Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
08-07-2024
Aprilia Tuareg, Queen of Africa; documentaire staat online



Herbeleef alle spanning van deze historische overwinning, van de zorgen aan de vooravond van de race tot de pure vreugde van het aankomen bij het legendarische “LAC ROSE” in DAKAR.


Afgelopen januari ging Aprilia Tuareg de geschiedenis in met een van de meest epische prestaties van de afgelopen jaren tijdens de grote Afrikaanse rallyraids: bij zijn woestijndebuut domineerde de Italiaanse tweecilinder, gereden door Jacopo Cerutti, de Africa Eco Race 2024 - een ongelooflijke rit, waarbij Jacopo en zijn Tuareg aan de leiding blijven op de ruim 6.000 kilometer van deze legendarische route van Europa naar Dakar, Senegal, die zowel Marokko als Mauritanië doorkruist.

Van deze historische prestatie is een verbluffende documentaire gemaakt door Piaggio Studios in samenwerking met Punctum Image: APRILIA TUAREG QUEEN OF AFRICA, die op 8 juni in première ging tijdens het enorme Aprilia All Stars-feest, is nu voor iedereen online beschikbaar op APRILIA. COM en op het officiële YouTube-kanaal van Aprilia.
De video toont een wereld van emoties in slechts 20 minuten aan beeldmateriaal, met de meest verbazingwekkende beelden van de race en interviews met de sterren: rijders Jacopo Cerutti en Francesco Montanari en de broers Vittoriano en Gianfranco Guareschi van GCorse, de operationele tak van Aprilia Racing in het veld van wedstrijdrijden.
 





Het was een uitdagende en zeer veeleisende productie, waarbij het team en de crew de hoofdrolspelers veertien dagen lang nauwlettend in de gaten hielden: van de voorbereidingen aan de vooravond van de start van de race tot de festiviteiten aan de oevers van het beroemde Lac Rose (“roze meer”). ”) in Dakar. De documentaire gaat diep in op de gevoelens, verwachtingen, uitdagingen en angsten die zowel de coureurs als het team ervaren tijdens een even intrigerende als onvoorspelbare race. Een ongekend, diep menselijk kijkje achter de schermen van een unieke uitdaging, zowel voor mensen als voor voertuigen.

Ook bij Francesco Montanari liepen de emoties hoog op: als absolute beginner bereikte hij de Dakar-finishlijn met twee etappepodiums, en bleef hij voortdurend aan de top van het specialiteitsklassement staan, om uiteindelijk een geweldige finish mee naar huis te nemen met een achtste plaats. plaats.


De prachtige beelden die tijdens de twaalf dagen in de Afrikaanse woestijn zijn vastgelegd, onthullen ook het diepe respect dat bestaat tussen rivalen en het sterke gemeenschapsgevoel dat zich ontwikkelt tussen alle deelnemers aan de rally.


Kijk de documentaire: Aprilia.com of via Youtube.  Je droom Aprilia nog niet gevonden? De beste koop vind je op Motoroccasion.nl.
#Aprilia #Tuareg #Motoroccasion #Bestekoop #motor



Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Chopper" betekent: De basisbetekenis van het werkwoord to chop is afhakken. Naast allerlei betekenissen op andere terreinen dan de nieuwe betekenis die to chop zou krijgen binnen de wereld van sportwagens en motorfietsen aan de Amerikaanse Westkust, betekent chopper volgens het Dictionary o f American Slang van Wentworth & Flexner een kaartjesscheurder aan de ingang van een bioscoop, maar ook de bijnaam voor een Thompson machinegeweer (1929). Een paar jaar later, in 1931, werd die betekenis binnen de Amerikaanse onderwereld verruimd tot: de man met het machinegeweer. In 1955 ontstaat binnen de hot-rod scene van jeugdige bezitters van sportwagens in Californië het begrip chopped top. Een opgevoerde auto werd ontdaan van dak, voorruit en sponning en zelfs zijramen ‘so that only the bare frame was left above door level’. Er is weinig verbeeldingskracht voor nodig om in plaats van een auto een motorfiets tot zijn naakte essentie terug te brengen. Die rage begon min o f meer in dezelfde tijd, namelijk begin jaren vijftig aan de zonnige Amerikaanse Westkust. Het voorspatbord verdween, het achterste deel van het achterspatbord werd verwijderd, alsmede conventioneel en solide ogende treeplanken. Dat alles droeg bij tot een uiterlijk van onveiligheid, roekeloosheid en daarmee onaangepastheid. In de literatuur wordt voor het eerst aan het eind van de jaren vijftig de term chopper gebezigd voor een dergelijke gestripte motorfiets of bike en raakt de term biker voor berijders van onconventionele motorfietsen in zwang. De chopper werd een echte rage na de film Easy Rider uit 1969. De titel van de film met Dennis Hopper en Peter Fonda werd ontleend aan de comfortabele en ontspannen zitpositie op hun flamboyante Harley-choppers. Schijnbaar zonder inspanning van Hopper en Fonda worden de bewoners in de square wereld die zij op hun romantisch uitziende motorfietsen doorkruisen gereduceerd tot figuranten die op provocerende wijze op hun burgerlijke onvrijheid worden gewezen. De motoragent en daarmee alle motorrijders van de gevestigde orde zitten nu wel heel erg rechtop hun aangeharkte motorfietsen. Voor hen die al iets met motorfietsen hadden op het moment dat Easy Rider uitkwam en tevens kritisch stonden tegenover het establishment aan het einde van de jaren zestig, kwam de boodschap goed over. Na wereldwijde roulatie van de film kreeg het choppen van originele Harley’s een aanzienlijke navolging. Essentieel en in het oog springend was de verlengde voorvork en het gewijzigde frame, waarvan de balhoofdhoek werd vergroot raked frame), wat enig deskundig zaag- en laswerk vereiste. Het aanpassen van de balhoofdhoek was nodig om een omhoogstaande voorkant te vermijden bij het monteren van een verlengde voorvork. De krachtbron van het merendeel van de choppers, het 1200CC Harley v-twin motorblok, werd met alle beschikbare middelen opgepept, wat meer snelheid betekende, zodat wegligging en remcapaciteit, maar ook een wat minder compromisloze ergonomische zitpositie werden herzien. Menig liefhebber van de originele fabrieksHarley of-Indian heeft met tranen in de ogen de radicale chopperrage (1970-1980) zien woeden. Na tien jaar was het verlengde voorvork-syndroom goeddeels verdwenen. Menig chopper bleek een krakkemikkige constructie te zijn die door zijn modegevoelige bezitter vaak na korte tijd al weer van de hand werd gedaan en als schroot op onderdelenmarkten terechtkwam. Een indrukwekkend aantal originele Harley-Davidsons en Indians werd aan de chopperrage opgeofferd. Met name de Panheads en Knuckleheads, de zware modellen van Harley-Davidson uit de jaren veertig, vijftig en begin jaren zestig vielen ten prooi aan deze trend, die bovendien voortdurend wisselde. Een jaar later waren korte lage sturen en *dragpipes in de mode, en paste een chopperrijder zijn vehikel weer aan de nieuwste rage aan. Het verchromen van talrijke bestanddelen is altijd inherent gebleven aan de verschijningsvorm van choppers. Soms ging het verchromen zo ver dat hele frames en zelfs carterhelften o f oliepompen een chroomlaag kregen. Die extremen komen nauwelijks nog voor. De lengte van voorvorken nam eveneens af tot een hanteerbare maat, waarmee niet iedere te nemen bocht een straf werd. De custombike is de wat ingetogener opvolger van de chopper. De huidige naam chopper, die aan eigentijdse modellen van de Japanse motorindustrie wordt meegegeven, duidt op een verre gelijkenis met het Easy Rider-silhouet. De enige rechtvaardiging van de naam chopper hierbij is dat er sprake is vaneen achteruitleunende zitpositie, waarbij de voeten naar voren worden geplaatst en de handen een welvend, middelhoog stuur vasthouden. De zogenaamde ontspannen, lui achteroverhangende zit die deze motor zijn chopper-image verschaft, blijkt op langere ritten tot heel wat rug-, arm- en zitvlakpijn te leiden. Met eigenbouw o f ingrijpende realisering van individuele wensen heeft de met chopper aangeduide moderne Japanner in het geheel niets te maken. Het is een seriemotorfiets die als typetje met deze benaming voor massaconsumenten recentelijk op de markt is gebracht.
© 2000 - 2024 Motoroccasion