Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
05-05-2022
Remschijf en remblokken van je motor; houd ze in de gaten


Veel motoreigenaren beweren dat je niet ontkomt aan het zelf sleutelen aan je motorfiets. Laat je dit liever over aan een bevoegd monteur, dan kun je naast een vakkundige reparatie ook nog aanspraak maken op garantie. Sleutelaar of niet: letten op de signalen van je tweewieler hoort er net zo goed bij als het halen van je motorrijbewijs, zeker als het gaat om de remmen. Na een bepaald aantal kilometers zijn remschijven en remblokken aan vervanging toe, al is dit voor beide componenten niet noodzakelijkerwijs hetzelfde moment. Af en toe de remmen checken is een nuttige veiligheidsmaatregel.

Blokken checken
Je zou denken dat je slijtage van remblokken tijdig merkt. Dit is echter verraderlijk, omdat versleten blokken aanvankelijk een effectievere remprestatie bieden dan nieuwe. Het wrijvingsmateriaal slijt af en de metalen rugplaat maakt vervolgens effectief contact met de remschijf. De effectiviteit gaat echter al gauw verloren, aangezien het metaal op den duur oververhit: je schijnbaar uitstekende remprestatie wordt spoedig gevolgd door een compleet falen van de remmen.

Let bij het checken van de remblokken op volgende zaken:

- de dikte moet tenminste 2 mm bedragen,
- bij ongelijkmatige slijtage, check de geleidepennen op verbuiging of beschadiging,
- wanneer olie op de blokken is gelekt, check waar die vandaan komt en verhelp dat probleem alvorens de blokken te (laten) vervangen,
- glimmende plekken op het wrijvingsmateriaal. Dit is het gevolg van excessieve hitte, ook wel verglazing genoemd. Het heeft een negatief effect op de remprestatie.

Vervanging van remblokken is niet moeilijk. Wanneer je dit zelf wil doen, gebruik dan remmenreiniger om het werkoppervlak schoon te houden als je werkt, en draag beschermende handschoenen en een masker over je mond en neus. Het inademen van remstof moet te allen tijde worden vermeden.

Checken
Een gewone zichtcontrole vertelt al veel over de toestand van je remschijven. Let op de dikte en de toestand van het schijfoppervlak. De onderdelen hebben een bepaalde voorgeschreven dikte. Door deze met een schuifmaat te meten, kun je vaststellen of de schijf dik genoeg is. Let op: de buitenste rand wordt niet door de remblokken afgesleten. Meet het midden van de schijf, waar het blok de schijf raakt.


Bij het inspecteren van het schijfoppervlak, bekijk het gedeelte waar de remvoeringen wrijving genereren. Let op onregelmatigheden. Het is normaal dat je kleine groeven ziet. Te diepe groeven en inkepingen zijn echter teken aan de wand.
 
Remschijven geven tijdens de rit een duidelijk signaal af, dat het tijd is voor vervanging. De remmen gaan voelbaar trillen. Dit is het gevolg van oververhitte schijven, die verbuigen. De remblokken kunnen niet langer een gelijkmatige druk kunnen uitoefenen en de trilling is het gevolg.

Schijven?
Het soort remschijven dat je kiest, hangt direct samen met wat voor een motorrijder jij bent. Eendelige onderdelen zijn gemaakt uit één stuk staafstaal. Ze zijn voorzien van gaten of sleuven voor ventilatie. Ze zijn tevens het zwaarst en relatief gevoelig voor verbuigen. Voor de typische stad-en-land-cruiser, op zoek naar een betaalbare schijf, is dit type uitstekend geschikt.  

Tweedelige schijven zijn voor prestatiegerichte motorrijders. De buitenste ring van deze onderdelen bestaat uit een enkel stuk staafstaal. De binnenkant is van lichtgewicht aluminium, dat aan de buitenste stalen ring zit vastgeklonken. Dit ontwerp spaart gewicht en is ideaal voor degenen, die hun motorfiets zo licht mogelijk willen houden. Je ziet deze constructie vaak bij het zogenaamde zwevende model, de topklasse van remschijven voor motoren. Ze zijn voorzien van speciale klinknagels, die uitzetting van de buitenste ring bij verhitting toelaten. Dit voorkomt verbuigen. Zwevende remschijven worden beschouwd als de meest geschikte constructie ten behoeve van prestatie.

Het inremmen of inrijden van de remschijven en blokken verdient aandacht. Al voelen nieuwe elementen glad aan, ze zijn bedekt met ribbeltjes en groefjes. Inrijden zorgt ervoor dat de oppervlakken synchroniseren zodat de schijf en de blokken volledig passen, optimale frictie genereren en de motor zo snel mogelijk doen stoppen. Te intensief gebruik van nieuwe remblokken kan bovendien verglazing veroorzaken. Daarom wordt voor de eerste vijftig kilometer bedachtzaam remmen en vermijden van een  noodstop aangeraden. Een nuttige inrijdprocedure is de volgende: op een stille weg 80 km/u rijden en rustig tot stilstand remmen. Dit herhaal je vijf keer. Uiteindelijk voel je dan dat de remmen "bijten". Inremmen geslaagd!


Bronnen:
https://moto.autodoc.nl/onderdelen/motorfiets-remschijf-accessoires-43003
https://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/remblokken-vervangen/
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Dodemansknop" betekent: Schakelaar op het stuur waarmee de motor kan worden uitgezet wanneer het gas blijft hangen of een val wordt gemaakt. Een knop die tot enorme frustraties heeft geleid als met geen mogelijkheid de oorzaak van het niet starten kon worden gevonden en uiteindelijk bleek dat iemand uit baldadigheid de knop had omgezet. Sommige motorrijders stellen hun dodemansknop dan ook buiten gebruik.
© 2000 - 2022 Motoroccasion