Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
10-12-2021
De financiële voordelen van de elektrische motor in 2022



2022 is het einde van een tijdperk. Vanaf begin dit jaar krijgt de koper van een elektrische motor namelijk geen maximaal belastingvoordeel meer. Dit voertuig, alsook de elektrische brom-, en snorfiets, staat niet meer op de milieulijst. De wijzigingen in subsidies en belastingvoordelen maken het kopen van dit toch al dure voertuig een stuk moeilijker.

Fiscale voordelen – welke gaan en welke blijven?
Het lijkt erop dat het voordelige elektrisch rijden zelf het enige pluspunt van de elektrische motor is dat overblijft. Zeker na het energie vergelijken, is het opladen van de accu een schijntje. Voor de fiscale voordelen hoeft men het bijna niet meer te doen. Doordat motorfietsen, snorfietsen en bromfietsen met een elektrische motor vanaf begin 2022 niet meer op de milieulijst staan, geniet de koper niet meer van de Willekeurige afschrijving milieu-investering (VAMIL) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Ditzelfde geldt voor de elektrische auto en de e-bike. Opvallend is dat deze regelingen nog wel gelden voor de speed pedelec en de elektrische bakfiets.
Zakelijke kopers van elektrische motoren konden eerder maar liefst van 45 procent aftrek van het investeringsbedrag genieten. De Vamil was op een gegeven moment zelfs goed voor een afschrijving van 75 procent van de investeringskosten. Toch blijven er nog wel wat fiscale voordelen over. Zo geniet de koper van een elektrische motorfiets anno 2022 nog van de KIA-aftrek, bijtellingsvoordeel, vrijstelling van houderschapsbelasting en BPM-vrijstelling.



Elektriciteitskosten van de elektrische motor
Ook al zijn de fiscale voordelen voor het kopen van een elektrische motor niet meer wat ze geweest zijn, het rijden van dit voertuig blijft wel goedkoop. Zeker met de hoge benzineprijzen is dit een pluspunt dat zwaar meeweegt bij motorrijders die veel op de weg te vinden zijn. Stel, je gaat voor de Energica EsseEsse9. Deze heeft een 13,4 accupakket met een 200 km actieradius. Voor één kWh betaalt de consument circa 24 cent. Dat betekent dat je 100 kilometer kunt rijden voor slechts 1,60 euro! Voor dezelfde afstand betaal je voor een elektrische auto iets meer dan het dubbele; circa 3,60 euro.
Hoewel een motorfiets wel vijf keer zo licht kan zijn als een elektrische personenauto, is het maar ongeveer twee keer zo zuinig als dit voertuig. Dit komt voornamelijk door de weerstand die een motor ervaart. Het heeft aardig wat uitstekende onderdelen waardoor het niet zo aerodynamisch is als een auto.
Elektrische motoren zijn echter, net zoals elektrische auto’s, volop in ontwikkeling. In de toekomst mogen we hogere actieradii verwachten en zuinigere motoren. Motorrijders met zonnepanelen op het dak van hun huis kunnen elektrisch motorrijden nu al goedkoper of zelfs gratis maken. Daarnaast is dat nog beter voor het milieu.
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Bromnozem" betekent: De oorspronkelijke betekenis van nozem is volgens Van Dale een onbeholpen ventje, een schaap, een jongen die net aan de rokken van zín moeder is ontgroeid, een nozempie. Daar zou aan kunnen worden toegevoegd: en die zich van de weeromstuit tegen zín ouders ging afzetten. Bromnozem is een tijdsgebonden term die gebezigd werd vanaf het midden van de jaren vijftig tot het midden van de j aren zestig. Allereerst was een nozem een jongeman van rond de zeventien die zich in het uitgaansleven van de grote stad een zekere faam wist te verwerven onder soortgenoten als branieschopper. Het indruk maken op de meisjes was daarbij niet onbelangrijk. Het uiterlijk van de nozem werd geaccentueerd door een pak met strakke broekspijpen en een typisch colbert, een vetkuif met brillantine en bordeelsluipers (zie ook de fotoís van Ed van der Elsken). Wanneer nozems op brommers verschenen, kwamen er leren jekkers, stilettoís, kauwgom en sigaretten aan te pas. De brommers, modellen van het type buikschuiver, werden vaak getooid met vossestaarten al dan niet op een spriet achterop de brommer gemonteerd. Als brozems wisten deze jongeren uiting te geven aan hun verzet tegen ouders en gevestigde orde, maar soms terroriseerden zij stadswijken met allerlei vormen van kleine criminaliteit. Tevens ontstonden bendes van bromnozems. Hun muziek werd de opkomende Rock íní Roll en niet de jazz van studerende leeftijdsgenoten (zie Jan Hazekamp, Rondhangen als tijdverdrijf. Over het onder-elkaar-zijn van jongens en meisjes in de vrije tijd, Amsterdam 1985).
© 2000 - 2023 Motoroccasion