Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
30-09-2022
Remschijf en remblokken van je motor; houd ze in de gaten


Veel motoreigenaren beweren dat je niet ontkomt aan het zelf sleutelen aan je motorfiets. Laat je dit liever over aan een bevoegd monteur, dan kun je naast een vakkundige reparatie ook nog aanspraak maken op garantie. Sleutelaar of niet: letten op de signalen van je tweewieler hoort er net zo goed bij als het halen van je motorrijbewijs, zeker als het gaat om de remmen. Na een bepaald aantal kilometers zijn remschijven en remblokken aan vervanging toe, al is dit voor beide componenten niet noodzakelijkerwijs hetzelfde moment. Af en toe de remmen checken is een nuttige veiligheidsmaatregel.

Blokken checken
Je zou denken dat je slijtage van remblokken tijdig merkt. Dit is echter verraderlijk, omdat versleten blokken aanvankelijk een effectievere remprestatie bieden dan nieuwe. Het wrijvingsmateriaal slijt af en de metalen rugplaat maakt vervolgens effectief contact met de remschijf. De effectiviteit gaat echter al gauw verloren, aangezien het metaal op den duur oververhit: je schijnbaar uitstekende remprestatie wordt spoedig gevolgd door een compleet falen van de remmen.

Let bij het checken van de remblokken op volgende zaken:

- de dikte moet tenminste 2 mm bedragen,
- bij ongelijkmatige slijtage, check de geleidepennen op verbuiging of beschadiging,
- wanneer olie op de blokken is gelekt, check waar die vandaan komt en verhelp dat probleem alvorens de blokken te (laten) vervangen,
- glimmende plekken op het wrijvingsmateriaal. Dit is het gevolg van excessieve hitte, ook wel verglazing genoemd. Het heeft een negatief effect op de remprestatie.

Vervanging van remblokken is niet moeilijk. Wanneer je dit zelf wil doen, gebruik dan remmenreiniger om het werkoppervlak schoon te houden als je werkt, en draag beschermende handschoenen en een masker over je mond en neus. Het inademen van remstof moet te allen tijde worden vermeden.

Checken
Een gewone zichtcontrole vertelt al veel over de toestand van je remschijven. Let op de dikte en de toestand van het schijfoppervlak. De onderdelen hebben een bepaalde voorgeschreven dikte. Door deze met een schuifmaat te meten, kun je vaststellen of de schijf dik genoeg is. Let op: de buitenste rand wordt niet door de remblokken afgesleten. Meet het midden van de schijf, waar het blok de schijf raakt.


Bij het inspecteren van het schijfoppervlak, bekijk het gedeelte waar de remvoeringen wrijving genereren. Let op onregelmatigheden. Het is normaal dat je kleine groeven ziet. Te diepe groeven en inkepingen zijn echter teken aan de wand.
 
Remschijven geven tijdens de rit een duidelijk signaal af, dat het tijd is voor vervanging. De remmen gaan voelbaar trillen. Dit is het gevolg van oververhitte schijven, die verbuigen. De remblokken kunnen niet langer een gelijkmatige druk kunnen uitoefenen en de trilling is het gevolg.

Schijven?
Het soort remschijven dat je kiest, hangt direct samen met wat voor een motorrijder jij bent. Eendelige onderdelen zijn gemaakt uit één stuk staafstaal. Ze zijn voorzien van gaten of sleuven voor ventilatie. Ze zijn tevens het zwaarst en relatief gevoelig voor verbuigen. Voor de typische stad-en-land-cruiser, op zoek naar een betaalbare schijf, is dit type uitstekend geschikt.  

Tweedelige schijven zijn voor prestatiegerichte motorrijders. De buitenste ring van deze onderdelen bestaat uit een enkel stuk staafstaal. De binnenkant is van lichtgewicht aluminium, dat aan de buitenste stalen ring zit vastgeklonken. Dit ontwerp spaart gewicht en is ideaal voor degenen, die hun motorfiets zo licht mogelijk willen houden. Je ziet deze constructie vaak bij het zogenaamde zwevende model, de topklasse van remschijven voor motoren. Ze zijn voorzien van speciale klinknagels, die uitzetting van de buitenste ring bij verhitting toelaten. Dit voorkomt verbuigen. Zwevende remschijven worden beschouwd als de meest geschikte constructie ten behoeve van prestatie.

Het inremmen of inrijden van de remschijven en blokken verdient aandacht. Al voelen nieuwe elementen glad aan, ze zijn bedekt met ribbeltjes en groefjes. Inrijden zorgt ervoor dat de oppervlakken synchroniseren zodat de schijf en de blokken volledig passen, optimale frictie genereren en de motor zo snel mogelijk doen stoppen. Te intensief gebruik van nieuwe remblokken kan bovendien verglazing veroorzaken. Daarom wordt voor de eerste vijftig kilometer bedachtzaam remmen en vermijden van een  noodstop aangeraden. Een nuttige inrijdprocedure is de volgende: op een stille weg 80 km/u rijden en rustig tot stilstand remmen. Dit herhaal je vijf keer. Uiteindelijk voel je dan dat de remmen "bijten". Inremmen geslaagd!


Bronnen:
https://moto.autodoc.nl/onderdelen/motorfiets-remschijf-accessoires-43003
https://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/remblokken-vervangen/
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Mousetrap" betekent: Hefboommechaniek dat door Harley-Davidson in de periode 1952—1967 werd gebruikt bij de introductie van de handkoppeling en voetschakeling op de zware 1200CC modellen. De fabrieksaanduiding was clutch booster. Omdat het koppelingsmechanisme was ontworpen voor voetkoppeling en ongewijzigd bleef, bleek handbediening te zwaar, waarbij een sterke hulpveer en een kantelmechanisme uitkomst boden. De bijnaam mousetrap voor dit mechaniek werd ontleend aan het risico dat bij demontage bestond. Menig sleutelaar blesseerde de toppen van zijn vingers door niet te anticiperen op het omklappen van het mechaniek, wanneer het stangetje van de koppelingshevel werd verwijderd, waarmee de verankering van het mechaniek verdween. Overigens kan om dit probleem te elimineren een mousetrap eliminator worden gekocht, een hulpstuk dat het kantelmechaniek vastzet.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van HONDA

ADV 350
ANF 125 INNOVA
CB 1000 F BIG ONE
CB 1000 HORNET SP
CB 1000 HORNET
CB 1000 R
CB 1100 EX ABS
CB 1100 RS
CB 1100 SF X-11
CB 1100
CB 1
CB 125 F
CB 125 R
CB 1300 / X4
CB 250
CB 300 R
CB 350 F
CB 400
CB 50 DREAM
CB 500 F
CB 500 HORNET
CB 500 X
CB 500
CB 600 F
CB 600 S
CB 650 F
CB 650 R ECT
CB 650 R
CB 650
CB 750 HORNET
CB 750
CBF 1000
CBF 125
CBF 500
CBF 600
CBR 1000 RR FIREBLADE SP
CBR 1000 RR FIREBLADE
CBR 1000 RR-R FIREBLADE
CBR 1100 XX SUPER BLACKBIRD
CBR 125 R
CBR 250 R
CBR 300 R
CBR 400
CBR 500 R
CBR 600 F
CBR 600 RR
CBR 650 F
CBR 650 R
CBR 900 RR FIREBLADE
CBX 1000
CBX 650
CBX 750 F
CL 500
CMX 1100 REBEL
CMX 500
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1000 L AFRICA TWIN
CRF 110 F
CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1100 L AFRICA TWIN
CRF 125
CRF 250
CRF 300
CRF 450
CRF 50 F
CRF 70 F
CTX 1300
CX 500
DAX 125
F6 B GL 1800 GOLDWING
F6 C GL 1500 VALKYRIE
F6 C GL 1800 VALKYRIE
FJS 400 SILVER WING
FJS 600 SILVER WING
FMX 650
FX VIGOR 650
GB 500 TT
GL 1000 GOLDWING
GL 1100 GOLDWING
GL 1200 GOLDWING
GL 1500 GOLDWING
GL 1800 GOLDWING
INTEGRA
MONKEY Z 125
MONKEY Z 50
MSX 125
NC 700 D INTEGRA
NC 700 S DCT
NC 700 S
NC 700 X DCT
NC 700 X
NC 750 D INTEGRA
NC 750 S DCT
NC 750 S
NC 750 X DCT
NC 750 X
NRX 1800 RUNE
NSR 250 R
NSS 125 FORZA
NSS 125
NSS 250 FORZA
NSS 300 FORZA
NSS 350 FORZA
NSS 750 FORZA
NT 1100 DCT
NT 1100
NT 650 V DEAUVILLE
NT 700 V DEAUVILLE
NTV 650
NX 500
PC 800 PACIFIC COAST
PCX 125 CBS
PCX 125
PCX 150
PES 125
PES 150
RVF 400
SCV 100 LEAD
SH 125
SH 150
SH 300
SH 350I
ST 1100 PAN EUROPEAN
ST 125 DAX
ST 1300 PAN EUROPEAN
SUPER CUB C 125
TRIKE
VF 1000
VF 400 F
VF 500
VF 750 C SUPER / MAGNA
VFR 1200 F C-ABS DCT
VFR 1200 F C-ABS
VFR 1200 X CROSSTOURER
VFR 1200 X DCT CROSSTOURER
VFR 400 R
VFR 700 F
VFR 750 F
VFR 800 X CROSSRUNNER
VFR 800
VISION
VT 1100 SHADOW
VT 1300 CX
VT 500
VT 600
VT 700
VT 750 DC
VT 750 S
VT 750 SHADOW
VTR 1000 FIRESTORM
VTR 1000 SP 1
VTR 1000 SP 2
VTR 250
VTX 1300
VTX 1800
VULTUS
WW 125
X-ADV
XBR 500
XL 1000 V VARADERO
XL 600 V TRANSALP
XL 600
XL 650 V TRANSALP
XL 700 V TRANSALP
XL 750 TRANSALP
XLV 750 R
XRV 750 AFRICA TWIN
ZIJSPAN
© 2000 - 2024 Motoroccasion