Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
08-04-2020
BMW R 18 First Edition



Welk merk, naast de bestaande stijliconen van Harley-Davidson en Indian, komt er de laatste jaren nog met een vette cruiser? Keuzes, keuzes. BMW Motorrad besloot het wel te doen. Resultaat: een unieke motor die bij vriend en vijand op de hartslagmonitor een paar klappertjes extra laat noteren.
Met de komst van de First Edition hebben onze oosterburen direct groots uitgepakt. Zoals BMW zelf beweert hoef je met deze motor niet de snelste te zijn. De 1800 cc 2-cilinder boxermotor zorgt ervoor dat je in stijl, met meer dan genoeg power onder je kont en met een grote grijns op je gezicht de weg op gaat. Het blok levert 67 kW / 91 pk en heeft een maximaal koppel van 158 Nm.
 



De motor doet nogal basic aan maar BMW heeft veel technische hoogstandjes in de motor verwerkt, zoals drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’. Dit is de eerste cruiser met deze mogelijkheden. Standaard is eveneens ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), dat in bijdraagt aan de veiligheid en het motorkoppelregelsysteem MSR. Dit is om wielslip bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, tegen te gaan. Opties zijn onder meer de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control.






BMW heeft ook goed gekeken naar de mogelijkheden om met accessoires de motor naar je eigen smaak aan te passen. Niemand minder dan Ronald Sands is in de weer geweest met de ontwerpen en BMW is samenwerkingen gestart met Mustang Seats en Vance & Hines uitlaatsystemen.





De highlights van de nieuwe BMW R 18:
Iconische styling met authentieke materialen ontmoet moderne technologie.
Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cm3.
Vermogen 67 kW (91 pk) bij 4.750 tpm, maximum koppel 158 Nm bij 3.000 tpm.
Meer dan 150 Nm beschikbaar van 2.000 tot aan 4.000 tpm.
In openlucht draaiende cardanas zoals bij klassieke modellen.
Vakkundig gemaakt dubbel wiegframe van stalen buizen.
Dubbele swingarm achter van robuust design.
Telescopische voorvork met kragen en cantilever veerunit achter met progressieve demping.
Uitgebalanceerde ergonomie voor relaxte zithouding en optimale controle.
Schijfremmen voor en achter en spaakwielen.
State-of-the-art LED verlichtingstechnologie in klassieke vorm.
Adaptieve bochtenverlichting voor betere verlichting van de weg in bochten (optioneel).
Klassiek gevormde ronde tellers met geïntegreerd display.
Keyless Ride of gebruiksvriendelijk via remote control.
Standaard drie rijmodi, ASC en MSR.
Reverse Assist voor gemakkelijk manoeuvreren en Hill Start Control (beide optioneel).
BMW R 18 First Edition: exclusieve look dankzij zwarte lak met witte biezen en chromen delen.
Uitgebreid scala aan extra uitrustingen en Original BMW Motorrad Accessories evenals een specifiek voor de R 18 ontworpen Ride & Style Collection.

R 18 First Edition, vanaf € 27.200,-*

Meer details en foto’s over deze motor zijn te vinden op https://www.bmw-motorrad.nl/nl/modellen/heritage/r18.html *

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Gooseneck" betekent: Balhoofd dat zodanig is veranderd dat de voorvork meer onderuit/naar voren komt te staan. De balhoofdpijp wordt voor het frame uit gezet door een verlengstuk in de vorm van een ganzenek (gooseneck). Chopper-bouwers kiezen soms voor deze constructie. Door de hiermee gepaard gaande verlenging van de wielbasis, ontstaat een indirecte manier van sturen in bochten die niet iedereen als even prettig ervaart. Deze eigenschap wreekt zich het minst wanneer zoveel mogelijk lange rechte stukken worden afgelegd. Een gooseneck is ook de als een ganzenek gevormde bevestigingsstang tussen motor en zijspanbak. Gooseneck is tevens een bekende bocht in het circuit op het Isle of Man.
© 2000 - 2020 Motoroccasion