Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
04-10-2021
de Kawasaki Z650 RS, iets voor jou?



De Kawasaki Z650RS is een retro model met stijl en power waarmee Kawasaki een eervolle link legt met de Z 650 B1 uit 1977, aka Retrovulotion.

Het 649cc parallel-twin motorblok anno 2022 heeft een balans as, een bekrachtigde slipperkoppeling en speciaal voor de Z650RS ontworpen klepdeksels. Het bok van deze sportieve retromotor is getuned en geeft  souplesse in de lage toeren en koppel en vermogen in middelhoge toeren. De Z650RS is daarbij ook nog eens zeer betrouwbaar en zuinig in het verbruik. 

Het chassis bestaat uit een stalen Trellis frame. Het nieuwe subframe loopt minder steil omhoog waardoor de kenmerkende horizontale duck tail ontstaat. De voorvering wordt verzorgd door een 41 mm doorsnede conventionele voorvork en aan de achterkant door een horizontale backlink met instelbare veervoorspanning. 
Ergonomisch heeft de Z650 RS een ontspannen rijpositie door het gebruik van een nieuw stuur welke 50 mm hoger is en 30 mm dichter bij de rijder staat.





Over smaak valt te twisten maar de mooie tank, de zijpanelen en de ducktail maken het naar ons idee wel een erg gave motor hoor. De stijl wordt benadrukt met twee analoge artillery shell tellers met ertussen een LCD-display om zo looks en functionaliteit te combineren. De LED- koplamp, richtingaanwijzers en het achterlicht geven het klassieke ontwerp een moderne touch waarbij het achterlicht zo is ontworpen dat het lijkt alsof deze als één geheel verlicht wordt en niet zoals we dat kennen van reguliere LED-lampen, waarbij het licht een verzameling losse lichtpunten is.

Van de drie beschikbare kleuren staat de Candy Emerald Green met zijn pin striping het dichtste bij de originele Z650 uit 1977 staat. Samen met de gegoten spaakwielen en een reeks originele Kawasaki accessoires voor handen is de Z650RS een lust voor het oog. 2022 wordt het jaar van de “Retrovolutie” met de nieuwe Z650RS.













De nieuwe Z650RS staat vanaf november bij de Kawasaki dealers in de volgende kleuren:

•    Metallic Spark Black
•    Candy Emerald Green
•    Metallic Moondust Gray / Ebony  

Prijzen worden later dit jaar bekend gemaakt. Voor de houders van een A2 (code 80) rijbewijs is er een 35kW versie beschikbaar zodat je in stijl kunt beginnen aan jouw motor carrière.

Je nieuwe of gebruikte droomKAWASAKI nog niet gevonden? De beste koop vind je op Motoroccasion.nl: https://www.motoroccasion.nl/motoren/zoeken/kawasaki-b24.html

#Retrovolution #Kawasaki #Z650RS #Motoroccasion

Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: BMW in 1969 - Alle modellen die in 1969 op de markt kwamen droegen de typeaanduiding /5. Bovendien zou vanaf dit moment de cilinderinhoud af te leiden zijn van de typenaam. Zo kwam er de 500 cc-R 50/5, de 600cc-R 60/5 en de 750cc-R 75/5. Ontwerptechnisch was de serie een sprong vooruit. De motorfietsen waren dan ook helemaal nieuw ontwikkeld. Er was volop gebruikgemaakt van chroom en kleur, de frames hadden duidelijke kenmerken van het Norton Featherbed frame, met een aangebout achterframe, maar voortaan zonder de kogels voor de zijspanbevestiging. De uitlaten waren licht omhoog gebogen en droegen zo bij aan het moderne uiterlijk. De zweefzadels waren voorgoed afgezworen. De krukas draaide voortaan in glijlagers, evenals de drijfstangen. Een heel belangrijke wijziging was de verplaatsing van de nokkenas. Doordat die nu onder de krukas lag, konden de stoterstangen naar de onderkant van de cilinders verhuizen. Die cilinders kwamen daardoor hoger te zitten, waardoor er meer grondspeling ontstond en de hellingshoek in bochten groter werd. Bovendien kwam het zwaartepunt van de motor lager te liggen. De 6 Volt elektrische installatie was vervangen door 12 V. Alle modellen hadden een startmotor, hoewel ook nog een kickstarter was gemonteerd. Dankzij de verbeterde stuureigenschappen kon met name het topmodel R 75/5 meekomen met sterkere concurrenten zoals bijvoorbeeld de Honda CB 750 Four. Die leverde weliswaar 67 pk (de R 75/5 “slechts” 50), maar was ook 40 kg zwaarder dan de R 75/5. Bovendien waren de machines zo mogelijk nog degelijker en betrouwbaarder dan hun voorgangers. Dit was uiteraard bij de presentatie in 1969 nog niet bekend, maar is inmiddels duidelijk gebleken. Ook uiterlijk zag het motorblok er moderner uit. Met name de luchtfilterkast die helemaal geïntegreerd was in het motorblok, in tegenstelling tot de eerder toegepaste losse luchtfilterhuizen op de versnellingsbak. Er werden vóór duplextrommelremmen en achter simplexremmen toegepast.
© 2000 - 2022 Motoroccasion