Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
01-12-2022
5 tips voor het restaureren van een oldtimer

Oldtimers zijn prachtige motoren en auto's die het verdienen om goed te worden onderhouden. Soms is de tand des tijds echter genadeloos en zit er niets anders op dan een complete restauratie. Hoe ga je te werk als je besluit om een oldtimer te restaureren? In dit artikel geven we vijf tips om te helpen bij het proces van het restaureren van een oldtimer.


Tip 1: Begin met het maken van een plan
Voordat je begint met de restauratie is het belangrijk om een duidelijk plan op te stellen. Dit plan bevat wat je juist wilt doen, wat je budget is, hoeveel tijd je wilt besteden aan het project en welke materialen je nodig zult hebben. Door van tevoren een plan te maken, kun je ervoor zorgen dat je voorbereid bent op elke stap van het restauratieproces. Weet in ieder geval dat de restauratie en renovatie een werk van lange adem is, vaak van meerdere maanden of jaren. Verwacht dus niet te snel resultaat en stel realistische doelstellingen.

Tip 2: Zoek naar originele onderdelen
Als je besluit om een oldtimer te restaureren, is het belangrijk om te proberen zoveel mogelijk originele onderdelen te gebruiken. Hoewel het soms moeilijk kan zijn om deze onderdelen te vinden, zullen ze helpen om de waarde en authenticiteit van je oldtimer te behouden. Als het niet mogelijk is om originele onderdelen te gebruiken, zorg er dan voor dat de vervangende onderdelen van een hoge kwaliteit zijn en zo dicht mogelijk bij het origineel aansluiten.
 





Tip 3: Neem foto's van elke stap
Het komt vaak voor dat je achteraf details vergeet, dus neem foto's van elke stap die je zet. Dit kan later van pas komen als je twijfelt over hoe iets oorspronkelijk was of als je iets wilt verwijderen of toevoegen. Foto's zijn ook handig om te hebben als je het werk wil laten zien aan anderen of als je de auto later wilt verkopen.

Tip 4: Schenk extra aandacht aan het lak- en koetswerk
Uiteraard zijn er wel meer dingen waarop je moet letten als je een klassieke motor of auto gaat kopen, maar sowieso is het aan te raden om daarbij aandacht te schenken aan het lak- en koetswerk. Dat is namelijk een van de zwakke punten. Het lak- en koetswerk krijgt het vaak zwaar te verduren en het restaureren ervan vergt veel geduld en kennis. Inspecteer daarom goed de staat van het koetswerk en de lak.
Er bestaan speciale opleidingen die je kan volgen om je hierin te verdiepen, maar weet dat het herstellen van het lak- en koetswerk ook specialistisch gereedschap vergt. Daarom kan het een goed idee zijn om dit over te laten aan een expert, zeker indien het gaat om een schade auto of motor. Voor reparaties aan de carrosserie van auto's kan je onder meer terecht bij Wondercar, het grootste netwerk van carrosseriebedrijven in België. 

Tip 5: Zorg voor een goede stalling en houd het elektrisch systeem in de gaten
Een oldtimer die stilstaat kan na ongeveer vier weken een lege accu hebben. Het is daarom aan te raden om de accu af te koppelen en af en toe op te laden om deze in een goede conditie te houden. Het elektrische systeem van een oldtimer kan ook slijten, met name als het is blootgesteld aan vochtigheid. Het is daarom belangrijk om dit systeem goed in de gaten te houden en om eventuele problemen op te lossen. Bovendien kunnen knaagdieren soms problemen veroorzaken, dus het is raadzaam om de motor of auto goed af te dekken en veilig te plaatsen. Stal de motor of auto bij voorkeur niet in een vochtige omgeving, omdat er zo schimmelvorming kan ontstaan. Als je schimmels opmerkt, is het belangrijk om ze meteen te verwijderen. Houd er ten slotte rekening mee dat de oldtimerverzekeraar soms eisen kan stellen aan de (winter)stalling van de oldtimer.

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Knucklehead" betekent: Bijnaam die in kringen van Harley-Davidson-liefhebbers ontstond voor het model E, de eerste v-twin kopklepper met een cilinderinhoud van 1000cc, die HarleyDavidson uitbracht in 1936. Dit model was onmiddellijk een succes en dat kon de Harley-Davidson-fabriek op dat moment goed gebruiken. Indian, in die tijd Harley’s enige concurrent, verkocht veel motorfietsen van haar topmodellen, de IndianFour en de Indian Chief, ondermeer aan gemotoriseerde afdelingen van de politie (police squads) in de Verenigde Staten en in de rest van de wereld. In datzelfde jaar 1936 slaagde fabriekscoureur en medeconstructeur Joe Petralli erin om het nationale snelheidsrecord in Daytona te verbeteren. Op een speciaal geprepareerd exemplaar wist hij een recordsnelheid te bereiken van 139.15 mijl (222,5 kilometer) per uur. Het E-model was in meerdere opzichten een nouveauté, want niet alleen het motorblok was totaal nieuw ontworpen, maar ook het rijwielgedeelte: frame, spatborden, voorvork, benzinetanks en dry sump olietank. Al snel werd het E-model (evenals het EL-model, de l stond voor hoge compressie en had een hogere topsnelheid dan de E-versie) het paradepaardje van de fabriek. In 1941 verscheen naast de 1000cc-versie een 1200cc-uitvoering, aangeduid met FL , waarmee tegemoet werd gekomen aan de vraag van het motorpubliek naar nog meer pk’s. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werden weinig Knuckleheads gemaakt, omdat Harley-Davidson de handen vol had aan de oorlogsproduktie van militaire motorfietsen van het model WLA en WLC, bij ons bekend geworden onder de naam Liberator. De Knucklehead werd gemaakt tot en met 1947, waarna de fabriek het motorblok in 1948 verving door het Panhead motorblok, zoals dat door Harley-liefhebbers werd genoemd. De bijnaam Knucklehead voor deze motorfiets is van een ietwat cryptische herkomst en wordt vaak verkeerd uitgelegd. Wanneer knucklehead wordt gebruikt om een persoon mee aan te duiden, wordt er domoor of stommeling mee bedoeld. Bij dit type motorfiets zijn de knuckles de aluminium tuimelaarhuizen bovenop de cilinderkoppen (head), die van voren bezien gelijkenis vertonen met een dichtgeknepen vuist die naar voren wordt gestoten om er een slag mee toe te dienen en die is gestoken in een boksbeugel. Het is een esthetisch motorblok, een waar sculptuur uit chroom, aluminium en staal. Er zijn meer associaties mogelijk bij de aanschouwing ervan. Zo wordt de Knucklehead in België aangeduid met Doodskop. De Knucklehead is een zeer gezocht model Harley-Davidson, waarvoor als hij nog in de originele staat verkeert een hoge prijs wordt betaald.
© 2000 - 2023 Motoroccasion