Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
06-02-2023
Ducati start productie electrische motoren



Iets meer dan een jaar na de eerste test met Michele Pirro op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, zijn de werkzaamheden begonnen aan de 'V21L' prototypes die de hoofdrolspelers zullen zijn van het 2023 FIM Enel MotoE™ World Championship seizoen. De productie van de motoren begon in december en de 23 exemplaren zullen medio februari klaar zijn. Naast de 18 motoren waarmee geracet zal worden, zullen vijf reserve-eenheden ter beschikking worden gesteld van de organisatie. Elk prototype wordt door deskundige technici van de Ducati MotoE Racing Department geassembleerd met hetzelfde proces, dezelfde precisie en aandacht voor detail die kenmerkend zijn voor het hoge vakmanschap waarmee een MotoGP-motor wordt gebouwd.

De start van de productie van de "V21L" prototypes betekent het begin van een nieuw en belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Ducati. Voor het merk uit Borgo Panigale is dit project geboren met het doel om kennis te ontwikkelen voor de toekomst, met behoud van de aanpak die altijd het DNA van Ducati heeft gevoed: experimenteren met technologische oplossingen in de wereld van de racerij en ervoor zorgen dat alles wat op dit gebied is ontwikkeld vervolgens gebruikt kan worden op motoren die bestemd zijn voor liefhebbers over de hele wereld. Om dit te doen heeft Ducati 's werelds meest technologische, verfijnde en geavanceerde elektrische motorfiets gecreëerd, het resultaat van het gezamenlijke werk van Ducati R&D ingenieurs en het Ducati Corse team. De "V21L" is de MotoGP van de elektrische motorfietsen en combineert de door Ducati Corse ontwikkelde elektronische technologieën en chassisafmetingen met het typische ontwerpproces en projectmanagement van een wegmotor zoals de Panigale V4. Het is de combinatie van de beste vaardigheden van de twee werelden, racerij en productie, een prototype waarmee Ducati experimenteert in een wereld die nog ontdekt moet worden, die van de elektrische sportmotoren.



Na een jaar van ontwikkelingstesten waarbij Michele Pirro, Alex De Angelis en Chaz Davies om de beurt op het "V21L" prototype reden, komt het Ducati MotoE project dichter bij het moment waarop de motoren het circuit op gaan. De eerste test met de rijders en teams die zullen deelnemen aan het wereldkampioenschap van 2023 staat gepland voor 6, 7 en 8 maart in Jerez, gevolgd door nog drie testdagen op 3, 4 en 5 april op het circuit van Montmelò in Barcelona.

Het racedebuut vindt plaats tijdens de Grand Prix van Frankrijk op zaterdag 13 mei. De kalender van het 2023 MotoE-wereldkampioenschap is verdeeld over acht Grands Prix met twee races per weekend, beide op zaterdag. Na het Franse debuut zal het MotoE-wereldkampioenschap aanwezig zijn bij alle volgende Europese races tot aan de GP van Misano, dus verder op Mugello in het weekend van 11 juni, op de Sachsenring in het daaropvolgende weekend en op Assen op 25 juni. Na de zomerstop keren de Ducati MotoE motoren op 5 augustus terug op het circuit van Silverstone, voordat ze de laatste drie Grands Prix rijden op de Red Bull Ring (20 augustus), Catalunya (2 september) en Misano (10 september).

Je electrische motor nog niet gevonden? De beste koop vind je op Motoroccasion.nl

#Ducati #DucatiMotoE #DucatiCorse #Motoroccasion

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: HONDA in 1949 - Rond 1949 kwam Honda met het "D-type". Meneer Honda was betrokken bij elke stap in de ontwikkeling van de tweetakt in zowel het ontwerpen als het produceren van de D-type Dream. Dit was Honda's eerste echte motorfiets. Dit proces was wel iets anders voor het bedrijf dan simpel gezegd het monteren van motorblokjes in standaard fietsframes. Honda noemde de machine 'Dream' omdat hij er van het begin af aan al van droomde een eigen motorfiets te bouwen. Soichiro Honda was een ingenieur en altijd op zoek naar mogelijkheden om betere en beschaafdere machines te ontwerpen. Een stap verder kwam de 146cc, OHV, viertakt E-type Dream. Een voor die tijd krachtige machine met maar liefst vijf en een half pk met een top van tachtig kilometer per uur. Het had een stalen frame en zowel een achter- als een voorvering. Medio oktober 1951 was de produktie opgelopen naar honderddertig stuks per dag(!).
© 2000 - 2024 Motoroccasion