Nieuwsbrief:

Pers en nieuws overzicht

Nieuwsbericht
30-11-2020
Kawasaki; een blik in de toekomst



De laatste jaren zijn vrijwel alle Kawasaki modellen vernieuwd, voor 2021 is nu de gehele line-up Euro 5 gemaakt. Met de recente onthulling van de nieuwe Versys 1000S, de nieuwe ZX-10R, ZX-10RR én de spectaculaire Supernaked Z H2 SE staat er een fantastische en moderne line-up! Daar blijft het niet bij. Het ambitieuze Kawasaki licht nu een tipje van de sluier op met betrekking tot de technologieën van de toekomst.

Het ambitieuze Kawasaki ontwikkelt momenteel een aantal opwindende nieuwe concepten: "Op de EICMA toonden we in 2019 al een elektrische tweewieler. Nu onderzoeken we de mogelijkheden van hybride technologie” voor motoren verteld Mr. Inoue, General Manager van Kawasaki’s Marketing & Sales-afdeling in het Japanse Akashi.

Kawasaki heeft veel expertise op het gebied van Gigacel nikkel-metaalhydride-batterijen. Deze worden al succesvol toegepast voor trams en andere voertuigen in het openbaar vervoer. Alhoewel er nog volop wordt gediscussieerd over de beste energiebron voor een hybridevoertuig kan je stellen dat de aanwezige kennis m.b.t. alternatieve aandrijvingen binnen het Kawasaki concern groot is.

Voor het nieuwe hybride tweewielconcept combineert de fabriek in Akashi schone verbrandingsmotoren-technologie met het potentieel van een emissievrije elektrische aandrijving. Het concept is bedoeld voor forenzen, die korte tot middellange afstanden afleggen. Men kan op benzine rijden maar ook volledig elektrisch bijvoorbeeld binnen de stad. De aandrijvingen kunnen ook worden gecombineerd voor ultieme power en rijsensatie. Hiermee biedt Kawasaki een antwoord op hedendaagse uitdagingen, zoals de beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de trend, dat veel binnensteden tot zero-emissie-gebieden worden uitgeroepen. De nieuwe hybride tweewieler zit nog in de ontwikkelingsfase maar toont aan hoe veelzijdig de research van Kawasaki op dit gebied al is.



Kawasaki kondigde ook ontwikkelingen aan op het gebied van Kunstmatige Intelligentie en optimale interactie tussen rijder en machine. De Kawasaki Rideology-filosofie wordt hierbij naar het hoogste niveau getild. Een proefversie van dit concept wordt in Japan al door een groep Kawasaki-fans getest. Het concept bevat onder andere een stem-geactiveerde helm-interface waarmee de rijder diverse zaken kan controleren. Bijvoorbeeld de resterende inhoud van de brandstoftank, het weer op de bestemming of de voorspelde verkeersdrukte op de geplande route. De focus van Kawasaki ligt volledig op het creëren van "Good Times" voor Kawasaki fans!    

Zie hier de verschillende video’s van Kawasaki

Masanori Inoue, General Manager Marketing & Sales Division, Kawasaki Heavy Industries
https://www.youtube.com/watch?v=beroXn5qmmA
Kawasaki Rideology meets Hybrid Power
https://www.youtube.com/watch?v=BBf3eHhfW3k&t=12s
Kawasaki Rideology meets Artificial Intelligence
https://www.youtube.com/watch?v=ZcgI4KsbsKk
Kijk voor meer informatie of een dealer bij u in de buurt op www.kawasaki.nl
 

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Hardtail" betekent: Letterlijk: stijve of harde achterkant. In dit geval de benaming voor een frame dat niet is uitgevoerd met een scharnierende achterbrug, noch met plunjervering. Kortweg een stijf frame genoemd. De meeste Europese en Amerikaanse motorfietsen uit de jaren twintig, dertig en begin jaren veertig hadden een stijf frame. De Britse en de Duitse motorfietsindustrie kwamen als eerste uit met seriemodellen die beschikten over zowel achter- als voorvering. De ooit toonaangevende Engelse motorindustrie tekende voor de eerste generatie massaal uitgevoerde semi-hydraulische voor- en achterschokbreking. In Engeland werd de Matchless G3L (l voor light) als eerste met een telescopische voorvork uitgerust aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse industrie bleek op dit gebied het conservatiefst. De zware Indians werden in 1940 nog uitgerust met het Springframe, waarbij plunjervering was verwerkt in de achterwielophanging. Harley-Davidson ging met zijn zwaarste modellen pas in 1958 over op een frame met scharnierende achterbrug na in 1949 de springervoor vork door een hydraulische voorvork te hebben vervangen. De op zich uiterst trage aanpassing van het rijwielgedeelte van de topmodellen aan de moderne stroom van Europese motorfietsontwerpen, trompetterde het reclamebureau van Harley-Davidson van de daken als ongekende noviteit op het gebied van motorrijderscomfort. De begeleidende namen van modellen als Hydra Glide (hard tail met hydraulische voorvork) en Duo Glide (hydraulische voorvork Ún achtervering) getuigen van een bombastische mythologisering van een door Harley-Davidson matig ontwikkelde schokbrekingstechniek. Een hard tail komt bij moderne fabrieksmotorfietsen niet meer voor. Bij sommige motorfietsen ziet het er overigens wel zo uit omdat de schokbreker(s) weggewerkt zijn onder of boven het motorblok. Bij Harley-Davidson werd met het Softail-frame voor de hard tail-look gekozen omdat deze in is bij customrijders.
© 2000 - 2021 Motoroccasion