Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
15-10-2020
Een paar tips welke onderdelen van je motor je goed moet onderhouden.

Als  motorbezitters is het handig dat je bekend bent met een aantal motorfietsonderdelen. Kennis van motoronderdelen omvat de functies van de componenten, de selectie van de juiste onderdelen op basis van het fietsmodel en rijgewoonten, evenals het onderhoud van onderdelen. Goed onderhoud van je motor is niet alleen cruciaal voor je veiligheid, maar het kan je ook geld besparen door de levensduur van bepaalde onderdelen te verlengen. Het bijhouden van je onderhoud en dat vastleggen werkt ook verkoopbevorderend wanneer je dat vermeldt in het Digitaal Onderhoudsboek. Gegevens kun je ook opvragen via een gratis kentekencheck online.  

Ketting
De ketting van je motor mag nooit te strak zitten. Zorg altijd voor de voorgeschreven speling tussen de twee tandwielen. Kettingonderhoud is cruciaal voor het onderhoud van elke motor  en het schoon houden ervan is van het grootste belang. Plan om ze regelmatig te smeren en te controleren.

Remmen
Remmen zijn uiteraard een van de belangrijkste onderdelen van je motorfiets. Je fiets kan een van de twee soorten remmen gebruiken: trommel of schijf. Trommelremmen zijn er bijna niet meer op moderne motoren. Een motorfiets heeft twee remvloeistofreservoirs, één voor de voorkant en één voor de achterkant. Net als bij een auto moeten beide reservoirs regelmatig worden gecontroleerd. Het is ook belangrijk om te controleren of je remblokken niet te dun zijn afgesleten. Een regelmatig bezoek aan de motorzaak waar het juiste gereedschap wordt gebruikt en de kennis aanwezig is is zeker een aanrader.

Batterij
Batterijen hoeven niet zo vaak te worden gecontroleerd als de andere onderdelen, slechts ongeveer een keer per maand, maar worden vaak verwaarloosd vanwege hun onhandige plaatsing. Het scheelt wel dat er tegenwoordig ook gelaccu’s verkrijgbaar zijn en de batterijen steeds onderhoudsvriendelijker worden. Heb je toch een vloeistofgevulde accu? Let er dan op dat het vloeistofniveau in elke kamer van de batterij moet worden gecontroleerd en indien laag worden bijgevuld. Er mag alleen gedestilleerd of gedeïoniseerd water worden gebruikt. Kraanwater is verontreinigd met mineralen die de batterij kunnen beschadigen en ervoor kunnen zorgen dat deze niet meer werkt. Als het goed is, leer je dit ook als je oefent voor je symbolen auto theorie

Olie
Goed olie-onderhoud houdt je motorfiets in goede staat. Regelmatige olie- en filterwissels kunnen de levensduur van veel onderdelen verlengen. Een te laag oliepeil kan tot een ramp leiden, wat betekent dat het oliepeil altijd op het juiste niveau moet worden gehouden. Voer oliecontroles uit volgens voorschrift. Dat kan namelijk verschillen per merk of type om dat bij warme of juist koude motor te doen. Vergeet ook niet om het oliefilter bij elke olieverversing te laten vervangen.

Banden
Een lage bandenspanning is slecht voor de prestaties van de motor, je grip en het milieu. Banden met een te lage bandenspanning hebben de neiging om meer warmte te genereren, waardoor ze sneller slijten en tot een klapband kan leiden. Wanneer de profieldiepte tot 1-2 mm is afgenomen, is het allang tijd om je banden te vervangen. Het is niet veilig om de minimale wettelijke profieldiepte van 1 mm te gaan benaderen. Gewoon op tijd vervangen geeft grip, veiligheid en motorplezier!
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Chief" betekent: 1200CC zijklep v-twin motorfiets van het merk Indian, die vanaf de introductie in de herfst van 1921 immens populair is geweest onder de gemotoriseerde politie in de Verenigde Staten, met name in New York City. De Chief is een grote uitvoering van het sinds 19x2 bestaande model, de Indian Scout. Tot 1936 had aartsrivaal Harley-Davidson geen model dat zich qua snelheid kon meten met de Chief, maar met de komst van het type EL , een1000cc v-twin kopklepmotorfiets, bekend geworden onder de naam Knucklehead, revancheerde Harley-Davidson zich in dat jaar. De Chief onderging diverse gedaanteverwisselingen en deze robuuste en snelle motorfiets werd gemaakt tot de fabriek, gevestigd in Springfield, Massachussets, in 1953 ten onder ging. De laatste partij Chiefs werd geleverd aan de New Yorkse politie.
© 2000 - 2021 Motoroccasion