Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
03-06-2022
de hoogtepunten uit de geschiedenis van SKODA



Al meer dan 125 jaar is ŠKODA een innovator. Het begon allemaal met een Tsjechische fiets, waarna de ene na de andere motorinnovatie ingang vond. Tegenwoordig trekt ŠKODA voluit de kaart van de elektrische auto en staat het voor nieuwe uitdagingen. We hebben het over de innovaties en hoogtepunten uit de lange geschiedenis van dit van oorsprong Tsjechische automerk.

De eerste (motor)fiets van ŠKODA
Voor ŠKODA begon het allemaal met een tweewieler. Het was vlak voor Kerstmis 1895 dat Václav Laurin en Václav Klement de samenwerking aangingen. Het was aanvankelijk allemaal heel kleinschalig, met vijf verschillende fietsmodellen die onder de naam SLAVIA werden verkocht. Het is een van de redenen waarom ze bij ŠKODA tot op heden nog steeds fietsevents als de Ronde van Frankrijk sponsoren.
Vier jaar later volgde al de volgende mijlpaal. Het was het toenmalige bedrijf Václav Laurin & Václav Klement, Továrna na Motocykly, Mladá Boleslav – een hele mond vol, maar kortweg: Laurin & Klement – dat toen zijn eerste motorfiets presenteerde. Later veranderde men de naam naar ŠKODA, dat bekt beter. Deze eerste Slavia Type A had een eencilindermotor en was te verkrijgen in een uitvoering van 1,25 of 1,75 pk. Deze Tsjechische motor- en automobielbouwer zou in 1905 zijn eerste driewieler produceren en in 1906 zijn eerste auto. In 1925 verdween het merk na een fusie met ŠKODA.


Auto met een verbrandingsmotor
Tussendoor was er wel nog een opmerkelijke innovatie die noemenswaardig is. In 1905 lanceerde men namelijk de eerste verbrandingsmotor voor een auto. Het ging om een V-gevormde tweecilindermotor met waterkoeling. Het was deze motor van 7 pk die uiteindelijk werd gebruikt in de L&K Voiturette A, de eerste auto van Laurin & Klement. Er zijn dan tegenwoordig wel zitmaaiers met meer paardenkracht te verkrijgen, toch blijft de Voiturette A een wonderbaarlijke machine die velen heeft geïnspireerd.
Achtcilindermotoren die eenvoudig te onderhouden zijn


Voor het volgende hoogtepunt gaan we naar het jaar 1929. In de stad Mladá Boleslav rolt dan de ene na de andere motor van de lopende band. Deze motoren getuigen opnieuw van een knap staaltje innovatie. Ze beschikken bijvoorbeeld over een cilindervoering, wat het onderhoud eenvoudiger maakt. Het topmodel van die tijd is de ŠKODA 860, meteen ook het eerste ŠKODA-model met een achtcilindermotor. De naam verwijst naar de 8 cilinders en het vermogen van 60 pk. Er werden er ongeveer honderd van gemaakt. Auto's waren toen nog heel duur en vooral iets voor de elite. De prijzen voor de ŠKODA 860 varieerden tussen 127.000 en 140.000 Tsjechische kronen. Dat was enorm veel geld voor die tijd.

 





Extra lichte aluminiummotorblok
Er zouden uiteindelijk nog veel auto's van de band rollen, de ene al beter dan de andere. Maar in 1964 volgt de volgende innovatie. ŠKODA is dan de eerste autofabrikant in Europa die een motorblok van gegoten aluminium produceert. Hierdoor ligt het gewicht van de motor veel lager. Deze motorblok vindt zo ook zijn weg naar de racewereld. Zo sleepte bijvoorbeeld de ŠKODA 130 RS winst in de wacht tijdens de Monte Carlo Rally van 1977.


Betaalbare motoren en de focus op elektrische auto's
De jaren die daarop volgen, brengen uiteraard nog hoogtepunten. Na de overname door de Volkswagen Groep begint men vooral met de bouw van kleine, krachtige en betaalbare motoren voor de andere merken. Het is iets waarin men uitblinkt. Dat doet men bijvoorbeeld voor de Volkswagen Fox en de Volkswagen Polo, twee wagens die razend populair zouden worden. Nog later zou men focussen op de zuinigere en milieuvriendelijkere verbrandingsmotoren. Tegenwoordig slaat ŠKODA een nieuwe weg in en kiest het voor de elektrische toekomst. Onder andere de ŠKODA ENYAQ iV, een elektrische SUV met een ruim rijbereik, is een geliefd model. Ook hier focust men op een aantrekkelijke prijsstelling, maar er gaat ook aandacht naar de connectiviteit, de actieradius, het rijplezier en het comfort.

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: KAWASAKI in 1967 - Tijdens de Singapore GP neemt de A7R (350 cc) de eerste en tweede plaats voor zijn rekening terwijl de A1R in haar klasse met de tweede en derde plaats ervandoor gaat. De A3R (125 cc V4) sluit de gelederen met een derde en vierde plaats.
© 2000 - 2024 Motoroccasion