABS, Wheelie Control en Rear Lift Control. Er is ook een nieuwe bochtendetectie functie op de DCT versie. Verder is er een 6,5 inch TFT touchscreen met daarin Apple CarPlay® en Bluetooth connectiviteit. De dubbele LED koplampen hebben nu ook Daytime Running Lights (DRL) en cruise control is standaard aanwezig.


Introductie
Ruim drie decennia geleden kwam de Honda XRV650 Africa Twin in Europa op de markt. Ook al was de motor die nu zijn naam draagt – geïntroduceerd in 2016 als de CRF1000L Africa Twin – een totaal nieuwe motorfiets, de essentie en de spirit die het origineel zo populair maakten, zitten nog steeds in het DNA.

In 2018 ontving zowel de DCT versie als de versie met een manuele transmissie de Throttle By Wire (TBW) controle plus 3 rij-modi, er kwamen meer Honda Selectable Torque Control (HSTC) opties en een verbeterde in- en uitlaat zorgde voor een sterkere grom en een betere respons op het gas. Het platform werd ook uitgebreid: de Africa Twin Adventure Sports – met dezelfde updates, maar met meer windbescherming, een groter benzinetank en langere veerwegen – zorgde ervoor dat de motor een nog groter bereik had.

Gebaseerd op nadrukkelijke vraag op Europees en globaal niveau voor beide modellen en met ondertussen 87.000 stuks verkocht wereldwijd, zal 2020 een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Africa Twin.

Het touring comfort, de technologie en het potentieel van de nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* worden verder uitgebreid en er is de toegevoegde optie van de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA). Daarnaast is de CRF1100L Africa Twin hertekend met een agressieve en compacte rally stijl en een nog sterkere offroad focus. Er is ook meer vermogen en koppel, en het gewicht is beduidend lager. Op die manier houdt de Africa Twin de basisprincipes in ere die ruim dertig jaar geleden al neergezet werden.
 



Model overzicht
De 2020 CRF1100L Africa Twin heeft een nieuwe en scherpe focus op offroad capaciteiten en daarbij hoort de look – en feel – van een ware rally motor. Smaller, slanker en 5 kg lichter: dat zorgt voor nog betere atletische prestaties, dankzij aanpassingen aan het blok dat nu 7% meer topvermogen levert en 6% meer koppel, en vooral over het hele vermogensverloop beter presteert. De motor voldoet ook aan de EURO5 normen.

Het frame werd volledig opnieuw ontworpen en heeft nu een vastgeschroefd aluminium subframe. Ook de swingarm is vervaardigd uit aluminium en is gebaseerd op die van de CRF450R crossmotor. Centraal in de Africa Twin bevindt zich een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) die niet alleen de 7-voudig instelbare HSTC controleert, maar ook (nieuw voor 2020) de 3-voudig instelbare Wheelie Control, Bochten ABS (met offroad setting), Rear Lift Control en DCT bochtendetectie. Een OFF-ROAD werd toegevoegd aan de URBAN, TOUR en GRAVEL standaard rij-modi.

Gericht op een perfecte controle, biedt de nieuwe rijhouding een smallere zadelsectie en een hoger geplaatst stuur. Een 6.5 inch Multi Information Display touchscreen in kleur (MID) laat connectiviteit toe met de systemen van de Africa Twin en biedt ook Apple CarPlay® en Bluetooth verbinding. Dubbele LED koplampen met Daytime Running Lights (DRL) bieden een verhoogde zichtbaarheid en veiligheid. De cruise control is standaard.



Kerneigenschappen  
  1. Styling en uitrusting  
  • Compacte stijl ontworpen voor offroad met een smal zadel en hoog stuur
  • Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT Touchscreen
  • Apple CarPlay® laat gebruik van de Apple iPhone® toe via de MID
  • Bluetooth connectiviteit, Daytime Running Lights (DRL) en cruise control

Agressief en compact. Deze twee woorden omvatten de gedurfde nieuwe rally-stijl van het bodywork van de Africa Twin samen. En dat heeft een goede reden: om beter te presteren bij offroad gebruik. Het vaste scherm is veel korter dan voorheen zodat je gemakkelijk voorover kunt leunen om de onverharde weg in detail te bekijken. Terwijl de zadelhoogte onveranderd op 850-870 mm blijft, staat het stuur nu 22,5 mm hoger, waardoor er een rechtere zithouding komt en een betere controle over de motor, zowel staand als zittend.

De achterkant is slanker en het zadel is 40 mm smaller, zodat de rijder of rijdster gemakkelijker bij de grond kan. Het is ook zo gevormd dat het gemakkelijk is om voor- en achteruit te bewegen. De lage (825-845 mm) en hoge (875-895 mm) opties zijn beschikbaar als accessoire.

De nieuwe dubbele LED koplampen staan hoger en leveren een doordringende lichtstraal in combinatie met Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de intensiteit van het omgevingslicht. Dit verhoogt onder alle omstandigheden de veiligheid. Handbeschermers zijn standaard.

Het Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT touchscreen is volledig in kleur en stelt de rijder in staat de systemen van de Africa Twin te controleren. Elk van de rij-modi kan geselecteerd worden bovenaan links op het scherm. Het MID kan ook aangepast worden naargelang de gewenste informatie en is gemakkelijk te bedienen, zelfs als je motorhandschoenen draagt.

Het biedt ook Apple CarPlay®, wat toelaat om een Apple iPhone® te gebruiken via het touchscreen. Er is toegang tot navigatie-apps en via een Bluetooth helmset kunnen in- en uitgaande gesprekken gevoerd worden. De iPhone zelf kan ingeplugd worden via een USB laadpoort aan de rechterzijde van het MID. Handsfree Bluetooth connectiviteit is ook een optie voor iPhones en Android toestellen en de controle hiervan gebeurt via knoppen aan de linker stuurhelft.

De voor- en achterknipperlichten hebben een Noodstop Functie. Bij abrupt remmen boven 50 km per uur, gaan de noodknipperlichten aan om andere weggebruikers ervan te verwittigen dat er een harde remactie aan de gang is. De noodknipperlichten schakelen ook automatisch uit. Niet op basis van een eenvoudige timer, maar gestuurd door het verschil in wielsnelheid.

Voor 2020 is cruise control standaard aanwezig, dit om lange ritten op de snelweg nog comfortabeler te maken.



Motorblok en chassis management elektronica  
  • IMU-gestuurde HSTC interventie niveaus geoptimaliseerd voor offroad gebruik
  • Wheelie Control heeft 3 niveaus en IMU ondersteuning
  • OFF-ROAD wordt toegevoegd aan de rij-modi TOUR, URBAN en GRAVEL
  • Twee USER modi laten toe om de rij-modi optimaal persoonlijk af te stellen

Het blok van de Africa Twin ontving de voordelen van Throttle By Wire in 2018, waardoor er een optimale sturing van het motormanagement kwam op het vlak van vermogen en motorkarakter, samen met een uitgebreide HSTC versie voor de best mogelijke tractiecontrole. In 2020 wordt het systeem nog slimmer dankzij de komst van een zes axiale IMU*.

Het systeem biedt 4 vermogensniveaus en 3 niveaus van motorrem. Er zijn nog steeds zeven niveaus in HSTC, maar de mate waarin elk niveau ingrijpt, werd geoptimaliseerd op basis van de input van de IMU. De ruimte tussen de niveaus is verbeterd zodat de rijder met nog meer precisie kan kiezen tussen de verschillende standen en de mate waarin er nog wielspin toegelaten wordt. HSTC kan ook volledig uitgeschakeld worden.

Wheelie Control is een andere nieuwe functie. Ook hier wordt de meting van versnelling en hellingshoek en de snelheid waarmee die bereikt wordt in rekening genomen. De rijder kan kiezen tussen drie niveaus. Niveau 1 laat toe om het voorwiel in de lucht te heffen, maar verhindert onverwachte beweging. Niveau 3 verhindert elke vorm van lift van het voorwiel. Niveau 2 is een tussenweg. Wheelie Control kan ook volledig uitgeschakeld worden.

Er zijn vier standaard instellingen voor rij-modi: TOUR, URBAN, GRAVEL en OFF-ROAD. Dit is goed voor de meeste situaties. Daarbovenop komen twee USER settings, maar zelfs binnen de vaste rij-modi is het mogelijk om een aantal parameters aan te passen. HSTC tussen niveau 1 en 7 (en ‘off’), Wheelie Control tussen niveaus 1 en 3 (en ‘off’) en DCT S mode schakelpatroon niveaus 1-3.

TOUR gebruikt het hoogste vermogen (1) voor tourrijden met passagier en bagage plus middenniveau van motorrem (2) en een actief bochten ABS.

URBAN past bij een brede waaier aan vereisten en gebruikt het middenniveau van vermogen (2) en motorrem (2) met actief bochten ABS.

GRAVEL gebruikt het laagste niveau van vermogen (4) en motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS op de achterrem kan uitgeschakeld worden.

OFF-ROAD gebruik het lagere middenniveau aan vermogen (3) en het laagste niveau aan motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS van de achterrem kan uitgeschakeld worden.

USER 1 & 2 bieden de rijder een keuze tussen twee gepersonaliseerde instellingen. Met een keuze tussen vermogen 1-4, motorrem 1-3 en ABS (on-road/offroad) parameters.



Motorblok  
  • Cilinderinhoud stijgt tot 1.084 cc met 75 kW (102PK) vermogen en 105 Nm koppel
  • Dit werd bereikt door een nieuwe cilinderkop, kleptiming en -lift, nieuw gasklephuis en andere uitlaat
  • Manuele overbrengingsverhoudingen aangepast en tandwielmateriaal geoptimaliseerd, waardoor gewicht bespaard wordt
  • De demper heeft nu een variabele Uitlaat Controle Klep of Exhaust Control Valve (ECV) voor verbeterd geluid bij lage omwentelingssnelheden en prestaties bovenin het toerengebied
De SOHC 8 kleps paralleltwin houdt in essentie dezelfde architectuur voor 2020, maar heeft een grotere cilinderinhoud, 1.084 cc i.p.v. 998 cc. Het resultaat is dat het vermogen stijgt van 70 naar 75 kW (102PK) bij 7.500 tpm met een maximum koppel van 105 Nm (i.p.v. 99 Nm) bij 6.250 tpm. Belangrijk is dat de toename in vermogen en koppel vanaf 2.500 tpm over de hele lijn voelbaar blijft.

Om tot de grotere cilinderinhoud te komen, werd de boring niet vergroot (blijft 92 mm), maar wel de slag; van 75,1 mm naar 81,5 mm. De compressieverhouding bedraagt 10.1:1. De cilinderwanden zijn nu in aluminium. Samen met gewichtsbesparingen in onder andere de transmissie, resulteert dit in een motorblok dat nu 2,5 kg lichter is: 66,4 kg. De DCT versie is 2,2 kg lichter met 74,9 kg.

Net als voorheen zorgt de 270° krukas met oneven ontstekingsinterval voor de herkenbare sound en de uitstekende tractie. De cilinderkop is echter totaal hertekend, net zoals de gasklephuizen met een 46 mm diameter. De luchtinlaat en -uitlaat van de cilinder werd geoptimaliseerd. De ECU settings zijn nieuw en de hoek van de injector werd aangepast om tot een meer directe verstuiving te komen in de hervormde twin-spark verbrandingskamers.

Honda’s SOHC Unicam kleptrein is een kenmerk dat afkomstig is uit de CRF450R MX competitie motor. De lage positie van de nokkenas draagt bij tot de compacte structuur van de cilinderkop. De kleptiming werd geoptimaliseerd voor 2020 en de lift van de in- en uitlaatkleppen steeg respectievelijk tot 10,1 mm en 9,3 mm (was 9,2 mm en 8,6 mm).

Om met de gevolgen van de verhoogde in- en uitlaatstroom om te gaan, werd de uitlaatdemper uitgerust met een variabele uitlaatklep, de Exhaust Control Valve (ECV), sterk gelijkend op die van de CBR1000RR Fireblade. Deze verbetert de prestaties en efficiëntie door te openen bij hogere toerentallen. Bij lage toeren is er een diepere grom.

De carterhelften zijn verticaal gescheiden. De waterpomp is – zeer efficiënt – ondergebracht in de koppelingsbehuizing met een geïntegreerde thermostaat in de cilinderkop. Manuele en DCT versies hebben dezelfde carterhelften met slechts detail verschillen. De water- en oliepomp worden in beide gevallen aangedreven door de balansassen.

Dit is een semi-dry sump ontwerp met olieopslag in de lagere delen van de carters. Dit laat een minder hoge pandiepte toe, waardoor het gewicht van het blok lager wordt. Omdat de drukgevoede pomp in de tank zit waar de olie vandaan komt, is een drukgevoede passage niet nodig. Secundaire trillingen worden geneutraliseerd door het wederzijds heen en weer bewegen van de zuigers, terwijl primaire inertie- en koppelingstrillingen uitgeschakeld worden door de bi-axiale balansassen.

Voor 2020 is er ook een optimalisering van de voorste en achterste balanstandwielen, waardoor de versnellingsvorken verwijderd kunnen worden. Een krukas pulseer-ring ontdekt valse ontstekingsintervallen en draagt er op die manier aan bij dat de motor optimale verbranding heeft en de EURO5 normen haalt. Daarbij komt dat de 02 lambda-uitlaatsonde vervangen werd door Linear Air Flow (LAF) sensoren in de neerwaartse bocht van de uitlaat. Dit laat een veel accuratere meting toe van de lucht/benzine-verhouding.

Het aluminium koppelingscentrum en de drukplaat maken gebruik van hulpnokken om schakelen te vergemakkelijken. Slipper nokken voor deceleratie en terugschakelen; de koppelingsdiameter werd kleiner en heeft een lagere veerspanning voor een lichter gevoel in het koppelingshendel. De tandwielen zelf werden hervormd en zijn vervaardigd uit lichter materiaal. Een quickshifter blijft als accessoire verkrijgbaar.



Dual Clutch Transmission  
  • Super snel veranderen van versnelling met Manuele Transmissie of Automatische D of S-modi
  • S- (met 3 niveaus) gaat hoger in de toeren en schakelt sneller af dan D, voor een meer agressieve rijstijl
  • G switch verbetert achterwiel tractie bij offroad gebruik
  • Hellingshoekdetectie past schakelpatroon aan afhankelijk van de hoek
  • IMU biedt bochtendetectie voor betere schakeltiming

Honda heeft in Europa meer dan 100.000 motorfietsen met DCT verkocht sinds het systeem 10 jaar geleden zijn intrede maakte, in 2009. Als getuige van hoezeer de motor aanvaard is in de markt: het voorbije financiële jaar werden 48 procent motoren met DCT verkocht op de modellen waarop het systeem beschikbaar is.

Het unieke DCT systeem levert consistente en supersnelle versnellingswissels en men raakt er zeer snel aan gewend. Er worden twee koppelingen gebruikt. Eentje voor opstarten, 1e, 3e en 5e versnelling, De andere voor de 2e, 4e en 6e met de hoofdas voor elke koppeling die geplaatst is in de andere, voor een compacte structuur.

Elke koppeling wordt afzonderlijk gecontroleerd door een eigen electro-hydraulisch circuit. Als er een verandering van versnelling is, selecteert het systeem de beoogde versnelling die nog niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt dan elektronisch uitgeschakeld terwijl de tweede koppeling simultaan geactiveerd wordt.

Het resultaat is een consistente, naadloze en supersnelle versnellingswissel. Daarbovenop komt dat als de twee koppelingen het overschakelen van een versnelling naar een andere sturen, dat er slechts een minimaal schokeffect is, waardoor het wisselen van versnelling als bijzonder soepel ervaren wordt.

Er is ook een groot voordeel op het vlak van duurzaamheid, want fout schakelen behoort niet meer tot te mogelijkheden. Bovendien is het onmogelijk het blok per ongeluk te laten afslaan en de vermoeidheid van de rijder wordt verder beperkt.

Er zijn verschillende rij-gebruikersmodi: MT-modus biedt manuele controle, waarbij de rijder schakelt via triggers en knoppen op het stuur. De automatische D-modus is ideaal voor de stad en de snelweg, en biedt de grootst mogelijke zuinigheid. De automatische S-modus biedt drie niveaus van sportief rijden omdat de ECU het blok hoger in de toeren laat klimmen alvorens op te schakelen en hij schakelt sneller af als bij het remmen meer motorrem nodig is.

Zowel in D- als in S-mode laat het DCT ook manuele tussenkomsten toe wanneer dat gewenst is. Het volstaat voor de rijder om een van de bedieningsknoppen te gebruiken op de linker stuurhelft.

Op het juiste moment schakelt DCT terug naar de automatische mode, afhankelijk van de openingsstand van de gashendel, de snelheid van de motor en de gekozen versnelling.

DCT voor de Africa Twin is er ook op gericht optimaal te functioneren in een avontuurlijke omgeving met offroad functionaliteit geactiveerd via de G-schakelaar op het TFT touchscreen. Het activeren van de G-schakelaar in gelijk welke rij-modus verbetert het gevoel van tractie en controle door het verminderen van de koppelingsslip bij het veranderen van versnelling.

Een andere opvallend kenmerk van de DCT is de detectie van de hellingshoek. Hier wordt het schakelpatroon aangepast op basis van de hellingshoek, zodat er te allen tijde een optimale controle is.

Een nieuw kenmerk van de Africa Twin is de bochtendetectie van de DCT. Als de IMU vaststelt dat de motor in een bocht is, past het systeem subtiel het schakelprogramma aan met het oog op de meest natuurlijk aanvoelende versnellingswissels.



Chassis  
  • Een zes-axiale IMU bevindt zich centraal in de motor
  • Een herwerkt en lichter frame met verbeterd aluminium subframe en een lichtere en stijvere swingarm in CRF450R-stijl voor betere achterwieltractie en feedback
  • Bochten ABS biedt meer vertrouwen en heeft een offroad setting
  • Nieuwe demping en veerstijfheid voor de Showa ophanging voor- en achteraan

Aan de basis van de on- en offroad prestaties van de Africa Twin ligt een Bosch MM7.10 zes-axiale IMU (Internal Measurement Unit), verstopt in het centrum van de motor. Het meet – in real time – versnelling, afremmen en hellingshoek en de snelheid waarmee die factoren verlopen. Het regelt de achterwieltractie via TBW en HSTC, grip tijdens het remmen vooraan met Bochten ABS, voorwiel-lift via Wheelie Control en de lift van het achterwiel door Rear Lift Control.

Samen met de komst van deze nieuwe IMU voor 2020 is er ook een nieuwe balans qua kracht en stijfheid voor het stalen semi-dubbel wiegframe. Dit werd compleet hertekend door de Honda ingenieurs met het oog op een grote potentieel bij offroad gebruik en een beter allround gedrag.

De stijfheid rond het balhoofd werd geoptimaliseerd voor een beter gevoel van de grip vooraan. De hoofbalken zijn nu ook dunner en rechter, en de voorste gekruiste buis is weg. Het frame weegt 1,8 kg minder dan het vorige.

Een opgeschroefd aluminium subframe (in rood) vervangt de integrale stalen structuur van het vorige model en is met een breedte van 195 mm maar liefst 40 mm smaller – cruciaal om gemakkelijk bij de grond te kunnen met beide voeten.
De aluminium swingarm is compleet nieuw en is 500 gram lichter. Hij is gebaseerd op het design dat gebruikt wordt op de WK-winnende CRF450R. De verbeterde stijfheid zorgt voor een betere tractie en een betere feedback naar de rijder.

De grondspeling blijft onveranderd 250 mm, met een wielbasis van 1.575 mm en balhoofdshoek en naloop van 27°en 113 mm. Rijklaar gewicht daalde met 5 kg tot 226 kg.

Met een veerweg van 230 mm biedt de Showa upside down vork een uitstekende schokabsorptie en de veranderde settings bieden een verbeterde werking op de weg én offroad. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar en een aluminium kroonplaat bovenaan die verbonden is met de onderste gegoten kroonplaat verbindt de beide vorkbenen.

De achterschokbreker werd aangepast om perfect te passen bij de vernieuwde voorvork en biedt 220 slag voor de as en heeft een 46 mm cilinder met afzonderlijk reservoir voor een stabiele demping onder alle omstandigheden. De voorspanning kan ingesteld worden via een grote draaiknop op de schokbreker. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar.

De IMU neemt hellingshoek, rem (via sensoren op het het voor- en achterwiel) en de slip van beide wielen in aanmerking om de remdruk via het ABS te regelen. Op dezelfde manier wordt een plotse lift van het voorwiel gedetecteerd. Bij stilstand kan het ABS achteraan uitgeschakeld worden voor offroad gebruik.

Zoals op het vorige model zijn er tweedelige radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen op 310 mm wave-type remschijven vooraan. De achterste 256 mm schijf heeft geperste gaten. Het 21 inch wiel vooraan en een 18 inch achteraan zijn uitgerust met 90/90-21 en 150/70-18 banden. Noppenbanden (Continental 90/90-21 M/C54 S en 150/70B 18M/C 70Q goedgekeurd voor respectievelijk 180 km per uur en 160 km per uur) zijn goedgekeurd.



Accessoires

Het aanbod van originele Honda Accessoires voor de Africa Twin werd uitgebreid met: bagageopties, waaronder een Premium 42L aluminium topbox en zijkoffers plus een grote set met 58L plastic topbox en zijkoffers. Twee zadelhoogtes (laag op 825-845 mm en hoog op 870-895 mm), touring windscherm, radiatorbescherming, motorbescherming, zij-buizen, extensie voor de handbescherming, verwarmde handvatten en een laadpoort.

Prijzen en Beschikbaarheden

De 2020 CRF1100L Africa Twin zal beschikbaar zijn in twee kleuren:
  1. Mat Ballistic Black Metallic
  2. Grand Prix Red

en is vanaf medio november 2019 bij de officiële Honda dealer verkrijgbaar, vanaf € 16.858,- (DCT: € 18.158,-), incl.BTW, BPM en rijklaarkosten.

Technische specificaties  
MOTOR
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin met 8 kleppen SOHC, 270° krukas en unicam
Inhoud 1084cc
Boring x Slag 92mm x 81,5mm
Compressie verhouding 10.1:1
Max. Vermogen 102pk (75kW) @ 7.500 tpm
Max. Koppel 105Nm @ 6.250 tpm
Geluid niveau 73dB
Olie reservoir 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)
BRANDSTOF SYSTEEM
Systeem PGM-FI
Tankinhoud 18,8L
CO2 Uitstoot 112g/km MT 
110g/km DCT
Verbruik 4,9L/100km (20,4km/L) MT
4,8L/100km (20,8km/L) DCT
ELEKTRISCH SYSTEEM
Starter Elektrisch
Batterij Capaciteit 12V-6Ah Li-ion batterij (20u)
ACG Output  0,49 kW/5.000 tpm
AANDRIJVING
Koppeling Natte meerplaatskoppgeling met veren, assist en slipperkoppeling met aluminium nok.
DCT – 2 natte meerplaatskoppelingen met veren
Aandrijving 6 versnellingen (manueel en DCT)
FRAME
Type Semi dubbel wiegframe
CHASSIS
Afmetingen (L*B*H) 2.330mm x 960mm x 1.395mm
Wielbasis 1.575mm
Balhoofdhoek 27,5°
Naloop 113mm
Zadelhoogte 850/870mm (lager zadel 825mm, hoger zadel 895mm)
Grondspeling 250mm
Rijklaargewicht 226kg (DCT 236kg)
VERING
Type voor Showa 45mm cartridge-type upsd telescoopvork met schroefstijl aanpassing voor veervoorspanning en demping. 230 mm veerweg.
Type achter Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link Showa met gas-geladen demper, schroefstijl aanpassingen voor veervoorspanning en uitgaande demping, 220 mm slag op achteras.
WIELEN
Velgen voor Aluminium velg met spaken 21M/C x 2.15
Velgen achter Aluminium velg met spaken 18M/C x MT4.00
Grootte velg voor 21"
Grootte velg achter 18"
Voorband 90/90-21M/C 54H (tube type)
(Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T /
Metzeler Karoo Street)
Achterband 150/70R18M/C 70H (tube type)
(Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T /
Metzeler Karoo Street)
REMMEN
ABS systeem 2-kanaals met IMU
Instelbare ABS met on-road en offroad instelling
Remmen voor 310mm dubbele wave-type remschijf met aluminium naaf en radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en remblokken in gesinterd metaal.
Remmen achter 256mm wave-type remschijf met enkelzuigerklauw en remblokken in gesinterd metaal. 2 kanaals uitschakelbaar ABS.
UITRUSTING & ELEKTRONICA
Uitrusting LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi informatie display
Beveiligingssysteem Immobiliser, veiligheids alarm (optioneel)
Koplamp LED
Achterlicht LED
Elektronica Daytime running lights, Bluetooth audio en Apple Carplay, USB poort, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC, wheelie control

**Alle verstrekte gegevens zijn verkregen door Honda onder standaard testomstandigheden, voorgeschreven door de WMTC. Tests worden uitgevoerd op een rollend wegdek met een standaardversie van het voertuig met slechts één rijder en geen aanvullende uitrusting. Het eigenlijke verbruik kan variëren naargelang de rijstijl, onderhoud van het voertuig, het weer, staat van het wegdek, bandendruk, gebruik van accessoires, belasting, gewicht van de rijder en passagier, en andere factoren.

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: BMW in 1983 - Hans Muth had in 1979 samen met Jan Fellstrom en Hans-Georg Kasten zijn eigen ontwerpstudio "Target Design" opgericht. Target Design tekende de R 65 LS, die veel leek op de Suzuki Katana modellen. Pas in 1983 week men af van de tweecilinderboxermotor, toen de drie- en viercilinder K-modellen werden geïntroduceerd met de BMW K 100-serie en de K 75-serie. Bij deze modellen lag de krukas net als bij de boxermotoren in de lengterichting. Dankzij dubbele bovenliggende nokkenassen, brandstofinjectie en geheel nieuwe frames konden deze modellen veel beter concurreren met andere merken en bovendien aan de strenger wordende milieu eisen voldoen. BMW was voornemens boxermotoren uitsluitend nog in de GS modellen te leveren. De K 100- en K 75-serie konden immers zowel sportief als toeristisch ingestelde klanten bedienen, zowel in de middenklasse als in de zware klasse. Maar vrijwel meteen na de introductie van de K modellen kwamen er klachten van klanten, en later dus ook van dealers en zelfs importeurs. Men wilde de zware boxermodellen terug. Nadat de /7-serie uit productie was gegaan, werden zelfs de nog leverbare R 80 modellen van grotere zuigers en cilinders voorzien, zodat met toch nog 1000cc-BMW's kon kopen.
© 2000 - 2024 Motoroccasion