Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
05-07-2024
Nieuwe R 1300 GS Adventure eind 2024



Al meer dan twee decennia lang staat de BMW GS Adventure met tweecilinder boxermotor synoniem voor uitdagende, lange motorreizen met passagier en veel bagage. Daar komt geen verandering in. BMW Motorrad heeft motor, frame, kuip, design en opbergconcept van de nieuwe R 1300 GS Adventure tot in de finesse naar nieuwe hoogten getild.

De tweecilinder boxermotor vormt wederom de kern van de nieuwe R 1300 GS Adventure. De nieuwe motor, voor het eerst geïntroduceerd voor de R 1300 GS, is compacter dan bij de voorgaande R 1250 GS Adventure mede door de plaatsing van de transmissie onder de motor. De 1.300 cc motor levert 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en het maximale koppel bedraagt 149 Nm bij 6.500 t/min. Dat maakt hem met stip de krachtigste BMW boxermotor ooit in serieproductie. In Nederland kent de BMW R 1300 GS Adventure haar marktintroductie aan het einde van dit jaar met een consumentenadviesprijs vanaf €26.950,-.





In het rijwielgedeelte speelt het uit staal opgebouwde frame de hoofdrol met een duidelijk toegenomen montageruimte voor componenten en met een grotere stijfheid ten opzichte van het voorgaande GS-frame. Het aangeschroefde achterframe is nu van aluminium en bestaat dus niet meer uit stalen buizen. De nieuwe EVO Telelever voorwielgeleiding en de herziene EVO Paralever achterwielgeleiding dragen bij aan de toegenomen stuurprecisie en rijstabiliteit.

Standaard nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA).
De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder door de dynamische aanpassing van de demping voor en achter met tegelijk aanpassing van de veerstijfheid – afhankelijk van de gekozen rijmodus, omstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing van de vering zorgt ook voor beladingscompensatie.

Optionele adaptieve rijhoogteregeling
Optioneel leverbaar voor de R 1300 GS Adventure is adaptieve rijhoogteregeling, waarmee de hoogte zich automatisch aanpast op de rijcondities. Zo ontstaat maximaal comfort zonder compromis op gebied van rijdynamiek of de vrijheid bij het schuin aansnijden van bochten. Bij stilstaan en lage snelheden wordt de rijhoogte met 30 mm verlaagd. Eveneens optioneel is een aanvullend comfortsysteem voor kleine berijders, of voor een nog toegankelijker handling. De standaard rijhoogte is hiermee 20 mm lager dan de standaard rijhoogte zonder dit aanvullend comfortsysteem.

Vier rijmodi nu standaard, inclusief Enduro voor nog betere offroad-ervaring.
De nieuwe R 1300 GS Adventure beschikt nu standaard over vier rijmodi. Naast Eco, Road en Rain is er de Enduro rijmodus. In deze rijmodi is sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond.

Optionele Automated Shift Assistant (ASA).
Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve oplossing die motorrijden nog gemakkelijker en comfortabeler maakt. Met dit systeem verlopen het koppelen en schakelen automatisch, zonder dat de begerenswaardige dynamiek van het schakelen verloren gaat. Vanaf 1 augustus 2024 is de ASA ook optioneel leverbaar voor de
BMW R 1300 GS.

Koplampen met Matrix LED verlichting en kenmerkend lichtdesign.
De nieuwe R 1300 GS Adventure is voorzien van een zeer compacte full-LED koplamp met opvallend lichticoon. De lichtunit bestaat uit één LED unit voor dim- en grootlicht, aangevuld met vier LED units voor de dagrijverlichting en zijverlichting. Ook zijn er twee extra platte aanvullende LED schijnwerpers, die naadloos zijn opgenomen in de kuip. In de handkappen geïntegreerde LED richtingaanwijzers maken het opvallende lichtconcept van de R 1300 GS Adventure compleet.
 





Optioneel Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW).
De nieuwe R 1300 GS Adventure is standaard voorzien van Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Optioneel biedt de Riding Assistant nog meer functies, met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW). Dat laatste systeem waarschuwt achteropkomend verkeer met snel knipperende alarmlichten. Vanaf 1 augustus 2024 is RECW ook optioneel leverbaar voor de
BMW R 1300 GS.

Optionele nieuwe aluminium koffers met magnetische koppelingen en volume-uitbreidingen.
Optioneel leverbaar is een robuuste aluminium topkoffer met een inhoud van 37 liter, gemonteerd op een vibratievrije houder en met een elektrische interface voor verlichting en USB-aansluiting. Ook heeft de koffer geïntegreerde handgrepen voor de passagier. Het laadvermogen is 8 kg.

De nieuwe aluminium zijkoffers hebben een laadvermogen van tot 10 kg en een inhoud van samen meer dan 73 liter (37 liter links, 36,5 liter rechts). De magnetische koppeling van de linker koffer doet dienst als elektrische interface voor de USB-aansluiting in de koffer. Eveneens optioneel zijn aluminium volume-uitbreidingen van 10 liter per koffer.

Beschermd tegen weer en wind, 30 liter brandstoftank met bevestigingselementen voor bagage en met rubber beklede opbergvakken.
Met zijn nieuwe design onderscheidt de BMW R 1300 GS Adventure zich nog meer van zustermodel BMW R 1300 GS. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aluminium brandstoftank met een inhoud van 30 liter. De tank kan ook worden gebruikt voor het meenemen van bagage. Daarvoor zitten er drie bevestigingselementen boven op het tankpaneel, waarmee de tankdop en het compartiment met smartphone-lader toch snel toegankelijk blijven. Optioneel leverbaar is een 12 liter grote waterdichte tanktas. Standaard zijn de met rubber ingelegde opbergvakjes links en rechts van de tank.

De breedte van de tank wekt vertrouwen en beschermt ook effectief tegen weer en wind. Daarnaast is er het grote windscherm met twee transparante windgeleiders. Het resultaat is een uitzonderlijk stille en comfortabele rit.





De nieuwe BMW R 1300 GS Adventure: naast de aantrekkelijke standaarduitvoering ook als Triple Black, GS Trophy en Option 719 Karakorum.
Met zijn Racing Red unilak heeft de nieuwe R 1300 GS Adventure in standaarduitvoering al een atletische en afgetrainde uitstraling, die uitnodigt tot het maken van nieuwe motoravonturen. De zilverkleurige tank, zwarte of rode buddyseats, zwarte handvatten, zwarte wielen en rode handkappen vormen een opvallend contrast.

Als Triple Black toont de nieuwe R 1300 GS Adventure zich van zijn elegante kant. Zwarte accenten en de in hoogwaardig Tinted Clear Coat uitgevoerde aluminium brandstoftank geven hem zijn uitzonderlijke karakter. Zilverkleurige inserts op de valbeugel van de motor, grijze handkappen, grote aluminium radiatorkappen en een zwart-grijze verwarmde buddyseat maken het contrast met de zwarte elementen compleet.

De GS Trophy heeft een sportief kleurenschema. Racing Blue metallic wordt gecombineerd met opvallende Light White unilak en strepen in Racing Red. Gepoedercoate elementen in Avus Black mat metallic vormen een spannend contrast met de aluminium onderdelen. Rode/zwarte buddyseats, rode handkappen, roestvrijstalen motorbescherming en zwarte kruisspaakwielen zorgen voor een aantrekkelijk totaalbeeld. Zwarte grilles voor de radiatoren en koplamproosters bieden effectieve bescherming tegen steenslag. Het kleinere windscherm en de sportieve handgrepen voor de passagier benadrukken het sportieve karakter van de GS Trophy.

Als Option 719 Karakorum is de R 1300 GS Adventure uitgevoerd in de exclusieve kleur Aurelius Green Metallic mat. Goudkleurige lijnen, de ‘Option 719’-badge op de tank en het pakket met componenten van Shadow gefreesd aluminium maken de hoogwaardige uitstraling compleet. De goudkleurige wielen en handvatten springen direct in het oog. De standaard valbeugel voor de motor is uitgevoerd in zwart en de handkappen zijn grijs. Kleine radiatorkappen, een beschermrooster voor de extra koplampen, zwart-grijze verwarmde buddyseat, een bagagerek en een klein, sportief windscherm maken de uitrusting compleet.

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: HARLEY-DAVIDSON in 1926 - Er worden nu ook teardrop-vormige benzinetanks op alle modellen gemonteerd. Sinds 1918 worden er weer 1-cilinders gemaakt (tot 1935), de Flathead 21 (21 cubic inches inhoud). Het Model W is nooit goed in de Verenigde Staten verkocht en de verwachte toename in motortrijders die zouden gaan rijden op Sport Twins bleek niet uit te komen. In 1920, een jaar na de introductie van de model W, begon Indian met het aanbieden van hun Scout, die vergelijkbaar in grootte was, maar sneller en veel populairder. Het model W zou meer kosten dan een tweedehands Ford T model en ongeveer negen tiende van de kosten van de Harley-Davidson een liter V-Twin motor, waardoor het aantrekkelijk noch als basis het vervoer, noch als een sportieve auto. Hoewel het model W goed verkocht in Europa beëindigde Harley-Davidson in 1923 de productie om zich meer te richten op hun eencilinder modellen.
© 2000 - 2024 Motoroccasion