Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
01-10-2023
De regels van motoren op de weg: veilig en juridisch rijden

De regels van motoren op de weg: veilig en juridisch rijden
Een motorfiets is kortweg een tweewielig voertuig (of driewielig met een zijspan) dat wordt aangedreven door een motor met een cilinderinhoud van minimaal 50 cc. Belangrijk is dat een minibike niet de weg op mag. Wil jij een motorscooter kopen? Het is dan goed om te weten dat er in Nederland verschillende regels zijn waar je aan moet voldoen. Je moet bijvoorbeeld een motorrijbewijs hebben en een passende motorverzekering afsluiten. Laten we eens kijken naar andere wettelijke vereisten en regels waar je aan moet denken.

Verkeersregels voor motorrijders
Motorrijders moeten over het algemeen dezelfde verkeersregels volgen als automobilisten, maar er zijn een aantal uitzonderingen en regels die hen gelden. Zowel motorrijders als passagiers moeten een helm dragen. Sinds 1991 mogen motorrijders ook tussen file rijden, maar dit mag alleen op wegen waar dit niet uitdrukkelijk verboden is. Het is goed om te weten dat de snelheid waarmee je andere voertuigen in mag halen, niet meer dan 10 kilometer per uur hoger is dan die van andere voertuigen. In het buitenland moet je vanzelfsprekend op de hoogte zijn van de specifieke verkeersregels voor motorfietsen in dat land om boetes te voorkomen. In sommige landen moet je bijvoorbeeld overdag dimlichten gebruiken.

Uitrustingseisen voor motoren
Motorfietsen moeten uitgerust zijn met verschillende dingen. Je hebt bijvoorbeeld  kentekenplaat, goed werkende achteruitkijkspiegels, functionerende remmen, een uniek voertuigidentificatienummer (VIN), correct werkende verlichting en rode en witte/gele reflectoren nodig. Deze eisen voor motorfietsen zijn vastgelegd in de Regeling voertuigen. Je moet er als motorrijder echt voor zorgen dat je motor aan deze eisen voldoet om veilig en in overeenstemming met de wet te kunnen rijden.
Elektronische apparaten op de motor
Verder mag je geen elektronische apparaten gebruiken tijdens het rijden, zoals mobiele telefoons of muziekspelers. Die mag je in ieder geval niet vasthouden. Het is echter wel toegestaan om handsfree te bellen en naar muziek te luisteren, zolang dit de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Als je stilstaat, kun je je telefoon wel vasthouden en gebruiken.

Belastingen voor motorfietsen
Het is ook goed om te weten dat je motorrijtuigenbelasting moet betalen. Het uiteindelijke bedrag is afhankelijk van de provincie waar je woont. Het maakt niet uit hoe zwaar je motor is of welke brandstof hij gebruikt; meestal betaal je een vast tarief per provincie. Bovendien is er ook de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) van toepassing op motorfietsen. Als je een nieuwe motorfiets koopt bij een dealer in Nederland, is de BPM meestal al in de prijs verwerkt. Maar als je een motorfiets in het buitenland koopt en naar Nederland importeert, moet je BPM betalen op basis van de cataloguswaarde van het voertuig. Sta jij op het punt om een motor te kopen? Houd je dan aan deze regels en lees je goed in!
 

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: DUCATI in 1972 - In 1972, na het succes in Amerika in de begin jaren zestig met de Scramblers wilde Ducati verder met de succesformule als toegepast in het thuisland, in het bijzonder met de desmodromische 450. Aan het einde van de jaren zestig was er een ware explosie van zogeheten 'maxibikes'. En opnieuw had ontwerper Taglioni voor Ducati een winnend wapen achter de hand. Op 23 april 1972 arriveerde Ducati weer op de racebaan. Ditmaal op de Imola 200 Miles met een nieuwe tweecylinder desmodromic 750. Bestuurd door Paul Smart en Bruno Spaggiari waren deze goed voor een eerste en tweede plaats. De exceptionele 750 Supersport werd daarop uitgebracht als uitloper van deze spectaculaire overwinning.
© 2000 - 2024 Motoroccasion