Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
28-08-2020
BMW Motorrad nieuws: de M Endurance-ketting



BMW heeft met de cardan aandrijving al meer dan negentig jaar een overbrenging in huis die weinig onderhoud vergt. Ook levert deze aandrijving comfort en is milieuvriendelijk. BMW Motorrad komt met een nieuwe noviteit op het gebied van overbrenging, de M Endurance-ketting, met vergelijkbare eigenschappen.

Net als eerdere X-ring-kettingen, heeft de M Endurance-ketting een permanente vulling met smeermiddel tussen de rollen en pennen, omsloten door X-ringen. Geheel nieuw is echter dat de voorheen noodzakelijke extra smeermiddeltoevoeging voor de rollen en daarmee de bekende "kettingsmering" niet meer nodig is. Evenmin is het af en toe naspannen niet meer nodig vanwege het uitblijven van de gebruikelijke slijtage.

Deze enorme comfortwinst werd mogelijk gemaakt door het gebruik van een nieuw coatingmateriaal voor de rollen: tetraëdrisch amorf koolstof (ta-C), ook wel industriële diamant genoemd. Deze coating kenmerkt zich door extreme hardheid en bestendigheid en wordt tussen de bekende DLC coating (Diamond Like Carbon) en pure diamant geplaatst. In tegenstelling tot de metalen oppervlakken die tot nu toe zijn gebruikt, slijt de coating met de ta-C industriële diamant niet. Tegelijkertijd biedt dit type coating ook een drastisch verlaagde wrijvingscoëfficiënt.

Dankzij uitstekende droge smeringseigenschappen en het elimineren van slijtage, bieden de tetraëdrische, amorfe koolstofgecoate rollen van de M Endurance-ketting onderhoudscomfort dat gelijkwaardig is aan dat van een motorfiets met cardanaandrijving. 

De M Endurance-ketting met steek 525 is nu in eerste instantie verkrijgbaar voor de twee 4-cilindermodellen BMW S 1000 RR en S 1000 XR. De M Endurance-ketting is als accessoire of als optie direct af fabriek verkrijgbaar. Andere BMW Motorrad-modellen worden op het gebruik van deze ketting voorbereid.

Je droomBMW nog niet gevonden? De beste koop vind je op www.motoroccasion.nl
#BMW #Motorrad #MEndurance #Motoroccasion #motorkopen #motorrijden

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: AJS MATCHLESS in 1897 - Vier van de vijf Stevens broers (zonen van een smid) produceerden hun eerste motorfiets in 1897 met een eigen gemaakte motor. Na in 1910 de naam van hun motoren te hebben beschermd dachten ze dat het verstandig was een nieuwe naam voor hun motorfietsen voor te stellen. Na veel overleg hebben ze toenertijd besloten alleen initialen te gebruiken van de broer Jack die twee chrisstelijke namen had. Het nieuwe merk werd geboren genaamd A.J.S. De broers werden overgenomen door Colliers in 1931, die een groot assortiment aan machines produceerden. In 1930 had het bedrijf al 117 wereld records op haar naam staan maar had wel financiŽle problemen. Voor Colliers zakelijk gezien dus een goede partij. Na 1931 waren de enige echte motoren van AJS de Racing 7Rís, Porcupines en de AJS Four. De handelsnaam van Colliers & Zonen was Matchless, die van oorsprong fietsen produceerden in het eind van de 19de eeuw. De eerste motorfiets is geproduceerd in 1912 en net als AJS en andere fabrikanten werd een groot assortiment aan motorfietsen aangeboden aan het grote publiek.
© 2000 - 2020 Motoroccasion