Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
01-01-2024
Interesse in een elektrische motor? Dit zijn wat mogelijkheden

Elektrische motoren zijn in opkomst. Maar zijn ze ook interessant? Absoluut, en je hoeft daarvoor niet eens te graven. Verschillende merken bieden een of meerdere elektrische motoren aan waarmee je het nodige rijplezier mee kunt beleven. In dit artikel vind je zes voorbeelden.

Een elektrische motor: past dat bij jou?
Het plezier van motorrijden zit hem grotendeels in de rijbeleving. Het geluid speelt daarin zonder meer een belangrijke rol. Dit kan je wat terughoudend maken in het overwegen de overstap naar elektrisch rijden te maken.

Een elektrische motor is immers muisstil. Gelukkig zijn er genoeg toffe eigenschappen die de aandacht trekken. Wat te denken van direct toegang hebben tot het volledige vermogen en koppel.

Accelereren kunnen ze als de beste. Elektrisch rijden betekent eveneens dat schakelen er niet bij is; zo kun je je helemaal richten op het rijden zelf. En elektrische motoren hebben aanzienlijk minder draaiende en slijtbare onderdelen, zodat je minder en goedkoper onderhoud hebt.

Een overzicht van elektrische motoren
Elektrische auto’s zijn er inmiddels in grote getallen. Dit geldt in mindere mate voor motoren. Toch verschijnen er steeds meer modellen op de markt, zowel van traditionele merken als nieuwkomers die hun geluk beproeven. Het aanbod is dus een gezonde mix, die voor ieder wat wils te bieden heeft.

Bovendien wordt het aanbod alleen maar groter, omdat sommige populaire merken nog geen elektrisch model hebben uitgebracht, terwijl andere merken weer hard bezig zijn met het ontwikkelen van nieuws. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Momenteel behoren onderstaande modellen tot de spannendste elektrische motoren die je kunt kopen.

Arc Vector
De Arc Vector is een razendsnelle machine met een futuristisch design. De topsnelheid is beperkt tot 200 km/u en dat is op zich wel voldoende. Waar de Vector zijn slag slaat, is het op het gebied van actieradius. De Britse fabrikant heeft het voor elkaar gekregen deze motor een rijbereik van 436 kilometer mee te geven. Daar is de prijs ook wel naar: hij kost ongeveer een ton.

 





BMW CE 04
De BMW CE 04 past precies binnen het elektrische universum dat de Duitse fabrikant heeft gecreëerd. Met zijn bijzondere en uitdagende looks is er geen twijfel over dat BMW de CE 04 als de toekomst ziet.

De hypermoderne motorscooter is uitgerust met een waslijst aan hulp- en veiligheidssystemen en is bedoeld voor stadsverkeer, waardoor de actieradius 130 kilometer bedraagt. Hij is kakelvers, dus het duurt nog wel even voordat je deze BMW als occasion tegenkomt.

 



Damon Hypersport
De Damon Hypersport is naar alle begrippen een vrij ingetogen machine voor een elektrische motor. Datzelfde is ook over de prijs te zeggen, die is vrij schappelijk. Desondanks stellen de techniek en prestatiecijfers niet teleur. Het getal 200 staat centraal: de Hypersport heeft 200 pk, komt 200 mijl (320 kilometer) ver en heeft een topsnelheid van 200 km/u.

 



Energica Ego
Energica ziet al vroeg het potentieel van elektrische aandrijving. Het Italiaanse merk wordt in 2010 opgericht en heeft sindsdien een goede reputatie opgebouwd. De motoren zitten vol passie en dat voel je achter het stuur.

De Ego is geen uitzondering. Hij rijdt uitstekend en heeft bovendien een subliem rijbereik van meer dan 400 kilometer. Die actieradius is vergelijkbaar met die van de Arc Vector. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je je bestemming niet bereikt. Wie meer avontuur verlangt, kan beter de Experia kiezen.

 



Kawasaki Ninja E-1/Z E-1
Kawasaki blijft niet achter en geeft haar eigen draai aan de elektrische motor. Het Japanse merk onthult twee modellen, de Ninja E-1 en de Z E-1, die vergelijkbaar zijn met 400cc-motoren. Ze zijn dan ook vooral bedoeld voor stadsgebruik en dat blijkt wel uit de actieradius van 65 kilometer. Zoals je van Kawasaki mag verwachten zien ze er stoer uit en rijden ze scherp.



LiveWire One
Harley-Davidson was een van de eerste grote motorfabrikanten die een elektrische motor ter wereld bracht. Ondertussen is dit model uitgegroeid tot een apart merk, geheten LiveWire. Het doel is (op papier) simpel: motoren ontwikkelen die een ziel hebben en een geweldige rijbeleving verzorgen. Het eerste model, de One, ziet er robuust uit en heeft een net prijskaartje. Inmiddels heeft het merk een tweede model: de S2 Del Mar.

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: TRIUMPH in 1960 - In 1960 reist Edward Turner langs Honda, Suzuki en Yamaha fabrieken in Japan en is behoorlijk onder de indruk van de omvang van de Japanse produktie; Japanse bedrijven produceren op dat moment meer dan 500.000 motorfietsen per jaar. Dit in vergelijking tot de 140.000 Britse motoren. Honda alleen al produceerde 1000 lichtgewicht motorfietsen per dag terwijl de Britten in staat waren dit per week te produceren.
© 2000 - 2024 Motoroccasion