Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
10-12-2021
De financiële voordelen van de elektrische motor in 2022



2022 is het einde van een tijdperk. Vanaf begin dit jaar krijgt de koper van een elektrische motor namelijk geen maximaal belastingvoordeel meer. Dit voertuig, alsook de elektrische brom-, en snorfiets, staat niet meer op de milieulijst. De wijzigingen in subsidies en belastingvoordelen maken het kopen van dit toch al dure voertuig een stuk moeilijker.

Fiscale voordelen – welke gaan en welke blijven?
Het lijkt erop dat het voordelige elektrisch rijden zelf het enige pluspunt van de elektrische motor is dat overblijft. Zeker na het energie vergelijken, is het opladen van de accu een schijntje. Voor de fiscale voordelen hoeft men het bijna niet meer te doen. Doordat motorfietsen, snorfietsen en bromfietsen met een elektrische motor vanaf begin 2022 niet meer op de milieulijst staan, geniet de koper niet meer van de Willekeurige afschrijving milieu-investering (VAMIL) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Ditzelfde geldt voor de elektrische auto en de e-bike. Opvallend is dat deze regelingen nog wel gelden voor de speed pedelec en de elektrische bakfiets.
Zakelijke kopers van elektrische motoren konden eerder maar liefst van 45 procent aftrek van het investeringsbedrag genieten. De Vamil was op een gegeven moment zelfs goed voor een afschrijving van 75 procent van de investeringskosten. Toch blijven er nog wel wat fiscale voordelen over. Zo geniet de koper van een elektrische motorfiets anno 2022 nog van de KIA-aftrek, bijtellingsvoordeel, vrijstelling van houderschapsbelasting en BPM-vrijstelling.



Elektriciteitskosten van de elektrische motor
Ook al zijn de fiscale voordelen voor het kopen van een elektrische motor niet meer wat ze geweest zijn, het rijden van dit voertuig blijft wel goedkoop. Zeker met de hoge benzineprijzen is dit een pluspunt dat zwaar meeweegt bij motorrijders die veel op de weg te vinden zijn. Stel, je gaat voor de Energica EsseEsse9. Deze heeft een 13,4 accupakket met een 200 km actieradius. Voor één kWh betaalt de consument circa 24 cent. Dat betekent dat je 100 kilometer kunt rijden voor slechts 1,60 euro! Voor dezelfde afstand betaal je voor een elektrische auto iets meer dan het dubbele; circa 3,60 euro.
Hoewel een motorfiets wel vijf keer zo licht kan zijn als een elektrische personenauto, is het maar ongeveer twee keer zo zuinig als dit voertuig. Dit komt voornamelijk door de weerstand die een motor ervaart. Het heeft aardig wat uitstekende onderdelen waardoor het niet zo aerodynamisch is als een auto.
Elektrische motoren zijn echter, net zoals elektrische auto’s, volop in ontwikkeling. In de toekomst mogen we hogere actieradii verwachten en zuinigere motoren. Motorrijders met zonnepanelen op het dak van hun huis kunnen elektrisch motorrijden nu al goedkoper of zelfs gratis maken. Daarnaast is dat nog beter voor het milieu.
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Burn out" betekent: Met ingeknepen voorrem kan gas worden gegeven tot het achterwiel op het wegdek spint, wat gepaard gaat met de stank van verbrand rubber en een fikse blauw-witte rookontwikkeling. Dit opwarmen van de achterband van *dragracers en *sprintmotoren vind plaats vlak voor de start. De buitenste laag rubber van de band wordt zacht, zodat bij het optrekken een maximale grip op het asfalt wordt bereikt
© 2000 - 2022 Motoroccasion