Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
01-12-2022
5 tips voor het restaureren van een oldtimer

Oldtimers zijn prachtige motoren en auto's die het verdienen om goed te worden onderhouden. Soms is de tand des tijds echter genadeloos en zit er niets anders op dan een complete restauratie. Hoe ga je te werk als je besluit om een oldtimer te restaureren? In dit artikel geven we vijf tips om te helpen bij het proces van het restaureren van een oldtimer.


Tip 1: Begin met het maken van een plan
Voordat je begint met de restauratie is het belangrijk om een duidelijk plan op te stellen. Dit plan bevat wat je juist wilt doen, wat je budget is, hoeveel tijd je wilt besteden aan het project en welke materialen je nodig zult hebben. Door van tevoren een plan te maken, kun je ervoor zorgen dat je voorbereid bent op elke stap van het restauratieproces. Weet in ieder geval dat de restauratie en renovatie een werk van lange adem is, vaak van meerdere maanden of jaren. Verwacht dus niet te snel resultaat en stel realistische doelstellingen.

Tip 2: Zoek naar originele onderdelen
Als je besluit om een oldtimer te restaureren, is het belangrijk om te proberen zoveel mogelijk originele onderdelen te gebruiken. Hoewel het soms moeilijk kan zijn om deze onderdelen te vinden, zullen ze helpen om de waarde en authenticiteit van je oldtimer te behouden. Als het niet mogelijk is om originele onderdelen te gebruiken, zorg er dan voor dat de vervangende onderdelen van een hoge kwaliteit zijn en zo dicht mogelijk bij het origineel aansluiten.
 





Tip 3: Neem foto's van elke stap
Het komt vaak voor dat je achteraf details vergeet, dus neem foto's van elke stap die je zet. Dit kan later van pas komen als je twijfelt over hoe iets oorspronkelijk was of als je iets wilt verwijderen of toevoegen. Foto's zijn ook handig om te hebben als je het werk wil laten zien aan anderen of als je de auto later wilt verkopen.

Tip 4: Schenk extra aandacht aan het lak- en koetswerk
Uiteraard zijn er wel meer dingen waarop je moet letten als je een klassieke motor of auto gaat kopen, maar sowieso is het aan te raden om daarbij aandacht te schenken aan het lak- en koetswerk. Dat is namelijk een van de zwakke punten. Het lak- en koetswerk krijgt het vaak zwaar te verduren en het restaureren ervan vergt veel geduld en kennis. Inspecteer daarom goed de staat van het koetswerk en de lak.
Er bestaan speciale opleidingen die je kan volgen om je hierin te verdiepen, maar weet dat het herstellen van het lak- en koetswerk ook specialistisch gereedschap vergt. Daarom kan het een goed idee zijn om dit over te laten aan een expert, zeker indien het gaat om een schade auto of motor. Voor reparaties aan de carrosserie van auto's kan je onder meer terecht bij Wondercar, het grootste netwerk van carrosseriebedrijven in België. 

Tip 5: Zorg voor een goede stalling en houd het elektrisch systeem in de gaten
Een oldtimer die stilstaat kan na ongeveer vier weken een lege accu hebben. Het is daarom aan te raden om de accu af te koppelen en af en toe op te laden om deze in een goede conditie te houden. Het elektrische systeem van een oldtimer kan ook slijten, met name als het is blootgesteld aan vochtigheid. Het is daarom belangrijk om dit systeem goed in de gaten te houden en om eventuele problemen op te lossen. Bovendien kunnen knaagdieren soms problemen veroorzaken, dus het is raadzaam om de motor of auto goed af te dekken en veilig te plaatsen. Stal de motor of auto bij voorkeur niet in een vochtige omgeving, omdat er zo schimmelvorming kan ontstaan. Als je schimmels opmerkt, is het belangrijk om ze meteen te verwijderen. Houd er ten slotte rekening mee dat de oldtimerverzekeraar soms eisen kan stellen aan de (winter)stalling van de oldtimer.

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Leading shoe" betekent: Oplopende remschoen. Bij een simplexrem is een van de twee schoenen oplopend (tegen de draairichting van de trommel in) en de ander lossend (met de draairichting van trommel mee). Trommelrem waarbij twee remschoenen door een eigen nok worden bediend. Ook wel afgekort als 2LS. Op die manier worden beide remschoenen tegen de draairich­ting van de trommel ingeduwd. Hierdoor kan harder worden geremd dan bij een *simplex-systeem, dat gebruikt maakt van een oplopende en een lossende schoen. Een two leading shoerem wordt ook wel *duplexrem genoemd. Dergelijke remmen worden nu hoofdzakelijk nog toegepast op cross- een trial- modellen. Algemeen wordt nu gekozen voor schijfremmen.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van HONDA

ADV 350
ANF 125 INNOVA
CB 1000 F BIG ONE
CB 1000 HORNET SP
CB 1000 HORNET
CB 1000 R
CB 1100 EX ABS
CB 1100 RS
CB 1100 SF X-11
CB 1100
CB 1
CB 125 F
CB 125 R
CB 1300 / X4
CB 250
CB 300 R
CB 350 F
CB 400
CB 50 DREAM
CB 500 F
CB 500 HORNET
CB 500 X
CB 500
CB 600 F
CB 600 S
CB 650 F
CB 650 R ECT
CB 650 R
CB 650
CB 750 HORNET
CB 750
CBF 1000
CBF 125
CBF 500
CBF 600
CBR 1000 RR FIREBLADE SP
CBR 1000 RR FIREBLADE
CBR 1000 RR-R FIREBLADE
CBR 1100 XX SUPER BLACKBIRD
CBR 125 R
CBR 250 R
CBR 300 R
CBR 400
CBR 500 R
CBR 600 F
CBR 600 RR
CBR 650 F
CBR 650 R
CBR 900 RR FIREBLADE
CBX 1000
CBX 650
CBX 750 F
CL 500
CMX 1100 REBEL
CMX 500
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1000 L AFRICA TWIN
CRF 110 F
CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1100 L AFRICA TWIN
CRF 125
CRF 250
CRF 300
CRF 450
CRF 50 F
CRF 70 F
CTX 1300
CX 500
DAX 125
F6 B GL 1800 GOLDWING
F6 C GL 1500 VALKYRIE
F6 C GL 1800 VALKYRIE
FJS 400 SILVER WING
FJS 600 SILVER WING
FMX 650
FX VIGOR 650
GB 500 TT
GL 1000 GOLDWING
GL 1100 GOLDWING
GL 1200 GOLDWING
GL 1500 GOLDWING
GL 1800 GOLDWING
INTEGRA
MONKEY Z 125
MONKEY Z 50
MSX 125
NC 700 D INTEGRA
NC 700 S DCT
NC 700 S
NC 700 X DCT
NC 700 X
NC 750 D INTEGRA
NC 750 S DCT
NC 750 S
NC 750 X DCT
NC 750 X
NRX 1800 RUNE
NSR 250 R
NSS 125 FORZA
NSS 125
NSS 250 FORZA
NSS 300 FORZA
NSS 350 FORZA
NSS 750 FORZA
NT 1100 DCT
NT 1100
NT 650 V DEAUVILLE
NT 700 V DEAUVILLE
NTV 650
NX 500
PC 800 PACIFIC COAST
PCX 125 CBS
PCX 125
PCX 150
PES 125
PES 150
RVF 400
SCV 100 LEAD
SH 125
SH 150
SH 300
SH 350I
ST 1100 PAN EUROPEAN
ST 125 DAX
ST 1300 PAN EUROPEAN
SUPER CUB C 125
TRIKE
VF 1000
VF 400 F
VF 500
VF 750 C SUPER / MAGNA
VFR 1200 F C-ABS DCT
VFR 1200 F C-ABS
VFR 1200 X CROSSTOURER
VFR 1200 X DCT CROSSTOURER
VFR 400 R
VFR 700 F
VFR 750 F
VFR 800 X CROSSRUNNER
VFR 800
VISION
VT 1100 SHADOW
VT 1300 CX
VT 500
VT 600
VT 700
VT 750 DC
VT 750 S
VT 750 SHADOW
VTR 1000 FIRESTORM
VTR 1000 SP 1
VTR 1000 SP 2
VTR 250
VTX 1300
VTX 1800
VULTUS
WW 125
X-ADV
XBR 500
XL 1000 V VARADERO
XL 600 V TRANSALP
XL 600
XL 650 V TRANSALP
XL 700 V TRANSALP
XL 750 TRANSALP
XLV 750 R
XRV 750 AFRICA TWIN
ZIJSPAN
© 2000 - 2024 Motoroccasion