Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
22-03-2021
Vespa speciale serie voor 75 jarig bestaan



Beschikbaar in de Primavera- en GTS-modellen, met een speciaal voor de verjaardag gecreëerde styling: een exclusieve kleurstelling, speciale afwerkingen, een nieuw zadel en verchroomde bagagedrager voor een speciaal voor de scooter ontworpen tas.

Van 23 april 1946, de datum waarop het patent werd aangevraagd, tot 2021: vijfenzeventig jaar geschiedenis waarin de Vespa de wereld een geheel nieuwe versnelling heeft gegeven. Een periode waarin de Vespa voorop liep in nieuwe trends in sociale gebruiken, muziek en jeugdcultuur, de groei van landen en continenten heeft begeleid en een tijdloos icoon werd, een symbool van het moderne leven, een voorbeeld van Italiaanse stijl en technologie.

Om de 75e verjaardag van de Vespa als echte wereldburger te vieren, werd een nieuwe speciale serie, Vespa 75th, ontworpen voor de Vespa Primavera (in de 50 en 125 cc modellen) en de Vespa GTS (125 en 300 cc). Ze zal vanaf maart en alleen in 2021 te koop zijn. Een uniek aanbod, dat ook op de VESPA website en de social mediakanalen van Vespa wordt gepresenteerd.
 





Het koetswerk van de Vespa 75th, zoals steeds volledig in staal, is in ‘Giallo 75th’, een origineel metallic geel. De kleur werd speciaal voor de nieuwe serie ontwikkeld als moderne interpretatie van kleuren die in de jaren ‘40 in trek waren, en verwijst naar het erfgoed, de innovatieve geest en modeminnende stijl van de Vespa. Op de zijpanelen en het spatbord vooraan staat het nummer 75 in een iets sterkere kleur, wat een stijlvol ton-sur-ton effect creëert. Dit wordt herhaald aan de voorzijde van de scooter, waar de traditionele ‘stropdas’ in een ondoorzichtig ‘Giallo Pirite’ geel staat afgebeeld.
De tweewieler heeft ook een speciaal nubuckleren zadel afgewerkt met een rand in Grigio Fumo grijs, grijze velgen met een diamantachtige afwerking en tal van verchroomde details, zoals de ‘stropdas’ versieringen, het kenteken op het spatbord vooraan, de sierrand van het instrumentenpaneel, de afdekking van de uitlaat, de achteruitkijkspiegels en, alleen op de GTS, de opklapbare voetsteunen van de passagier.
 





Ook de bagagedrager achteraan, nog een opvallend kenmerk van de Vespa 75th, is verchroomd: hij bevat een ronde tas met dezelfde vorm als de kenmerkende reservewielhouder. De tas is gemaakt van fluweelzacht nubuckleer in dezelfde kleur als het zadel, en heeft een schouderriem voor makkelijk dragen, en klemmen aan de bagagedrager met een snelsluitmechanisme. Ze wordt geleverd met een waterdichte hoes. Zoals alle speciale edities van Vespa, is de serie te herkennen aan een plaatje achter het beenscherm.

In termen van technologie, vertegenwoordigt de 75th de top van het Vespa-assortiment: alle modellen van deze verjaardagsversie (met een >50 cc plus motor) zijn uitgerust met een 4.3” TFT-kleurenscherm, terwijl het volledig digitale instrumentenpaneel optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van het Vespa MIA smartphone-connectiviteitssysteem.

Om de exclusiviteit van deze speciale verjaardagsserie te accentueren, wordt elke Vespa 75th bovendien geleverd met een Welkomstpakket dat een stijlvolle Italiaanse jacquard-zijden sjaal met handgenaaide zomen bevat, een vintage stalen Vespa-plaatje, een persoonlijk gebruikersboek en acht ansichtkaarten voor verzamelaars met foto’s uit de acht decennia van de Vespa-geschiedenis.
 





De Vespa legende
Tijdens zijn 75-jarige geschiedenis (Piaggio deponeerde zijn patent op 23 april 1946) en met bijna 19 miljoen voertuigen over de wegen van vijf continenten, heeft Vespa de hele wereld een nieuwe versnelling gegeven en jongeren van verre en verschillende culturen in één enkele passie samengebracht. Als eerste echt wereldwijde mobiliteitsmerk wist Vespa generatiekloven te overbruggen, wordt het door alle groepen in de samenleving gebruikt en startte het verschillende cultuurfenomenen, elk eigen aan de werkelijkheid waarin het terechtkwam en waarvan het een essentieel en intrinsiek onderdeel zou worden. Het merk leidde gewoonten, muzikale en jongerenfenomenen en begeleidde landen en continenten in hun groei waarbij het vaak bijdroeg aan hun economisch welzijn. Nu het deze prachtige mijlpaal viert, beleeft Vespa een van de mooiste momenten uit zijn lange geschiedenis.

Sinds 2004, toen 58.000 voertuigen werden geproduceerd, is het merk Vespa constant en spectaculair gegroeid. In 2006 werden meer dan 100.000 exemplaren geproduceerd, in 2017 waren het er 180.000 en in 2018 werd de benchmark van 200.000 stuks overschreden.

In het afgelopen decennium werden meer dan 1.800.000 nieuwe Vespa’s geproduceerd die op wegen in alle uithoeken van de wereld rijden.

Vandaag is Vespa meer dan ooit een echt wereldwijd merk en een echte wereldburger, met productievestigingen in drie landen: Pontedera, de fabriek waar sinds 1946 onafgebroken Vespa’s worden geproduceerd voor Europa en de Westerse markten, inclusief Noord- en Zuid-Amerika; Vinh Phuc, in Vietnam, voor de lokale markt en de landen in het Verre Oosten, en India, in de ultramoderne Baramati-fabriek, die in april 2012 werd geopend en waar de Vespa's voor de Indiase markt worden gebouwd.

Je droomVESPA nog niet gevonden? De beste koop vind je op www.motoroccasion.nl

#Vespa #Motoroccasion #75jaar



Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Featherbedframe" betekent: Het Engelse merk Norton ontwikkelde in de herfst van 1949 een frame, dat in april 1950 werd geïntroduceerd. Het Featherbedframe, zo genoemd om de goede afvering, gaf de Nortons die ermee werden uitgerust een uitstekende wegligging en uitnemende stuureigenschappen. In hetzelfde jaar dat de frames werden toegepast behaalde Norton successen in de Junior- en Senior TT wegraces. Volgens de overlevering werd de naam Featherbed (= veren bed) bedacht door Harold Daniell, een motorcoureur die na zijn overwinning in de Junior TT opmerkte dat zijn racemachine zo comfortabel stuurde, dat hij erop in slaap had kunnen vallen. Tot de komst van het Featherbedframe hadden motorfietsfabrikanten altijd gezworen bij frames die werden geconstrueerd met behulp van gietstukken en waarin de pijpen met koper aan elkaar werden gesoldeerd. De lastechnieken van 1950 lieten echter toe dat buizen direct aan elkaar werden gelast met SIF-brons, dat een relatief lage verhittingstemperatuur nodig had. Het raceframe vond zijn vertaling in een seriegeproduceerde motorfiets voor het grote publiek met de introductie in 1952 van de Norton Dominator, een 500CC staande *twin. Pas in 1967 zou met de komst van de Norton *Commando het Featherbedframe worden verlaten, al bleef het daarna nog lange tijd de lieveling van de bouwers en berijders van café-racers, voor wie het tot 1970 in produktie werd gehouden. Het Featherbedframe is gastheer geweest voor een grote variëteit merken motorblokken. Enerzijds omdat het zoveel ruimte bood, dat elk type motorblok erin paste, anderzijds vanwege de al geroemde legendarische stuureigenschappen die het decennia lang tot de maatstaf voor een goed frame verhieven. Tot op heden gaan nog stemmen op die beweren dat het Featherbedframe onovertroffen is
© 2000 - 2024 Motoroccasion