Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
01-04-2019
Aprilia RSV4 1100 Factory: snelste, krachtigste en lichtste RSV4 ooit



  •     Nieuw 217 pk sterk V4-blok
  •     Vernieuwde setup frame en ophanging voor verbeterde stabiliteit
  •     Nog geavanceerdere onderstelarchitectuur en remmen, evenals lager gewicht
Breda, 28 maart 2019 – Aprilia introduceert de indrukwekkende, sensationele Aprilia RSV4 1100 Factory. Met een nieuwe, 217 pk sterke 1.078cc V4-motor is deze RSV4 1100 Factory de snelste, krachtigste en lichtste RSV4 ooit in de historie van Aprilia.
Met de RSV4 heeft Aprilia altijd een duidelijk doel nagestreefd: de beste en snelste superbike zijn, die het dichtst bij de racemotorfietsen van Aprilia staat wat prestaties en rijgedrag betreft. Het is een premiumproduct dat aan de top van zijn segment staat, mede dankzij het gebruik van materialen als aluminium, titanium en koolstofvezel. De Aprilia RSV4 1100 Factory – de nieuwste evolutionaire stap – is het absolute topmodel binnen de range en combineert buitengewone prestaties met een raceframe en -wielophanging ondersteund door geavanceerde elektronica.



Recordprestaties voor de Aprilia 1100 V4
Na in 2017 de maatstaf van 201 pk in straatlegale fabrieksconfiguratie te hebben gezet, is de V4 van Aprilia nu verder geëvolueerd, waarbij de cilinderinhoud is vergroot naar 1.078 cc. De compressieverhouding van 13.6:1 bleef ongewijzigd. Om de wet sump-smering te verbeteren, werd er een nieuwe oliepomp gemonteerd met een grotere opbrengst. De zuigertemperatuur is nu verlaagd door de toepassing van dubbele oliesproeiers. Daarnaast is de inlaatkleptiming geoptimaliseerd, terwijl de vijfde en zesde versnelling een langere overbrenging kregen.

Het elektronische injectiesysteem is nu voorzien van een gasklepbevestiging met een meer aerodynamische vorm om de doorstroming te verbeteren. Het Magneti Marelli 7SM motormanagementsysteem heeft een nieuwe specifieke setting waarbij het maximale toerental maar liefst 13.600 tpm bedraagt. Dit brengt het maximale vermogen naar 217 pk bij 13.200 tpm, wat de nieuwe norm is in het segment. Het maximale koppel profiteert eveneens van deze veranderingen, met een duidelijke stijging over het gehele toerengebied van meer dan 10 procent ten opzichte van de 1.000 cc motor, met een maximale waarde van 122 Nm bij 11.000 tpm. Dat zorgt niet alleen voor veel trekkracht bij lage toerentallen op het circuit, het maakt de RSV4 1100 Factory ook nog opwindender om mee te rijden op de openbare weg.

Last but not least werd het uitlaatsysteem geoptimaliseerd. Niet alleen qua layout van de spruitstukken, er wordt nu ook een straatlegaal titanium Akrapovic uitlaatsysteem gemonteerd dat aanzienlijk lichter is dan het vorige systeem.
 



Herkenbaar Factory
De RSV4 1100 Factory kenmerkt zich door een uniek kleurenschema en een ongekende aandacht voor detail. De kleurencombinatie onderstreept het gebruik van koolstofvezel (op het voorspatbord, de zijpanelen, de uitlaatbehuizing en de aerodynamische winglets), terwijl het straatlegale Akrapovic uitlaatsysteem is uitgevoerd in dezelfde kleur als de gesmede lichtmetalen velgen. Voor de graphics van het frame is voor een aantrekkelijke matzwarte kleurstelling gekozen die het frame en aluminium achterbrug benadrukt. Als eerste productie-motorfiets van Aprilia beschikt dit model over aerodynamische winglets op de kuip, die de oorsprong hebben in de MotoGP. De vorm ervan kwam tot stand in de windtunnel en dankzij de hoek waaronder de winglets zijn geplaatst, benutten ze de downforce van de lucht optimaal voor meer stabiliteit op hoge snelheid. Daardoor wordt de neiging tot wheelies bij het acceleren uit bochten verminderd en is er tegelijkertijd meer stabiliteit bij hard remmen.
 
Chassis: nog beter in bochten en in remmen
Bij de Factory kun je als vanouds vele aanpassingen aan het chassis uitvoeren. Sterker nog, de Aprilia is de enige superbike waarbij de motorpositie in het frame kan worden aangepast alsmede de hoek van het balhoofd, het bevestigingspunt van de achterbrug en de hoogte van de achterzijde. Daarnaast is uiteraard ook de wielophanging volledig verstelbaar. Het frame van de Aprilia RSV4 is grotendeels ongewijzigd en beschikt over gesmede en gegoten aluminium elementen die voor buitengewone prestaties zorgen, mede door de enorme (torsie)stijfheid. Dankzij het grote aantal verstelmogelijkheden van het frame zijn het frame- en de wielophanging-setup alsmede de gewichtsverdeling van de RSV4 1100 Factory gewijzigd. Daarnaast heeft de Factory een 4 mm kortere wielbasis. Daardoor zit de bestuurder nu dichter op de voorzijde, wat voor meer druk het voorwiel zorgt (en daarmee een verbeterde stabiliteit) zonder dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid.

Stabielere wegligging
Eén van de sterke eigenschappen van de RSV4 (en tot nu toe ongeëvenaard door andere motorfietsen) was altijd al de snelheid waarmee de uitdagende remmen-sturen-bochtrijden combinaties uitvoerbaar waren. Bij de RSV4 1100 Factory is dat naar een nog hoger plan gebracht. Niet alleen door de veranderingen aan de voorzijde, maar ook door de nieuwe setup van de Öhlins NIX vork, met een 5 mm grotere veerweg (125 mm in totaal) waardoor de motorfiets nog beter reageert in bochten. Het ophangingssysteem is verder verbeterd door de montage van twee andere Öhlins elementen: de verstelbare TTX achterschokdemper en de eveneens verstelbare stuurdemper. Om de stabiliteit bij het accelereren uit bochten nog verder te verbeteren, zijn er bij de RSV4 1100 Factory ook verbeteringen aan de achterbrug uitgevoerd, die aanzienlijk stijver is geworden. Het remsysteem heeft ook enkele belangrijke updates gekregen: de Brembo Stylema remklauwen aan de voorzijde zijn lichter en efficiënter en namen de plek in van de M50 klauwen. Ze zijn nu voorzien van remblokken met een hogere wrijvingscoëfficiënt. De nieuwe remklauwen kunnen worden gecombineerd met koolstofvezel luchtinlaten (identiek aan de exemplaren die door Aprilia Racing op de RS-GP worden gebruikt), die de bedrijfstemperatuur onder controle houden, waardoor ook bij extreem gebruik buitengewone remprestaties worden geleverd. Het leeggewicht van de RSV4 1100 Factory bedraagt met een volle tank 199 kg, dankzij de toepassing van een nieuwe titanium uitlaatbehuizing en de nieuwe ultralichte Bosch lithium accu.

 



State-of-the-art technologie: APRC
Vanzelfsprekend beschikt de RSV4 1100 Factory over Aprilia’s bewezen APRC (Aprilia Performance Ride Control) motormanagementsysteem. APRC, dat tot de standaarduitrusting behoort bij de RSV4 1100 Factory, omvat:
  • ATC: Aprilia Traction Control, verstelbaar tijdens het rijden (zonder dat je de gashendel los hoeft te laten) met 8 instellingen middels een handige joystick, wat voor maximaal bedieningsgemak zorgt.
  • AWC: Aprilia Wheelie Control, het wheelie-controlesysteem dat kan worden aangepast in 3 standen, heeft een bijzonder nauwkeurige respons. De wheelie-control kan tijdens het rijden worden aangepast terwijl er wordt gasgegeven, net als ATC, via het handige elektronicapaneel aan de linkerzijde.
  • ALC: Aprilia Launch Control, uitsluitend voor circuitgebruik, heeft 3 niveaus, maakt gebruik van zeer geavanceerde instellingen om zo effectief mogelijk van de startstreep te vertrekken.
  • AQS: Aprilia Quick Shift, het elektronische schakelhulpmiddel die het mogelijk maakt om razendsnel te schakelen zonder de gashendel los te laten, is tevens voorzien van een terugschakelfunctie om zelfs koppelingsvrij terugschakelen mogelijk te maken. Deze terugschakelfunctie bij tegelijkertijd gas geven is uniek.
  • APL: Aprilia Pit Limiter, dit systeem stelt de bestuurder in staat om de topsnelheid te selecteren en te begrenzen. Niet alleen handig in de pitstraat, maar ook bij het naleven van snelheidslimieten.
  • ACC: Aprilia Cruise Control. Electronisch management heeft de introductie van cruise control mogelijk gemaakt. Erg handig bij lange ritten, omdat het de bestuurder in staat stelt om de gekozen snelheid aan te houden zonder de gashendel permanent te hoeven bedienen.
De Aprilia RSV4 1100 Factory is inmiddels leverbaar bij de officiële Aprilia-dealer. De prijs bedraagt € 26.995*.
Vermelde prijzen* zijn inclusief 21% BTW en 2 jaar gratis Road Assistance (vanaf 750cc), inclusief rijklaarmaak- en kentekenkosten.

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Steile wand" betekent: Kermisattractie waarbij waaghalzen, maar in werkelijkheid uiterst geroutineerde kermisklanten, met een motorfiets in een houten kombaan met een diameter van gemiddeld acht tot tien meter in de rondte rijden tot een horizontale positie wordt bereikt. De kunsten van de steilewandrijders variŽren van zijspanrijden, met twee rijders in tegengestelde richting rijden, met losse handen rijden tot achterstevoren plaats nemen op de motorfiets. Traditioneel wordt met een oude Indian Scout uit de jaren dertig gereden. De reden dat deze oude motorfietsen nog steeds voldoen is dat voor het betreden van de steile wand nauwelijks vermogen en snelheid nodig zijn. Als extra attractie wordt bezoekers die over een motorfiets of bromfiets beschikken de mogelijkheid geboden de steile wand te berijden. Bij de valpartijen die hierbij ontstaan, wordt een ijzeren volkswet bevestigd: leedvermaak is het beste vermaak. In het Engels wordt de steile wand de wall of death genoemd
© 2000 - 2019 Motoroccasion