Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van YAMAHA
1887
1887-1954: Yamaha bouwt zijn eerste orgel
Torakusu Yamaha bouwt zijn eerste orgel en start met de verkoop ervan. Tien jaar later stuurt hij zijn eerste exportorder weg. Achtenzeventig orgels gaan naar Zuidoost Azië. 

yamaha start met orgels
1900: Het Yamaha logo door de jaren heen
Oprichter Torakusu Yamaha werd in het begin sterk bekritiseerd om het slechte geluid van zijn eerste orgels. Hij trok zich dat erg aan en werkte maanden hard om dit te verbeteren. Het was dan ook het instrument waarmee hij voortdurend in de weer was om met precisie de orgels de juiste toonklank te geven. Het is leuk om te zien hoe dit logo verder wordt gebruikt en we geven er volledigheidshalve ook een korte uitleg bij. 

Yamaha logo
1898: Dit is het ontwerp met een hoo (Chinees Phoenix) met een stemvork in zijn mond, die werd opgericht als het merk in 1898, een jaar na Nippon Gakki Co, Ltd werd opgericht. 

1927: Een merk aanvraag werd ingediend voor deze stemvork. 
1934: Een ontwerp op grote schaal gebruikt in de advertenties in de dagbladen en catalogi. 
1937: Een merk aanvraag werd ingediend voor deze stemvork gebruikt op orgels. 
1937: Een merk aanvraag werd ingediend voor deze stemvork gebruikt op piano. 
1937: Een merk applicatie voor stemvorken alleen. 
1956: Een merk aanvraag werd ingediend om te worden gebruikt op muziekinstrumenten. 
1959: Een merk aanvraag werd ingediend om te worden gebruikt op muziekinstrumenten. 
1998: De huidige standaard en speciale uitvoeringen van de stemvork merken werden opgericht.

Wat is de betekenis van het stemvork-merk? 
De drie stemvorken van het Yamaha logo merk vertegenwoordigen de coöperatieve relatie die de drie pijlers van het bedrijf verbindt - technologie, productie en verkoop. Ze roepen ook de robuuste vitaliteit die onze reputatie voor geluid en muziek over de hele wereld heeft gesmeed, een gebied aangeduid door de omsluitende cirkel. Het merk staat ook symbool voor de drie essentiële muzikale elementen: melodie, harmonie en ritme. 

Wat is een hoo? 
De hoo, een Chinees feniks, is een mythische vogel van geluk, lang vereerd in China, naast de kylin (een denkbeeldige vurige paard), schildpadden, en draken. Het voorste deel lijkt op een kylin, en de achterkant die van een hert; de nek, een slang; de staart, een vis; de rug, een schildpad; de kaak, een zwaluw; en de snavel, een kip. Bovendien worden de veren van de hoo van een vijfkleurige kam voorzien. Het ontwerp van een hoo met een stemvork in zijn mond werd gebruikt als het merk in 1898, een jaar na Nippon Gakki Co, Ltd is opgericht. Het merk werd gebruikt op orgels.  
1903: Vervaardiging van kleine meubelen
https://cdn.qonnex.nl/In 1903 begint men met de vervaardiging van kleine meubelen om de houtbewerkingsafdeling efficiënter te benutten.
1922: Yamaha ook verder in de muziek
In 1922 produceert men ook handopdraaibare grammofoonspelers van hoge kwaliteit. Men evolueert door en in 1954 maakt men de eerste Hi-Fi speler.

yamaha hifi
1953: Goede voorbereiding is het halve werk, kopieeren inbegrepen
https://cdn.qonnex.nl/
In 1953 was Genichi op zoek naar een efficiëntere manier om de metaalbewerking en de machineproductie te gebruiken naast het vervaardigen van vliegtuigpropellers. Terugkijkend op de oprichting van de Yamaha Motor Company zei Genichi:" Het gehele bedrijf was gezond en ook financieel was er ruimte om te investeren. Ik voelde daarbij ook een noodzaak dit in een andere branche te doen. Dus deed ik wat onderzoek." 
Hij onderzocht verschillende producten waaronder naaimachines, auto-onderdelen, scooters, driewielers en motorfietsen. De grootte van de markt en de geringe concurrentie deden hem besluiten om motorfietsen te gaan produceren.

Toen hem gevraagd werd naar deze beslissing vertelde hij: "Ik heb mijn R&D divisiechef en andere managers erop uit gestuurd om de toonaangevende bedrijven in het land te bezoeken. Zij kwamen terug met de beoordeling dat er nog volop mogelijkheden waren ondanks onze late toetreding tot deze markt. Ik wilde niet onvoorbereid de motorfietsenbusiness betreden. Zodoende hebben we enige tijd langs Duitse fabrikanten getoerd voordat we een 125 cc motorfiets lanceerden. Ik heb gedurende de Europese tour die volgde ook veel geleerd over het bouwen van een motorfiets. Er werd zoveel mogelijk onderzoek gedaan om onszelf ervan te verzekeren dat we klaar waren voor de klus. Toen we daar zeker van waren zijn we gestart''.
1954: De YA-1 is de eerste motor van Yamaha
In dit jaar produceert Yamaha haar eerste motorfiets. Dit model noemt men de YA 1. In het eerste jaar worden er 125 van verkocht. Dit resulteert in de oprichting van Yamaha Motor Co., Ltd. Genichi Kawakami werd daarbij aangesteld als Yamaha Motor's eerste directeur. 

"Wanneer je iets maakt, maak het de beste dat er is." Met deze woorden als motto lanceerde het ontwikkelingsteam met al hun energie het eerste prototype. Deze werd tien maanden later, in augustus 1954, als eerste model gepresenteerd. De Yamaha YA-1 was een motor dat werd aangedreven door een luchtgekoelde tweetakt ééncilinder 125cc motorblok. Eenmaal af-fabriek werd het onderworpen aan een 10.000 km endurance test om de kwaliteit op de proef te stellen. En slaagde met glans.

yamaha ya 1

1957: Yamaha kopieert, het resultaat is de YD1.
In 1957 maakt Yamaha haar eerste 250cc, tweetakt twin, de YD1.
Even terugkomend op de Duitse tour die de Japanners deden in 1953 is dit wat er gebeurde. Hier een foto in een tijdschrift uit 1958 van een Yamaha YD-1. Het is een 250 cc motor en volgens de beschrijving werd deze gekopieerd van de DKW 350 cc en geproduceerd onder licentie. Yamaha produceerde hun eerste motorfiets, de YA-1 als een kloon van de DKW RT 125. Yamaha geeft als verklaring dat het nodig was om Japen na de oorlog snel te laten herstellen en iedere fabrikant bij de Duitsers afkeek.

Yamaha YD 1

1968: Off road of trial motor: de DT-1
Dit type startte een wererldwijde produktie-explosie in trail motorfietsen. Voor de verschijning van de DT-1 waren off-road motorfietsen een gestripte vorm van wegmotoren. Ter contrast werd de motor geïntroduceerd met de mededeling dat de machine je brengt "beyond where the roads end." Boordevol technologie speciaal voor off-road rijden, zoals een Ceriani type voorvork en de langste slag in het motorblok van die tijd, Autolube, een valbeugel om het blok, vijf kleppen, brede geblokte crossbanden werd deze motor de grondlegger van de "trail bikes."

yamaha dt 1
1971: Yamaha XS 1, sport motor met staande twin
Nadat men jaren alleen tweetakten fabriceerde en de naam Yamaha nagenoeg synoniem stond voor tweetakt introduceerde men de eerste viertakt genaamd XS-1. Deze motor kreeg al snel een trouwe schare liefhebbers. De doelstelling om een "lichtgewicht, smalle en compacte sportmotor" te creëren werd gehaald door toepassing van een staand Twin blok.

yamha xs 1
1976: Yamaha brengt de legendarische XS 650 Special uit
Met het model XS 650 Special zette Yamaha de toon van een grootse productietoename in de verkoop van Japanse motoren naar Amerikaanse stijl. De XS 650 gebruikte daarbij de traditionele staande Twin welke ook te vinden was / is in de TX 650. Met extraatjes als een teardrop tank, chopperstyle stuur, een King & Queen zadel en een korte megaphone type uitlaatpijp, daarbij rijdend op 16-inch wielen, gaf het model een uniek motorrijgevoel. 
Het model werd lange tijd gebruikt voor het rijden van zowel lange afstand- als stadsgebruik. 

yamaha xs 650 se special
1980: XT 250 voor bos en blubber
De XT 250, een "4-takt Super Trail", verschafte een hoge mate van off-road plezier waarbij het gebruikt kon worden voor de blubber, de bossen en enduro gebruik. De 250 cc ééncilinder was gemonteerd in een diamondvormig frame en had een gewicht van slechts 114 kg. Aan de achterkant werd een monocross demping gemonteerd, de eerste op een viertakt model. 

Yamaha XT 250
1981: Yamaha Virago was Yamaha's eerste V-twin
De Yamaha Virago was Yamaha's eerste V-twin cruiser motorfiets, en een van de eerste in massa geproduceerde motorfietsen met een mono-shock achtervering. 

De fiets werd vernieuwd in 1984. In dat jaar zorgde Harley-Davidson ervoor, bang voor de intrede in de Amerikaanse markt van de Virago en andere nieuwe Japanse cruiser-stijl motorfietsen, dat het importtarief op ingevoerde motorfietsen met meer dan 700 cc in Amerika werd verhoogd. Yamaha omzeilde dat door het 750 cc motorblok te vervangen door een 699 cc versie, terwijl de 920 cc motor werd opgeschroefd tot 1000 cc, en later 1100 cc.

yamaha xv 750 virago
1982: De eerste carburateur turbo ter wereld
Met 's werelds eerste carburateur turbo systeem stal de XJ 650 Turbo de show op de in 1981 gehouden Tokyo Motor Show. Dit, samen met de introductie van het electronische brandstofinjectie, geeft een goede indruk van Yamaha's turbo technologie. De aërodynamische volle kuip was de uitkomst van herhaaldelijk windtunnelonderzoek door één van Yamaha's andere divisies, genaamd Yamaha Marine.

yamaha xj 650 turbo
1984: Het eerste vloeistof gekoelde produktiemodel
De RZV 500R was 's werelds eerste productiemodel met een vloeistofgekoeld 2-takt V-4 motorblok. Als de belichaming van Yamaha's motorsport spirit en ook als de snelste motorfiets van dat moment stak de RZV 500 met kop en schouders boven de rest uit. De motor werd ook de basis voor de YZR 500 waarmee Kenny Roberts in het 2003 GP zes maal de overwinning behaalde van de twaalf rondes. Het motorblok had nieuwe revolutionaire toepassingen in de tweetakt waaronder het scheidden van de ontsteking.


yanmaha rzv 500 r
1990: Power van de V-Max
De V-Max 1200 werd in 1985 als concept voor het eerst getoond en kreeg veel lovende reacties voor de unieke styling en het krachtige motorblok. Het productiemodel werd in 1990 geïntroduceerd. Met een vloeistofgekoeld V-4 1200 cc blok en een dynamische styling heeft tot op heden de VMX 1200 V-Max een trouwe schare liefhebbers opgeleverd waarbij ook nu nog een V-Max club erg actief is. 

yamaha vmx 1200 v-max
1991: FJ model verbeterd en ABS
Europa's eerste Sport-Tour, de FJ, met zijn vloeistofgekoelde 4-takt DOHC parallele 4-cilinder motorblok, droeg dit blok in een taai lateraal frame. Ook werd Yamaha's unieke vibratiereductie gebruikt genaamd Orthogonal Mounting. In deze vorm maakte de motor haar debuut als 1100 cc machine in 1984. Nadat in Europa een grote schare liefhebbers was opgebouwd werd deze opgeschaald naar 1200 cc in 1986. Later, in 1991, werd het type opnieuw uitgebracht onder de naam FJ 1200 A, met een state-of-the-art ABS (Anti Blokkering Systeem).

Yamaha FJ 1200 A
1992: De combinatie sport en tour in de GTS 1000
Volgepakt met de meest geavanceerde technologie werd de GTS 1000 in 1992 geïntroduceerd als een nieuwe generatie sport-tourer dat de balans had bereikt tussen kwaliteiten en eigenschappen van een serieuze sportmotor en comfortabel touren. Het vloeistof gekoelde DOHC 5-kleps parallele 4-cilinder 1000 cc motorblok kreeg zijn vonken van een elektronische ontsteking en een 3 weg katalysator zorgde voor een schonere emissie. Ook zorgden een nieuw ontworpen aluminium frame en een vernieuwd veringssysteem voor een hoge stabiliteit.

Yamaha GTS 1000
1993: Nieuw hoofdkantoor in Europa
Een nieuwe joint venture in 1993 zorgt in China voor de oprichting van Zhuzhou Nanfang Yamaha Motor Co., Ltd. Men doet hiervandaan de lokale productie, assemblage en marketing voor wat betreft Yamaha motorfietsen. Het nieuwe hoofdkantoor in Europa wordt opgeleverd. De nieuwe Europese distributie komt op gang. In dit jaar wordt ook de Parijs-Dakar Rally gewonnen. De Venture is jarenlang de strijd aangegaan met de Goldwing van Honda. Ondanks alle verbeteringen kon de nieuwe Royale het niet winnen en werd uit productie genomen.

yamaha venture royale

1996: Yamaha Scrambler
De groei van Yamaha bereikt steeds meer uithoeken van de planeet en in 1996 heeft Yamaha er weer drie joint venture bedrijven bij, namelijk Yamaha Motor Argentina S.A., Escorts Yamaha Motor Limited India en Siam Yamaha in Thailand. Men wint voor de zevende keer de Parijs-Dakar Rally om in 1997 haar vierde Parijs-Dakar rally titel binnen te halen. De Fransman S. Peterhansel vestigd een nieuw record door zes keer te winnen.
Een nieuw bedrijf onder de naam Yamaha Motor Asia Pte. Ltd. (YMAP) wordt het businesscenter in Singapore. Yamaha Motor Del Peru S.A. (YMDP), ook weer een Yamaha verkoop joint venture wordt gevestigd in Peru. Ook word de viertakt off-road motorfiets 'Scrambler' geïntroduceerd.

yamaha scrambler
1998: Veel prijzen en de YZF R6
Men wint in 1998 zowel de coureurs als de fabrikantentitel in de 500 cc klasse of Road Race World Championship. Op de thuisbasis in Japan wordt ook gescoord en wint Yamaha vier van de zeven titels in the "Japan Bike of The Year" contest. In 1998 is Yamaha voorzien van een internetsite en is men ISO14001 gecertificeerd. In datzelfde jaar worden een aantal nieuwe modellen aan het assortiment toegevoegd waaronder de YZF R6. Doug Henry wint het AMA Nationale Motocross Kampioenschap op een YZ 400F. Simon Crafar wint de Wereldtitel GP500 voor de eerste keer in zijn carriere.

yamaha yzf r6
1999: 1999, De Majesty, Road Star, XVS 1100 en FJR 1300
Ergens in 1999 lanceert men de nieuwe Yamaha "Majesty" en wordt dit in zeer korte tijd de best verkopende 250 cc motorscooter. Een gerestylde machine met een prima performance en een prachtig design. Yamaha pakt ook uit met de XV 1600 Road Star. Deze heeft de grootste cilinderinhoud van dat moment. Het 1.6-liter OHV V-twin motorblok zal weer een toon zetten voor 'the bigger the better'. Men spreekt al hier en daar van een 'powercruiser'. Deze term zal steeds sterker worden naarmate door de jaren er meer dergelijke modellen worden geproduceerd. Er wordt een nieuwe 1100 cc versie van een kleinere bestseller-drie-jaar-op-rij, de XVS 650, gelanceerd onder de naam XVS 1100. De FJR 1300 is een prachtige tourmotor en heeft al snel een breed publiek bereikt.

yamaha majesty 250
2000: Yamaha met eerste ABS van Japanse bodem
In 2000 brengt Yamaha ons ook de eerste Japanse motor met ABS, de FJ 1200 A. 
Yamaha Motor Portugal wordt ook opgericht in 2000.

yamaha fj 1200 abs
2002: Vernieuwde YZF-R6 op de Intermot
In 2002 is de voor Europa vernieuwde YZF-R6 op de Intermot in München te zien met brandstofinjectie en "ram-air" luchtinlaatsysteem.

yamaha yzf r6
2003: Powercruiser Hotrod met sport karakter
Genichi Kawakami, de grondlegger van de motorfietsindustrie die Yamaha heet, komt te overlijden in 2003. Een nieuwe 4-takt motorcrosser, de YZ 450F, met een nieuw ontwikkeld frame waarin een compact 450cc blok voor de voortstuwing zorgt, vind gretig aftrek. Ook komt men met een powercruiser, de 1700 cc zware Warrior en een allroad model, de TT 600, in 2004 bijgestaan door de XT 660.

yamaha xv 1700 warrior
2004: Rossi op een YZR-M1 wereldkampioen
Ook in Rusland ontkomt men niet aan Yamaha. Hier vestigt men een verkoopkantoor. Om het toch nog maar eens te melden; Valentino Rossi (Italië) rijd in 2004 op een YZR-M1 naar de overwinning van de 2004 MotoGP World Championship.

yamaha yzr m1 rossi
2005: model MT-01 doet nogal wat stof opwaaien
Voor de Europese markt wordt het Yamaha Torque Sports model MT-01 geïntroduceerd op de 4e INTERMOT Show in München. Het model doet nogal wat stof opwaaien door zijn uiterlijk, de marktintroductie en prestaties.

yamaha mt 01
2007: Fazer als multi-purpose motor populair
De Yamaha FZ6, ook bekend als de FZ6 Fazer is een 600 cc motor die werd geïntroduceerd door Yamaha in 2004 als een middengewicht sport-tour motor rond een aangepaste 2003 YZF-R6 motor. In oktober 2006 kondigde Yamaha een bijgewerkte FZ6 voor het modeljaar 2007. De FZ6 kreeg onder andere een geoptimaliseerde brandstofinspuiting (FI)-systeem, een verbeterde kuip en ruit, een nieuw instrumentenpaneel met analoge toerenteller en digitale snelheidsmeter (vergelijkbaar met de FZ1) en nieuwe vier-zuiger monoblock remklauwen voor de voorrem.

yamaha fz 6 fazer
2009: XT 660 als populaire allroad motor
Eind 2008, begin 2009 wordt de XT 660 geïntroduceerd. De Yamaha XT 660 is een on/off-road motorfiets en is uitgebracht door Yamaha Motors als een vervanging voor de XT600. Het is een ontwikkeling van de originele XT-serie ('X' staat voor CROSS, 'T' voor TRAIL), een lijn van motorfietsen geïnspireerd door degenen die de motor gebruikten op de Parijs-Dakar rally. De eerste XT werd uitgebracht in 1976. Een vijfkleppen versie van de 660 cc motor werd gebruikt in een aantal MZ (MuZ) motorfietsen, waaronder de MZ Skorpion, Baghira en Mastiff.
Twee andere versies van deze motor worden geproduceerd naast de XT 660 R: de XT 660 X, een meer straatgerichte supermotard versie, en de XT 660 Z Tenere, een adventure-touring versie.

De Yamaha XT660Z Tenere is een dual-sport motorfiets geproduceerd sinds 2008 door Yamaha. Het beschikt over een 660 cc een-cilinder motor die ook wordt gebruikt in de XT660R, XT660X, MT-03 en Aprilia Pegaso 650 (2007 modellen en later). De XT660Z wordt beschouwd als een van de beste allroad motorfietsen die momenteel beschikbaar zijn.

yamaha xt z 660 tenere


2012: Diversion ideale motor voor kleinere motorrijder
Een van Yamaha's best verkopende motorfietsen in de middengewicht klasse is de XJ 6 Diversion. Deze wordt voor 2012 -2013 voorzien van een nieuw uiterlijk en behoudt alle eigenschappen die ervoor gezorgd hebben dat veel klanten kiezen voor deze fiets als hun dagelijks vervoermiddel. Een compact chassis met een sportief design maakt de motor tot een zeer wendbaar vervoermiddel. De lage buddy maakt het voor de kleinere motorrijders tot de ideale motor.

yamaha xj 6 diversion
2013: Yamaha past zich aan, zeg maar wat je wil.
Yamaha Motor Nederland heeft  voor bezitters van een Yamaha-motorfiets de Build Your Own competitie opgezet om zo andere motorrijders te laten zien wat hun interpretatie van het nieuwe Sport Heritage segment is. Yamaha laat de schitterende XV 950 aan de fantasie van de koper over en deze leent zich uitstekend voor aanpassing naar persoonlijke smaak. 

Niet alleen de nieuwe XV950 serie, maar ook de andere modellen uit het Sport Heritage segment kunnen volledig naar eigen smaak “aangekleed” worden. Denk hierbij aan de VMAX, de XJR1300 en terug van weggeweest, de Yamaha SR 400. Hiervoor heeft Yamaha een compleet assortiment aan originele accessoires ontwikkeld, waarmee deze en meerdere Yamaha-modellen naar eigen inzicht zijn te personalizeren.

yamaha xv 950 r


2014: Yamaha en de beleving van motorrijden
Na de succesvolle XV950 introductie vorig jaar is de nieuwe XJR1300 de volgende motorfiets van Yamaha die op eenzelfde wijze is tot stand gekomen. De machine rolt uit de fabriek met prachtig gestileerde componenten in de nieuwste hoogwaardige materialen en verre van 'standaard'.

In de MT serie kwam de MT-09, snel gevolgd door de MT-07 twin, en recenter de MT-125. Geïnspireerd door naar eigen zeggen de Dark Side of Japan wordt de motor gekenmerkt door een hoog koppel en agressieve naked styling. Na hun debuutjaar hebben de Yamaha MT-modellen een totaal nieuwe mogelijkheid neergezet voor-thrill-seeking rijders die op zoek zijn naar iets anders. Dat Yamaha mikt op de beleving van haar klanten is duidelijk met deze MT-07 Moto Cage.

yamaha mt 07 moto cage




2015: Yamaha viert 30 jaar VMAX met speciale 30th Anniversary VMAX Carbon
In 1985 introduceerde Yamaha een adembenemende machine die de motorwereld op haar grondvesten deed schudden. Met zijn brute hightech V4-motorblok, stoere vormgeving en ongelooflijke prestaties bracht de oorspronkelijke VMAX het acceleratievermogen van een dragster naar de openbare weg. En 30 jaar later is de nieuwste VMAX nog altijd de ultieme muscle bike.

Dit is het krachtigste productie V4-motorblok dat ooit door Yamaha is gebouwd en maakt de 30th Anniversary VMAX Carbon tot de meest gewilde en opzienbarendste muscle bikes voor op de weg. Dit imposante vloeistofgekoelde 1.679 cc V4-motorblok perst er bij 9.000 tpm maar liefst 200 pk uit en levert een koppel van 17 kgm bij 6.500 tpm. 
Wist u dat: In de motortaal "Eruit remmen" betekent: Net iets later remmen dan een medecoureur, waardoor die in of voor een bocht wordt gepasseerd.
© 2000 - 2024 Motoroccasion